Jag har nu tagit mig igenom FUP och domen med mina allra mest neutrala glasögon, fupen lämnar en del att önska, domen är redig och korrekt.
OKLARHETER MED TALESMANNENS FÖDELSEÅR
Arif sökte asyl i Oktober 2015, han försökte åldersljuga och sa att han var ett ensamkommande barn under 18 men MIV skrev upp hans födelseår till 1997, han var alltså 18 år och fick ingen asyl. 1997 är även hans födelseår i FUP men av någon anledning så är han enligt domen född 1998, har han blivit åldersuppskriven och sedan åldersnedskriven? Om han är född 1998 så var han bara 17 år 2015 och han skulle beviljats uppehållstillstånd. Detta utesluter inte att han kan vara något eller flera år äldre än dom 19/20 år som vi nu har att gå på.
LÅNG HANDLÄGGNING
Förundersökningar där barn är inblandade skall bedrivas skyndsamt, prioriteras och vara klara inom tre månader. Denna flicka har lidit i nästan ett helt år vilket påverkat hennes skolgång och det har påverkat hela familjen. Lärarna tyckte inte
'hon var med på lektionerna längre' och ringde hem till mamman och sa att hon skulle sluta
'älta'.
November 2016
2016-11-12/13 Övergreppet
2016-11-17 Anmälan
December 2016
2016-12-28 Förhör med BO's mamma
2016-12-30 Förhör med jämnårigt vittne
2016-12-30 Förhör med vittnet Eva-Lotta Martinsson
Januari 2017
2017-01-17 Förhör med prästen (kl 13)
2017-01-17 Förhör 1 med BO (kl 15)
2017-01-19 Förhör med vittne, ledaren som sov i rummet
2017-01-27 Förhor med ARIF
Februari 2017 Inga förhör tre månader har nu gått och ärdendet skall vara hanterat
Mars 2017
April 2017
Maj 2017
2017-05-05 Förhör 2 med BO
Juni 2017
2017-06-01 Slutdelgivning och ARIF fick ta del av förundersökningen
Juli 2017
Augusti 2017
September 2017
Oktober 2017
2017-10-11 Dom faller efter 11 månader
FÖRHÖRET MED TALESMANNEN ARIF
I normalfallet så finns där, försvarsadvokat, tolk, god man och socialtant på afghanens 'sida' nu fick han vara ensam precis som alla svenska pojkar. Han fick heller aldrig någon fråga om sitt stånd.
ÄVEN DEN 14-ÅRIGA FLICKAN FÖRHÖRDES HELT ENSAM
Även flickan lämnades helt ensam under sina förhör trots att hon inte ens fyllt 15, målsägarbiträdet fanns med via mehörning. Varför dom valt att göra på detta vis är olklart.
FÖRHÖREN MED DOM VUXNA
Dom har i princip bara redogjort för sina intryck över telefon utan motfrågor.
ADVOKATEN VILLE PRESSA FLICKAN
Arifs advokat
Caroline Irander gjorde ett försök att styra förhöret med flickan genom att skicka ett mail med olämpliga och insinuanta frågor som skulle ställas till den 14-åriga flickan, något förundersökningsledaren ignorerade:
Vet du vad du sände ut för signaler till honom?
Har du reflekterat över det?
Jag undrar hur advokatsamfundet ser på hennes mail (sid. 12 i FUP)
SLUTKOMMENTAR
Arif hade redan ett utvisningsbeslut som om det verkställts inneburit att flickan hade tagit sin konfirmation och att skolan fungerat bättre, istället har han fjantat runt i media gjort sig till talesman för illegala migranter samtidigt som han skakat tass med självaste
svetsarSteffe, fan vet vilka fler han ofredat.
- Varför kontaktades inte hennes föräldrar omedelbart?
- Varför ville skolan att mamman skulle sluta älta?
- Varför fick familjen inget stöd?
- Varför har han olika födelseår?
- Varför förhördes barnen helt utan stödpersoner i rummet?
- Varför var han inte redan utvisad då han fick ett utvisningsbeslut redan förra hösten?
- Varför tog man öht in en illegal muslimsk flykting med utvisningsbeslut på ett kristet läger tillsammans med minderåriga flickor?
- Varför lät SÄPO den illegala flyktingen approchera vår statsminister alldeles efter ett terrordåd?
- Varför tog det 11 månader innan domen föll?
Domen kommer inte att prövas i högre instans och jag hoppas att det görs en JO-anmälan.
/Provokatör