Jag har hört att antimateria ska vara väldigt dyrt. Typ det dyraste ämnen som finns. Många gånger dyrare än guld eller diamanter, om jag fattat det rätt.
Jag undrar lite, hur köper man egentligen antimateria? Anta att man hade pengar, alltså. Vilka vänder man sig till? Hur kommer antimaterian levererad? Är det någon speciell förpackning? Kan den levereras med vanlig post, eller blir det specialtransport? Hur förvarar man antimaterian?
Jag tänkte om man köper en extremt liten mängd kan det ju inte bli hur dyrt som helst, även om kilopriset är högt?
Slutliten, kan man använda antimateria till något? Kan man köpa det som investering, som guld? Eller kan man se det som ett samlarobjekt?
Låter som du tänkt ut en solid investering
Har du funderat något över hur du har tänkt att förvara din klick antimateria inför ditt presumtiva inköp?
Har ingen aning, jag är inte fysiker. Det var därför jag frågade. Hur gör dem som i dag köper antimateria? Det ska ju tydligen säljas för 100000000000000 dollar per gram (källa https://www.youtube.com/watch?v=wFJzU5dDQuI , så någon måste ju köpa det.
Så fort som antimaterian kommer i kontakt med vanlig materia (oavsett material) kommer all antimateria + lika mycket materia omvandlas till nästan ren energi. Värre än atombomb!
För att ens få köpa bör du ha giltiga licenser och tillstånd av diverse myndigheter.
Ett sätt att förvara antimateria på är genom att klumpa ihop det i perfekt vacuum omringat av starka (och möjligtvis väldigt nedkylda) magneter.
Inte säljas. Det är framställningskostnaden. Lite svårt att sälja nåt som förintas efter några nanosekunder. Postnord hinner i alla fall inte leverera.
Man köper inte antimateria. Det finns ingen som säljer det. Det är partikelacceleratorer av modell asstor asdyr som kan tillverka enstaka partiklar antimateria som endast kan hållas isolerade från omgivningen korta stunder i starka magnetfält. Sönderfaller de inte snabbt, beroende på vad det är för antipartikel, så kommer den förintas så fort den nuddar nått. Det går inte lagra någon längre stund och det går inte skapa några mängder.
Så fort som antimaterian kommer i kontakt med vanlig materia (oavsett material) kommer all antimateria + lika mycket materia omvandlas till nästan ren energi. Värre än atombomb!
Japps, och bara för att sätta saker i perspektiv så skulle drygt 0.5 gram antimateria resultera i en explosion motsvarande atombomben som släpptes över Hiroshima så fort det kom i kontakt med vad som helst
Om man skulle lära sig tillverka mer än en enstaka atom antimateria och hitta på bättre sätt att förvara den finns egentligen bara ett rimligt användningsområde och det är som bränsle i interstellära raketer. Där är energitätheten så viktig att man kan vara villig att betala ett extremt högt pris för det bästa bränsle som så vitt vi vet existerar.
Om man skulle lära sig tillverka mer än en enstaka atom antimateria och hitta på bättre sätt att förvara den finns egentligen bara ett rimligt användningsområde och det är som bränsle i interstellära raketer. Där är energitätheten så viktig att man kan vara villig att betala ett extremt högt pris för det bästa bränsle som så vitt vi vet existerar.
Fast ännu bättre vore ju om den där raketen kunde lära sig att själv skapa antimateria i den takt som behövs så slipper man bekymra sig om förvaringen.
Fast ännu bättre vore ju om den där raketen kunde lära sig att själv skapa antimateria i den takt som behövs så slipper man bekymra sig om förvaringen.
Och var skall raketen få energin som krävs ifrån? Om den måste släpa på en stor kärnreaktor har man liksom tappat hela poängen med att ha ett kompakt bränsle.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!