Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-11, 20:39
  #25
Avstängd
roxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontakt112
Det där är för fan inte några straff. Det är för att skydda företagen mot tjuvar som skiter i att betala sina skulder.
Ni borde sätts i arbetsläger tills skulderna är betalda.

Det gör jag gärna. Men på vilket sätt skiljer det sig från soc återgärder?
Citera
2017-10-11, 20:39
  #26
Avstängd
roxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Webbiana
Låter som en bra idé, men då kan vi sätta dit den största förövaren dvs staten. Statsskulden är inte att leka med, jag tycker att vi ska sätta alla politiker i fängelse och straffarbete.

Den var bra!
Citera
2017-10-11, 21:58
  #27
Medlem
Provocative2.0s avatar
När jag satt i skiten med 300 000kr hos fogden så hade jag tackat för en sådan lag. Hade lätt gjort en volta för att bli skuldfri😄
Citera
2017-10-11, 22:31
  #28
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
När jag satt i skiten med 300 000kr hos fogden så hade jag tackat för en sådan lag. Hade lätt gjort en volta för att bli skuldfri😄

Nja, när det begav sig var det inte fängelse i stället för att betala sin skuld. Det var fängelse till dess att man hade betalat sin skuld, vilket kunde ske genom tvångsarbete eller genom att nån löste ut en. Och tvångsarbete innebar att enbart överskottet efter att man betalt för själva vistelsen gick till att betala skulden.
Citera
2017-10-11, 22:33
  #29
Avstängd
Kontakt112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roxs
Det gör jag gärna. Men på vilket sätt skiljer det sig från soc återgärder?
I ett arbetsläger skulle du vara inlåst och du skulle göra rätt för dig.
Det soc sysslar med kostar bara ännu mer pengar och gynnar ingen.
Citera
2017-10-11, 22:40
  #30
Avstängd
roxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontakt112
I ett arbetsläger skulle du vara inlåst och du skulle göra rätt för dig.
Det soc sysslar med kostar bara ännu mer pengar och gynnar ingen.

Mitt förvar skulle kosta samhället ca 2000 - 4000 kr om DAGEN SÅ DU VET!
Citera
2017-10-11, 22:43
  #31
Avstängd
Kontakt112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roxs
Mitt förvar skulle kosta samhället ca 2000 - 4000 kr om DAGEN SÅ DU VET!
Edit. Läste fel.

Nej det skulle det inte. Du ska arbeta och få vatten och bröd.
Citera
2017-10-11, 22:44
  #32
Avstängd
roxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontakt112
Vad ska du med försvar till? Du ska betala dina skulder och hålla käften.

Förvar inte försvar.
Citera
2017-10-12, 00:06
  #33
Medlem
Jag tycker absolut att folk borde få straffarbete eller liknande för utdömda skadestånd om de inte kan betala dem. Gällande skulder så har vi ett väldigt hårt system redan. Många blir märkta för livet och går ner sig när det inte finns något ljus i horisonten och det blir de ju inte mer produktiva av för det. Sätt ett antal år som en skuld kan vara verksam och efter det så avskrivs den förutsatt att preskriptionsavbrott inte sker. Försöker folk smita eller dra iväg till ett annat land så ska de bemötas på samma sätt som brottslingar med utdömda skadestånd. Idag är det löjligt att företag kan bolla skulder genom kronofogden livet ut för en gäldenär.
Citera
2017-10-12, 00:38
  #34
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryMallon
Fast att det finns närmast obegränsade chanser för alla ockrare att ofta genom vilseledning försätta människor i stor skuld nu för tiden tjänar vi väl ändå inte alla på i längden? Tyder inte detta ändå på, utan att därmed helt förringa vikten av personligt ansvar, att det just nu i Sverige råder en ojämlikhet mellan bankernas chanser att oansvarigt låna ut med ocker gentemot privatpersoners chanser att inte överskuldsatta sig?
Visserligen, med det är 2 fel, inte motsatser.
Citera
2017-10-12, 04:27
  #35
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Banker har inte täckning för det dom lånar ut. Banker skapar pengar när krediter ges ut i lån. Således kan det inte vara brottsligt att inte betala tillbaka något som det ändå inte finns täckning för.

Varför skulle det vara kriminellt att inte betala sina lån när banken ändå skapar pengarna från tomma intet? Inte precis som att banken har jobbat för det dom lånar ut. Banken är den kriminella parten.

Håller med till hundra procent. Problemet med parasiter som bankirer (det är dock trots allt vad dom är) är att dom är just parasiter och lever på andra. Allt som gynnar dom och deras parasit-verksamhet förespråkar dom. Att förbjuda obetalda skulder kommer dom därför inte att förespråka. Det gör ju att dom förlorar en stor del av sin inkomst.

Intressant fakta: räntor för obetalda lån är en av bankernas största inkomstkällor. Dom älskar när folk inte betalar tillbaka i tid för då kan dom kräva betalningar längre. Detsamma gäller t.ex. CSN som inte alls uppskattar om man betalar tillbaka allt i en klumpsumma.
__________________
Senast redigerad av Linguas 2017-10-12 kl. 04:30.
Citera
2017-10-14, 04:54
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
I Sverige är det inte olagligt att inte betala räkningar i tid.

Borde riksdagen införa skuldlag som säger den att det ska vara brottsligt att inte betala räkning/hyran i tid? T.ex att man döms för " obetald skuld" eller liknande?

Du vill alltså att man inte ska kunna låna pengar längre?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback