Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-04, 16:38
  #1
Medlem
Hej!

Jag har sedan några helger tillbaka funderat på vad meningen med att dricka insmugglad öl är, sedan en vän till mig åkte ut till någon förort och lyckades inhandla ett flak slotts guld (Skit öl) för priset 150:-.
Själv satt jag och drack alkohol från systemet och min vän menade på att systemet där såldes minsann all alkohol till hutlösa priser för att gynna staten och att hans langare minsann var mycket billigare. Efter att ha gjort lite research så hittade jag en likvärdig öl "KUNG" på systemet som går på 10,90 per 50cl burk, med det sagt så går 16 burkar på 174 kr vilket motsvarar ett flak 33cl slotts som min vän köpte för 150 kr.

I mina ögon så är det skräp som skräp och skall jag enbart dricka mig berusad så kan jag lika gärna köpa 16 Kung på systembolaget för 24 kr mer än att åka ut ett par mil ut till en förort gå hem till någon sketen langare betala 150 spänn och få skit öl i vilket fall.

Ni som gör på samma sätt som min vän, hur tänker ni?
Citera
2017-10-04, 16:53
  #2
Medlem
Pallestroms avatar
Är väl övervägande del som inte har åldern inne som köper smuggel...
Citera
2017-10-04, 18:11
  #3
Medlem
schiklgrubers avatar
Bekant med nån som far till Tyskland ofta och köper öl. Ett flak Falcon för 150 spänn är aldrig fel. En box vin för en femtiolapp sitter gott det med. Är ju lika långt till ett ok Systembolag, så varför inte?
Citera
2017-10-04, 18:21
  #4
Medlem
Hupats avatar
Billigare och fri tillgång till det dygnet runt. Systembolaget har ganska sega öppettider, däremot har inte vodkabilen det.
Sedan går det att göra stor vinst på det om man säljer vidare. Har några vänner som köper in smuggel för att sälja vidare på raves och andra festligheter.
Förstår mig dock inte på folk som dricker smuggelöl när det inte är mycket i prisskillnad. Förutsatt att människan är över 20 och att systembolaget är öppet.
Citera
2017-10-04, 18:51
  #5
Medlem
Drinkycrows avatar
Vi brukade dricka slottsflak för att vi fick det hemkört till åtminstone 2-3 på natten. Sen tycker jag inte man kan likställa 16st 50 cl med 24st 33cl. 50 cls blir avslagna i slutet och kung är riktig skitöl det med.

Dock finns det ju 33cl öl för 8-9kr är jag rätt säker på. Till exempel smålands. Så prismässigt är det absolut inte värt det. Många dricker det med för att de inte har åldern inne för bolaget med.

Men jag föredrar nog bolagsöl om det enda som finns att tillgå annars är slotts.. Synd bara att systemet inte får sälja kall öl...
Citera
2017-10-04, 19:58
  #6
Medlem
Mr.Nesss avatar
Köper sällan smuggelöl numera, men när jag gjorde det så var det för att en polare alltid hade flak att sälja och skulle man bara ha öl så kunde man lika gärna köpa av honom för 120 kr.
Citera
2017-10-04, 20:15
  #7
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespret94
Hej!

Jag har sedan några helger tillbaka funderat på vad meningen med att dricka insmugglad öl är, sedan en vän till mig åkte ut till någon förort och lyckades inhandla ett flak slotts guld (Skit öl) för priset 150:-.
Själv satt jag och drack alkohol från systemet och min vän menade på att systemet där såldes minsann all alkohol till hutlösa priser för att gynna staten och att hans langare minsann var mycket billigare. Efter att ha gjort lite research så hittade jag en likvärdig öl "KUNG" på systemet som går på 10,90 per 50cl burk, med det sagt så går 16 burkar på 174 kr vilket motsvarar ett flak 33cl slotts som min vän köpte för 150 kr.

I mina ögon så är det skräp som skräp och skall jag enbart dricka mig berusad så kan jag lika gärna köpa 16 Kung på systembolaget för 24 kr mer än att åka ut ett par mil ut till en förort gå hem till någon sketen langare betala 150 spänn och få skit öl i vilket fall.

Ni som gör på samma sätt som min vän, hur tänker ni?

Haha vad underbart! Jag har gjort exakt samma kalkylering och kommit fram till exakt samma slutsats. Vem fan köper den här dyngan!? Kan man åka till Tyskland själv och handla så prislappen blir lite mer vettig så är det kanske en annan historia, men gjorde jag det så är det ju fan inte i bordershoppen jag skulle handla i så fall. Jag hade stuckit till en vanlig tysk matbutik i stil med Ica Maxi och köpt lite riktig öl istället för bordershoppens 50 shades of lager som smakar som burken de levereras i ungefär. Gillar man lager så tänker man kanske annorlunda, vad vet jag?

Smuggelsprit däremot, där prisskillnaden är större, kan jag förstå att man köper men öl är fan cp. Personalen på systemet har för länge sedan slutat fråga efter legitimation och jag har inget behov av att köpa en platta öl på en söndag så smuggelöl går fan bort.

Slutligen, eftersom prisskillnaden är försumbar i räkneexemplet ovan så ger jag mer än gärna de där kronorna till staten i skatt hellre än att göda smugglaren.
Citera
2017-10-04, 20:52
  #8
Medlem
cacas avatar
Troligen pga priset, köper dock inte själv smuggel då jag handlar då jag är nere i Tyskland för eget bruk.
Citera
2017-10-04, 21:17
  #9
Medlem
8xxSeriess avatar
Har en några bekanta som ofta åker till tyskland genom jobbet och på hemvägen brukar de lasta någon pall ibland. Ingen skitöl heller utan Norrlands Guld, Mariestad, Falcon mm.

Så till svar på TS fråga så: Köper för att det är smidigt, och säljaren har ett sortiment som faller mig i smaken, till ett bättre pris än systembolaget. Dessutom får jag det rentav levererat hem, eller om jag åker till honom så bjuds det på kaffe och man kan tjöta en stund.
Citera
2017-10-05, 05:22
  #10
Medlem
E väl mest folk under 20 som köper och en del som äldre som tycker de är dyrt på bolaget.
Åker själv till Tyskland för o köpa o ö dryck o mat.
Citera
2017-10-05, 08:55
  #11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespret94
Efter att ha gjort lite research så hittade jag en likvärdig öl "KUNG" på systemet som går på 10,90 per 50cl burk, med det sagt så går 16 burkar på 174 kr vilket motsvarar ett flak 33cl slotts som min vän köpte för 150 kr.
Du kan också dra av 16 kr i pant på KUNG som inte går att göra med Slots Guld men däremot är Slots starkare med 5,9% eller 5,6% ibland.
Jag vet en som är lat samt räknar inte på priset, säger att det är bekvämt med ett lock hemma när man tar upp Systemets priser som ibland är billigare
Citera
2017-10-05, 20:28
  #12
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du kan också dra av 16 kr i pant på KUNG som inte går att göra med Slots Guld men däremot är Slots starkare med 5,9% eller 5,6% ibland.
Jag vet en som är lat samt räknar inte på priset, säger att det är bekvämt med ett lock hemma när man tar upp Systemets priser som ibland är billigare
Nej, panten är inte inräknad i priset som står. En Kung kostar alltså 10,90+pant
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback