Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-05, 18:40
  #1
Medlem
annanmedlems avatar
Typ inget att tillägga ...

Presterar likvärdigt med i7 7700K och i7 8700K i spel i Linus techtips review, kostar 1890 kr på Netonnet så billigare än Ryzen 5 1600, 1600X och Ryzen 7 1700X.

Grymt värde helt enkelt.

Sex kärnor, 2.8-4.0 GHz. Ingen hyper-threading så i productivity halkar den efter i7 8700K men den kostar 3790 kr så det är 1900 kr skillnad där .. Då skall man ju egentligen ha behov av det för att motivera den kostnaden.

https://www.youtube.com/watch?v=EJOnwF8mgXc
https://www.youtube.com/watch?v=CZIVaGcax70

Och pengarna gör större nytta på snabbt minne än högre klockfrekvens enligt Digital Foundry.
1900 kr räcker ju rätt långt i grafikkortsuppgradering så ... i5 8400 + vettigt grafikkort är ju antagligen det smarta köpet för den som köper för att spela.
Citera
2017-11-13, 02:30
  #2
Medlem
Spel idag är väldigt cpu-krävande så för mig känns det värt att slänga ut en tusing extra för en i7 som är bättre, och dessutom är mest framtidsäkert. Intel = alltid valuta för pengarna
Citera
2017-11-16, 08:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Typ inget att tillägga ...

Presterar likvärdigt med i7 7700K och i7 8700K i spel i Linus techtips review, kostar 1890 kr på Netonnet så billigare än Ryzen 5 1600, 1600X och Ryzen 7 1700X.

Grymt värde helt enkelt.

Sex kärnor, 2.8-4.0 GHz. Ingen hyper-threading så i productivity halkar den efter i7 8700K men den kostar 3790 kr så det är 1900 kr skillnad där .. Då skall man ju egentligen ha behov av det för att motivera den kostnaden.

https://www.youtube.com/watch?v=EJOnwF8mgXc
https://www.youtube.com/watch?v=CZIVaGcax70

Och pengarna gör större nytta på snabbt minne än högre klockfrekvens enligt Digital Foundry.
1900 kr räcker ju rätt långt i grafikkortsuppgradering så ... i5 8400 + vettigt grafikkort är ju antagligen det smarta köpet för den som köper för att spela.

Känner mig lite tveksamt till att ha bara 6c/6t. Jag hade nog hellre satsat mina kort på en Ryzen 1600 och få 6c/12t då det verkar gå åt det hållet.

Men just nu verkar 6 trådar vara fullt tillräckligt och är nog en rätt bra processor för spel.

Citat:
Ursprungligen postat av SatanaClaus
Intel = alltid valuta för pengarna

Wow... jag hoppas du var ironisk.
Något Intel är duktiga på är just att man inte får valuta för pengarna då dom är snuskigt överprisade på vissa grejer. Gen 8 har blivit lite mer "prisvärd" tack vare att AMD fick till Ryzen hyfsat.
Men Intel har haft sina guldkorn, som t.ex. Pentium G4560.
Citera
2017-11-20, 21:30
  #4
Medlem
Rixxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanaClaus
Spel idag är väldigt cpu-krävande så för mig känns det värt att slänga ut en tusing extra för en i7 som är bättre, och dessutom är mest framtidsäkert. Intel = alltid valuta för pengarna

Det är ju dock det som är hela poängen, i5 8400 presterar mer eller mindre likvärt med en i7 7700K, i vissa fall, såsom i Battlefield 1, får i7an t.om. stryk av den. Vad gäller 8700K kostar den ju faktiskt mer än dubbelt så mycket, samtidigt som den, i just spel, inte presterar mycket bättre än ~10% i dom flesta fall (och då snackar vi i 1280x720 med ett GTX 1080, dvs. verkliga extremfall). 2000:- som åtminstone jag hellre hade spenderat på ett biffigare grafikkort isåfall.

Att dessa processorer finns på marknaden redan idag och är så aggressivt prissatta kan du tacka AMD för, om Ryzen blivit en flopp hade vi nog inte sett röken av Coffee Lake förrän nästa år, att Intel "alltid" skulle vara valuta för pengarna känns mest som blint fanboysnack.

Sen bör det ju även noteras att ett moderkort utrustat med Intels Z370 styrkrets krävs för att kunna använda en CPU ur Coffee Lake, en kostnad på sisådär 1300:- om du väljer billigast möjliga. En i5 8400 är med andra ord ändå runt 600:- dyrare än, exempelvis, ett AMD R5 1600 system.
__________________
Senast redigerad av Rixxz 2017-11-20 kl. 21:36.
Citera
2017-11-28, 04:24
  #5
Medlem
intel har alltid varit bäst och kommer alltid vara det sorry grabbar
Citera
2017-11-28, 04:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
Känner mig lite tveksamt till att ha bara 6c/6t. Jag hade nog hellre satsat mina kort på en Ryzen 1600 och få 6c/12t då det verkar gå åt det hållet.

Men just nu verkar 6 trådar vara fullt tillräckligt och är nog en rätt bra processor för spel.



Wow... jag hoppas du var ironisk.
Något Intel är duktiga på är just att man inte får valuta för pengarna då dom är snuskigt överprisade på vissa grejer. Gen 8 har blivit lite mer "prisvärd" tack vare att AMD fick till Ryzen hyfsat.
Men Intel har haft sina guldkorn, som t.ex. Pentium G4560.

någon som sitter på en rutten amd misstänker jag
Citera
2017-11-28, 04:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
Känner mig lite tveksamt till att ha bara 6c/6t. Jag hade nog hellre satsat mina kort på en Ryzen 1600 och få 6c/12t då det verkar gå åt det hållet.

Men just nu verkar 6 trådar vara fullt tillräckligt och är nog en rätt bra processor för spel.



Wow... jag hoppas du var ironisk.
Något Intel är duktiga på är just att man inte får valuta för pengarna då dom är snuskigt överprisade på vissa grejer. Gen 8 har blivit lite mer "prisvärd" tack vare att AMD fick till Ryzen hyfsat.
Men Intel har haft sina guldkorn, som t.ex. Pentium G4560.

Jasså om man köper intel så är det en dålig produkt enligt dig. Det du påstår är att om du betalar exempelvis 3000kr för en intel cpu, så är en AMD för samma pris alltså bättre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback