2022-04-28, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Trådstarten (FB) Tål inte människor med autism gjord av en annan användare papperskorgades, men autister är ett riktigt problem och jag vill diskutera konstruktivt om det hur man bör hantera autister. Jag vet verkligen inte vad göra med dem, men jag vill en dag lära mig att förstå och tåla autister.

Bara en så enkel sak som att säga ett telefonnummer till en autist är svårt eftersom man måste göra det på precis hens egna sätt.

I sociala sammanhang är det väldigt svårt att veta vad man kan säga til autister, då de spelar med helt andra regler än andra människor. Om man har tur är autisten underhållande med sitt specialintresse - jag gläds ibland faktiskt över en ekonomiautist - men pratet kan även vara ointressant och man vet inte vad man skall göra då, då vanligtvis vi läser av varandra och bedömer hur vi mötts men autister gör inte så.

De andra autisterna har tack och lov inte varit sådana, men jag har som släkting en krävande autist. I detta fall ställer personen orimliga krav på den övriga släkten, bryter sina band hela tiden med personer som agerar inte precis som hen eller har en avvikande åsikt och förstår inte alls vad som är rimligt och vad som blir för mycket av en börda. Jag har försökt ibland väcka något slags kognitiv empati men det förstår hen inte alls utan då är jag en ond person som förföljer hen.

Din släkting har alltså en diagnos? Jag tycker att om man tittar på SVTs partiledardebatter upplever jag det väldigt jobbigt eftersom alla agerar autistiskt. Om folk kräver att någon ska anpassa sig socialt efter ett givet mönster är det inte acceptabelt. Stäng av din autismradar ett tag annars blir det jobbigare för dig.. Alternativt sluta umgås med din släkting.
.
Citera
2022-04-28, 02:46
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Autism ärvs med många gener. En riskfaktor förutom pappans och mammans ålder är föräldrarnas intelligens, och värst är det om båda är intelligenta. Över 130 så massdubblas risken för att deras barn ska bli autistiskt.

Kolla runt på vetenskapsmän. De har alla autistiska ungar.

Vitmakt neger slakt! Eller?

Det gäller ju alltid att försvara sitt eget?
Citera
2022-04-28, 07:41
De som känner för det får gärna läsa mina inlägg i tråden Hur märker ni att en person har Aspergers syndrom?

Mycket speciell människa jag beskriver där.
Citera
2022-04-28, 07:47
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Självklart ska man inte behöva göra hur jävla mycket anpassningar som helst, men det är faktiskt rätt rimligt att göra vissa anpassningar. Om du hade en besökare som satt i rullstol eller var blind antar jag att du hade gjort en del anpassningar pga det, och vad är egentligen skillnaden?

Vi anpassar ju oss till er hela tiden. Vi jobbar sedan vi är små på att förstå er. En del kan inte och skiter i det. Men resten går i väggen vid 30 för att vi anpassar oss.

Finns väl inga direkta anpassningar om man är vuxen. Barn kanske kan få gå i specialskola men då måste ju föräldrarna flytta och inte alltid de kan. De kan också få bo i gruppboende eller satellitboende när de blir vuxna. Är det för mycket begärt? Om de verkligen har svårt för alla delar i ett normalt liv, ska de då inte få lite hjälp?

Vad gäller person till person anpassar sig aspergare sig mer till NT, NT anpassar sig aldrig. De kan dra loss och hetsprata om någon skådis man aldrig sett eller vad kungafamiljen gjort. Men gäsp.
Citera
2022-04-28, 08:50
Medlem
KnivStinas avatar
Det fina med autister är att man ofta faktiskt kan be dem knipa trut utan att de tar illa upp. Det har jag märkt besparat mig en del irritation, när någon pratar och pratar om sitt specialintresse tills dess att jag rakt ut säger att jag inte orkar lyssna, har aldrig tagits emot med något annat än ett ”oj jaha vad bra att du sa det för jag kan ju gå loss” -ish
Citera
2022-04-28, 08:50
Medlem
KnivStinas avatar
Det fina med autister är att man ofta faktiskt kan be dem knipa trut utan att de tar illa upp. Det har jag märkt besparar mig en del irritation, när någon pratar och pratar om sitt specialintresse tills dess att jag rakt ut säger att jag inte orkar lyssna, har aldrig tagits emot med något annat än ett ”oj jaha vad bra att du sa det för jag kan ju gå loss” -ish
Citera
2022-04-28, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Som allt idag. Alla förväntas anpassa sig till psykfallen istället för att psykfallen ska anpassa sig som både är det praktiska, rätta och enda tänkbara egentligen.

Att alla ska anpassa sig till varje random speciell snöflinga, babbe, feminazi eller diagnosbarn är helt otänkbart rent logiskt. Men det är den vägen vi ska gå tydligen!

Det är den utstakade vägen vi går pågende och framöver. Varenda avvikelse ska få special- behandling, varenda minoritet belysas, få utrymme, tyckas synd om, samt anpassas till. Sverige vid stupet av slutet.
Citera
2022-04-28, 10:42
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Det är lite pinsamt med mig att jag gillar ibland människor som är autister. Och tycker de är lättare att förstå än vanliga människor. Och lättare att prata med. Men jag är inte autist själv 😀 och lättare att tycka om de. Jag vet inte vad man ska bli arg för haha? Men vore bra att veta vad det är som man blir arg på…?
Citera
2022-04-28, 11:05
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Det är lite pinsamt med mig att jag gillar ibland människor som är autister. Och tycker de är lättare att förstå än vanliga människor. Och lättare att prata med. Men jag är inte autist själv 😀 och lättare att tycka om de. Jag vet inte vad man ska bli arg för haha? Men vore bra att veta vad det är som man blir arg på…?
Du skriver som en autist.
Citera
2022-04-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Jag håller med om att det är löjligt av personalen. Och varför försöka vägleda personer som uppenbarligen inte går att vägleda? De två stackarna har nog aldrig sagt ett enda ord i hela sina liv. Vad skulle få dem att börja prata eller ens lyssna?
Fast det är ju inte så hygieniskt att han tar på sitt kön och sen går och pillar på andra saker🤮
Citera
2022-04-28, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocktwistah
Fast det är ju inte så hygieniskt att han tar på sitt kön och sen går och pillar på andra saker🤮
Jag håller med, men det spelar ingen roll hur mycket de flyttar bort hans arm och säger till honom, han gör detsamma igen.
Citera
2022-04-28, 11:50
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Du skriver som en autist.
Tack. Jag gillar autister. Men fått nej på utredning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto