2017-10-08, 10:59
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Torsdagen den 14 maj 1992 åtalades en 30-årig fastighetsskötare vid Stockholms tingsrätt för ett åtta år gammalt mord. Några månader tidigare hade 30-åringen själv kontaktat polisen för att erkänna det gamla mordet.
BO, en två år yngre kamrat till GM, hade skjutits med sex skott efter en utebliven skuld på 1000 kr. Efter mordet hade GM grävt ner den döde i en mosse utefter Sörmlandsleden. Efter 30-åringens anvisningar kunde polisen finna kroppen.

Är det någon annan som hört talas om detta fall förut? Vem var den döde? Var det ett misstänkt mord från början, eller blev det en mordutredning först när 30-åringen erkände, åtta år senare? Varför valde 30-åringen att erkänna efter åtta år?

Källa: Svenska Dagbladet: "Erkände gammalt mord" 1992-05-15
Citera
2017-10-08, 12:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det ena efter det andra av intressanta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Torsdagen den 14 maj 1992 åtalades en 30-årig fastighetsskötare vid Stockholms tingsrätt för ett åtta år gammalt mord. Några månader tidigare hade 30-åringen själv kontaktat polisen för att erkänna det gamla mordet.
BO, en två år yngre kamrat till GM, hade skjutits med sex skott efter en utebliven skuld på 1000 kr. Efter mordet hade GM grävt ner den döde i en mosse utefter Sörmlandsleden. Efter 30-åringens anvisningar kunde polisen finna kroppen.

Är det någon annan som hört talas om detta fall förut? Vem var den döde? Var det ett misstänkt mord från början, eller blev det en mordutredning först när 30-åringen erkände, åtta år senare? Varför valde 30-åringen att erkänna efter åtta år?

Källa: Svenska Dagbladet: "Erkände gammalt mord" 1992-05-15

Jag har inte heller hört talats om detta gamla fall tidigare. Åtminstone inte vad jag kan komma ihåg.

Du ligger verkligen inte på latsidan Ettsjutretton. Du gräver fram det ena efter det andra av intressanta fall. Bra jobbat!
Citera
2017-10-08, 12:52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har inte heller hört talats om detta gamla fall tidigare. Åtminstone inte vad jag kan komma ihåg.

Du ligger verkligen inte på latsidan Ettsjutretton. Du gräver fram det ena efter det andra av intressanta fall. Bra jobbat!
Stort tack för uppskattningen, Skaraborg2. Jag har väldigt många fall "på lager". Oftast finns det inte så mycket information om dessa, eller så är de så pass "utredda" att jag anser diskussionsunderlag saknas.
Många av dessa fall har jag inget minne av ha hört talas om tidigare, men stöter på i tidningsklipp då jag eg letar efter annat.

Trots att informationen är knapp, kan jag ibland inte "hålla mig" från att starta en Flashback-tråd, eftersom fallet är så pass märkvärdigt eller intressant. Detta mord som uppdagades efter åtta år, är ett sådant fall.
Citera
2017-10-08, 13:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stort tack för uppskattningen, Skaraborg2. Jag har väldigt många fall "på lager". Oftast finns det inte så mycket information om dessa, eller så är de så pass "utredda" att jag anser diskussionsunderlag saknas.
Många av dessa fall har jag inget minne av ha hört talas om tidigare, men stöter på i tidningsklipp då jag eg letar efter annat.

Trots att informationen är knapp, kan jag ibland inte "hålla mig" från att starta en Flashback-tråd, eftersom fallet är så pass märkvärdigt eller intressant. Detta mord som uppdagades efter åtta år, är ett sådant fall.

Det låter mycket intressant. Ser fram emot att få ta del av ditt "lager".

Helt klart är detta fall är ett intressant sådant. Vi får hoppas att det framkommer ytterligare information.
Citera
2017-10-08, 13:07
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Det låter mycket intressant. Ser fram emot att få ta del av ditt "lager".

Helt klart är detta fall ett intressant sådant. Vi får hoppas att det framkommer ytterligare information.
Om polisen tidigt misstänkte att BO mördats, kanske han finns med på någon äldre lista över olösta mord, den typen av listor som publiceras i kvällstidningar med jämna mellanrum. Skall försöka titta på någon sådan lista från 1980-talets mitt.
Citera
2017-10-08, 20:13
Medlem
Quoters avatar
Det skapades en riktigt bra tråd om det här fallet för några år sedan.

Försvunnen man mördades - GM erkände ett decennium senare

Utmärkt trådstart, om jag får säga mitt.
Citera
2017-10-08, 20:16
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Det skapades en riktigt bra tråd om det här fallet för några år sedan.

Försvunnen man mördades - GM erkände ett decennium senare

Utmärkt trådstart, om jag får säga mitt.
Stort tack, Quoter. Kanske bör trådarna slås ihop (eller denna slängas, då ingenting nytt framkommit i o m den) och byta namn till "Mordet på Stefan Söderquist, Stockholm, 1984"? Förvisso är den "nya" rubriken på din gamla tråd, ganska så bra.

Söderquist mördades alltså med sex revolverskott för en utebliven betalning på 1000 kr, för en hembränningsmaskin han "kritat" av GM. GM dömdes åtta år senare till fem års fängelse för dråp.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-10-08 kl. 20:25.
Citera
2017-10-08, 20:19
Medlem
Quoters avatar
Citat:

För några år sedan slängde du upp en tråd om fallet (Lagerarbetaren som försvann och återfanns: Stefan Söderquist, Stockholm, 1984.) där du beskrev försvinnandet väldigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in