Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-23, 17:17
  #61
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Det finns hur mycket tid som helst. Sanningen är den att folk är lata.
När jag va liten tog mamma hand om mig och mina syskon, en gård, tvättade och städade samt lagade frukost och mat varje dag.
Världen har inte förändrats mer än att folk helt enkelt är för bekväma och hellre vill göra andra saker.
Tid finns men man vill helt enkelt inte.
Inte så genomtänkt. Hon uppoffrade sig för er. Tid finns inte om man gör annat.
Citera
2017-10-23, 17:21
  #62
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dashade
Jag tycker det låter som ett problem som de tagit med sig hemifrån. Deras päron var säkert inte så goda kockar. För jag känner inte igen mig i din beskrivning. Å andra sidan är ingen kock men vi kan matlagning.
Tror snarare att det är tvärtom - om föräldrarna är usla på matlagning så blir man mer intresserad av att lära sig göra god mat. Om man får supergod hemlagad mat alla dagar i veckan så behöver man ju inte lära sig själv.
Citera
2017-10-23, 17:40
  #63
Medlem
PhTDs avatar
Nu vet ju inte jag allt om kvinnor, inte om matlagning heller, men så här tror jag: En del kvinnor är riktigt usla på att laga mat medan andra är suveränt skickliga på det.
Flertalet antar jag är så där mitt emellan och lagar skapligt käk ibland och något sämre ibland.
Eller är jag helt fel ute?
Citera
2017-10-23, 18:06
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Du är bra på att slöa och med gapande käft kräva att andra ska göra allt åt dig eller? LÄR ER LAGA MAT SJÄLVA! Jag är man och kan mest laga enkelt men min kvinna är sjukt bra kock. Tvärtom för en bror. Då får man liksom kompromissa och fördela sysslor eller käka nudlar och snabbpizza eller svälta. Enkelt.
Nej inte alls.

Jag lagar min egen mat...
Citera
2017-10-23, 18:19
  #65
Medlem
CompressorVanes avatar
Brudar blir curlade av mamma och pappa och behöver bara
bry sig om kläder, smink, mobilen, och nästa fest.

Man kan ju undra vad de har i skallen efter utbildning osv...
Skaffa familj!? Hur då kan man undra...

Inte fan vill jag ha nån som sitter med sin mobil medans jag ska laga mat
och tvätta, städa, och leka med ungarna, reparera bilen tex...
Det får ju bli nån allmän uppryckning.. Hur ska det annars bli?
Citera
2017-10-23, 21:01
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Tanken har genuint aldrig slagit dig att din mamma offrade saker för att hinna med allt det där? Sömn, nöjen, stilla meditation? Obegripligt hur du kan vara så otroligt självupptagen att du inte tror att det fanns annat din mamma kunde ha gjort än att passa upp på dig.

Du min mamma säger själv att hon gjorde mer saker då än nu. Roliga saker dessutom.
På den tiden satt man inte framför nån jävla dator, tv, surfplatta eller mobiltelefon 10 timmar om dygnet.
Man gjorde betydligt mer saker, och hade mer energi.

Du vet inte vad du snackar om när du säger självupptagen. Det är ju folk i 50-60 års åldern som själva säger att dom gjorde mer då än 20-30 åringar gör idag.
Vill man så kan man. Är man däremot lat eller bekväm och hellre sitter framför en bildskärm och lägger ut en massa patetiska selfies och skit, ja då är det inte konstigt att man inte får tid till något annat.
Citera
2017-10-23, 21:02
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Inte så genomtänkt. Hon uppoffrade sig för er. Tid finns inte om man gör annat.

Bullshit! Finns visst tid. Inte varje dag, men vi hade mer roligt då på den tiden än många har idag.
Mina föräldrar och andra äldre idag håller helt med om det.
Citera
2017-10-23, 21:21
  #68
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Du min mamma säger själv att hon gjorde mer saker då än nu. Roliga saker dessutom.
På den tiden satt man inte framför nån jävla dator, tv, surfplatta eller mobiltelefon 10 timmar om dygnet.
Man gjorde betydligt mer saker, och hade mer energi.

Du vet inte vad du snackar om när du säger självupptagen. Det är ju folk i 50-60 års åldern som själva säger att dom gjorde mer då än 20-30 åringar gör idag.
Vill man så kan man. Är man däremot lat eller bekväm och hellre sitter framför en bildskärm och lägger ut en massa patetiska selfies och skit, ja då är det inte konstigt att man inte får tid till något annat.

De flesta orkar mer och har roligare vid 30 än vid 60.
Citera
2017-10-23, 21:24
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
De flesta orkar mer och har roligare vid 30 än vid 60.

Har jag sagt något annat eller? Nej det har jag inte.
Citera
2017-10-23, 21:33
  #70
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Har jag sagt något annat eller? Nej det har jag inte.
Ge inte feministpuckot svar. Hon är så bortskämd att hon inte fattar att hon inte borde ha mage att gnälla. Totalt hjärndöd. Alla kvinnor som inte faller för hjärntvätten älskar att ta hand om sina barn och allt vad det betyder och skulle aldrig använda dom i politiskt syfte.
Citera
2017-10-23, 21:43
  #71
Medlem
TobiasBeechers avatar
Feta kvinnor är bra på att baka och laga mat, troligtvis då de är intresserade av mat. De moderna LCHF-kvinnorna födda efter 1967 som gråter över att de väger 65kg i stället för 60 har aldrig lärt sig laga mat då de blivit skadade av 80-talets fåfänga, och som medelålders äter de bara nutrilett eller kyckling med sallad från kyldisken.

Det känns som de unga som kan laga mat är matlagningsnördar. I andra kulturer är middagen en trevlig samlingspunkt på dagen, när jag var barn åt ofta jag och min bror makaroner och köttbullar med ketchup framför tv:n, föräldrarna åt väl nåt ibland. När vi hade gäster åt vi som en familj, annars åt man mest ensam under tystnad.

Om jag själv bildar familj ska jag laga ordentlig mat från grunden jämt, och kan kvinnan min inte göra det så tänker jag lära henne.
Citera
2017-10-24, 11:01
  #72
Medlem
Adriadnes avatar
Jag är svensk kvinna på 29 år och lagar nästan all mat från grunden. Jag bakar allt bröd själv (surdeg och råg såklart), kokar egen benbuljong till såser soppor och grytor, använder alltid rena och färska råvaror helst från egen trädgård där jag odlar grönsaker och örter och helst ägg och kött från egen produktion och/eller jakt. Jag skulle vilja påstå att jag är helt ok på att laga mat. För mig är det viktigt att maten är näringsrik och bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback