Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Kan fatta om man skriver något elakt för att man är arg.
Men det verkar ungt och outvecklat att tro att handikappade människor bara för att det sitter i skallen, kan tänka bort det. Och att bara fysiska handikapp är giltiga. Har stött på det förr men inte på detta sätt.
Låt oss ta homosexualitet som exempel, har du inte stött på människor som verkligen hatar detta?
Det är samma sak i mina ögon, bara ett annat utlopp, det är inte rationellt att hata en främling för vem den delar sin säng med, precis som det inte är rationellt att förvänta sig att någon med en funktionsnedsättning skall agera på samma sätt som en utan.
Sen finns det ju en miljon saker att skylla sitt hat på homosexuella på, religion, politik, sin egna uppväxt osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Då måste man ju tro att vara mentalt handikappad är något man valt. Att man egentligen är normal. Men vill strula bara för att förstöra. Jag fattar inte hur man kan tro det. Tror man det så har man nog sitt eget handikapp.
Jag tror inte man behöver ha handikapp för att ha fördomar och vara hatisk, det klarar precis vem som helst av.
Fast det är inte ovanligt. Att de som har odiagnostiserade mentala handikapp hoppar på dem som har diagnos.
Här håller jag inte med dig, jag tror att precis vem som helst är fullt kapabel att hata en främling, frågan är bara varför just den individen hatar.
Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Bara ta sig samman och sluta vara jobbig. Hahahaha. Avskaffa lättja och skicka begåvningshandikappade till universitet.
Eller till ugnen beroende på vem du frågar.
Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Jag vet egentligen inte mycket första hand vad gäller gravare autism, jar bara haft en kompis som var det. De jag känner och kan se vad de kan och inte, funkar hyfsat själva men inte helt.
Jag jobbade inom vården när jag var ung och vacker och då jobbade jag just med autism, därav mitt intresse i det.
Min kunskap kring ämnet är säkert något utdaterad vid det här laget, men diskussioner som denna väcker i alla fall mitt intresse till liv igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Det är rätt tuffa krav på oss som har aspergers och generellt kan funka i sociala sammanhang. Vi kan få träning på det. Vi tränar själva på det hela dagarna. Bara för att göra andra glada. De andra symptomen vi har som vi mer har i vår ensamhet som kan vara mycket svårare, där verkar ingen hjälp behövas eftersom ingen annan lider av det. T ex om man inte kan organisera, om man inte kan börja eller avsluta ett beteende eller om man inte kan låta bli att bryta ihop. Nu i efterhand önskar jag att jag studerat NT mindre och istället lagt den energin på hur man funkar i sitt eget hem.
Här tycker jag vården brister lite, men samtidigt så har individen ett ansvar, det är en svår fråga och är i mina ögon oerhört individuell.
Om du fick in någon i ditt liv som kom och sa åt dig hur du skall göra för att umgås, vem du skall umgås med och varför, hade du verkligen lyssnat då?
Jag hade nog inte gjort det, och jag tror mig inte vara autistiskt, det kränker för mycket på individens frihet i mina ögon.