Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Det finns redan några specialskolor. Jag vet inte om det är lösningen. Men kanske en skola där man masslöst flera olika problem? Väldigt många utan diagnos har ju också problem med skolan. Och skolan är ingen bra miljö, lika lite som kontorslandskap.
När jag gick på högstadiet och ingen talade om diagnoser eller safe zones tänkte jag så här. Om man nu inte har råd att ha små grupper i alla klasser kanske man kan varva små grupper i vissa ämnen med salsföreläsningar i andra. Sedan kan man ha olika matsalar, för de som vill ha matkrig och de som vill äta ifred. Jag ville också ha rum som bara vissa fick gå till, sådana som flydde mobbare eller behövde vara ifred på rasten. Jag ville även ha färre läxor med fördel för lite större projekt så att man fick visa sig självständig. Jag ville ha läxläsning integrerat i skoltiden så man bara hade lite jobb hemma. Sedan ville jag ha särskild och allmän gympa med, så vi som var klantiga och bara behövde motion kunde få motionsidrott medan de andra fick tävla.
Jag har inte tänkt ut en skolmodell efter denna och det är ju väldigt många år sedan.
Vad gäller hjälp i hemmet som jag haft som vuxen ibland med folk som inte kan saker. De har lyckats förstöra två dammsugare, en stekpanna, en kattskål, två tekannor. Man måste vara så snäll då för de är så bortskämda att de aldrig fått höra att de gjort fel.
Väldigt intressant läsning, jag skriver från telefonen då jag är ute och spankulerar i naturen. Därav korta ostrukturerade svar.
Angående din hjälp hemma, kan det inte vara så enkelt att dom helt enkelt inte är perfekta, dom kanske inte har just din dammsugare hemma, dom kanske var trötta just den dagen och gjorde misstag?
Det är här jag tror din diagnos spelar in i ditt tankesätt.
Alla gör fel, men människor med drag autism har en tendens att hänga upp sig på fel, trots att felet kan vara hur mänskligt som helst, och att alla skulle kunna begå dessa misstag.
Jag har själv haft sönder 3 dammsugare hemma på grund av att jag aldrig läser instruktionsboken, gör detta mig till en idiot och ett rövhål?
Notera att du minns exakt vad som gått sönder, säkert vem som gjort det också?
Under hur lång tidsperiod var det dessa saker gick sönder?
Jag försöker inte leta fel hos dig nu, bara ge dig perspektiv från en utomstående.