Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-06, 08:27
  #13
Medlem
miness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callmare
Oj, låter som det är bättre att lägga pengarna på rysk kaviar, alltså. Jag visste inte att det var som svårt med antimateria.
Varfor inte rysk antikaviar? Fint ska det vara.
Citera
2017-10-06, 10:32
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Fast ännu bättre vore ju om den där raketen kunde lära sig att själv skapa antimateria i den takt som behövs så slipper man bekymra sig om förvaringen.
Och var skall raketen få energin som krävs ifrån? Om den måste släpa på en stor kärnreaktor har man liksom tappat hela poängen med att ha ett kompakt bränsle.
Det blir ju iaf en helt ny typ av raketmotor som omvandlar "lagrad" kemisk/nukleär energi till impuls för raketdriften.
Citera
2017-10-06, 10:51
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det blir ju iaf en helt ny typ av raketmotor som omvandlar "lagrad" kemisk/nukleär energi till impuls för raketdriften.
Men varför gå omvägen via antimateria? Det finns betydligt mer realistiska koncept för nukleär drift av raketer.
Citera
2017-10-06, 10:58
  #16
Medlem
hehehos avatar
2010 skapades de första anti-materia-atomerna man lyckades lagra. Det blev 38 stycken. Man kunde lagra dem i några minuter.
Experimentet kostades flera miljoner dollar.
Kilopriset blev högt...
Citera
2017-10-06, 11:09
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Men varför gå omvägen via antimateria? Det finns betydligt mer realistiska koncept för nukleär drift av raketer.
Hög verkningsgrad kanske?. Jag är ingen förespråkare - Det var bara ett konstaterande...
Citera
2017-10-06, 22:33
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Men varför gå omvägen via antimateria? Det finns betydligt mer realistiska koncept för nukleär drift av raketer.
Antimateria ger den renaste formen av energiutvinning. 100%, eller rättare sagt 200% om man tar i beaktning att den vanliga materian "ingår" (du tar med 1 gram antimateria, och får tillbaka ren energi motsvarande 2 gram, drygt 4 Hiroshima-atombomber)
Vid fission så konverteras endast ~0.4% av massan till energi.

Detta innebär att antimaterian är ~500 gånger kraftfullare. Om man skulle komma på någon bra metod för förvaring så skulle resan alltså kunna gå 500 gånger längre eller snabbare. Därför kan man nog då anse att det vara värt att undersöka möjligheterna.
__________________
Senast redigerad av Stunni 2017-10-06 kl. 22:49.
Citera
2017-10-06, 23:07
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stunni
Detta innebär att antimaterian är ~500 gånger kraftfullare. Om man skulle komma på någon bra metod för förvaring så skulle resan alltså kunna gå 500 gånger längre eller snabbare. Därför kan man nog då anse att det vara värt att undersöka möjligheterna.
Snälla, följ diskussionen! Detta var exakt vad jag skrev varvid cellplast m fl föreslog att man skulle ha någon energikälla ombord som tillverkade antimaterian, och då tappar du ju hela den vinsten.
Citera
2017-10-07, 04:49
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Hög verkningsgrad kanske?. Jag är ingen förespråkare - Det var bara ett konstaterande...

Ett glädjedödande besked: Nja, ja jo visst blir en antimateriaraketmotor väldigt energieffektiv, fast vänta nu ett tag här, det är inte bara energi det handlar om. Utan raketen måste även kasta ut materia genom raketdysan, därför måste man ha extra materia med sig som får utgöra reaktionsmassa. Utan reaktionsmassa ingen dragkraft.

Antimateria ( = AM ) har en mycket stor nackdel, nämligen den att nedbrytningen av AM bara skapar hård röntgen och gammastrålning och den är tyvärr fullständigt hopplös att styra på ett vettigt sätt, All materia som raketmotorn består av kommer så småningom att förstöras av denna strålning. Denna strålning kan inte reflekteras och fokuseras som all annan strålning kan, som hos tex en ordinär jonmotor.

Strålningen kan heller inte direkt omvandlas till elektrisk energi, ska man göra som i konventionella kärnreaktorer där strålningen scattrar emot tex tunga atomer så att den bildar värme på vanligt vis så blir reaktorerna i största laget, ungefär som en reaktor på land - en väldigt onödig dödvikt

Så än så länge så ser jag inte antimateriaraketer som en möjlig väg

Varför kan man då inte använda tex enbart fotoner ifrån AM-M energiomvandlingen till direkt drivkraft ?

Nej, det går som sagt var inte att fånga hård röntgen och gammastrålning och skicka ut dem åt ett visst håll, eftersom de inte kan koncentreras, reflekteras och fokuseras och fås att ändra rikting, varje försök att reflektera dem innebär att de förlorar merparten av sin energi i den processen, de absorberas alltså till största delen av raketmotorns hölje, dessutom så har fotoner bara en ytterst liten impuls,
Bättre då att överföra den energin till någon inert reaktionsmassa. Tex Xenongas.

Skulle man försöka låta fotonerna driva ändå så kan jag ju gissa att en mycket stor del av energin går förlorad

Den strålningen växelverkar dåligt med gaser nämligen, och går rakt igenom all materia.
Man kan enkelt uttrycka det som att energitätheten blir för hög per volym räknat så att ingen raketmotor kan tåla detta utan att bli totalförstörd ganska fort

Men detta är bara mina funderingar, en del av de ide'erna kommer ifrån de första ide'erna om antimateriamotorer, som jag läst för länge sedan,
Men idag har man ju glömt de funderingarna, tyvärr verkar det som...

Så till den andra ide'n att låta strålningen träffa typ solpaneler och skapa ström, nja det går inte det heller eftersom sådana strukturer som solpaneler bränns sönder av sådan strålning, skikten blir på sikt förstörda,

Den som kan komma med en bra lösning på problemet kan ju spinna vidare på detta
Citera
2017-10-07, 09:54
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Antimateria ( = AM ) har en mycket stor nackdel, nämligen den att nedbrytningen av AM bara skapar hård röntgen och gammastrålning och den är tyvärr fullständigt hopplös att styra på ett vettigt sätt, All materia som raketmotorn består av kommer så småningom att förstöras av denna strålning. Denna strålning kan inte reflekteras och fokuseras som all annan strålning kan, som hos tex en ordinär jonmotor.
Visst finns det stora tekniska problem, men om vi väl löser hur man skall kunna tillverka och lagra antimateria känns det inte orimligt att tänka sig att vi också funnit lösningar att använda den på ett rimligt effektivt sätt.

Att jag drog upp det var inte för att jag är det minsta säker på att det kommer fungera utan för att det är enda potentiella användningsområdet jag känner till. Visst kan man i teorin göra en effektiv bomb av antimateria om man kan stänga in den i magnetfält, och det är tekniskt mycket enklare än att göraen raketmotor, men samtidigt känns det som väldigt overkill när vi redan har vätebomber.
Citera
2017-10-15, 10:19
  #22
Medlem
Endast 15nanogram existerar på jorden. Det kostar cirka 200 miljarder kronor, PER GRAM! Dessutom skulle inte civilpersoner få äga sådana saker som är kraftigare än kärnvapen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback