Citat:
Ursprungligen postat av
fredagsmys88
Jo, men idag har vi ett ypperligt elektroniskt hjälpmedel på Elevcentralen.se där man kan göra prov med tidsgräns och få de rättade. Man kan ju öva på alla frågor som kan komma. Man blir ju inte direkt överraskad när provet väl kommer.
Sen är körkortsboken och vägmärkesboken ganska enkla att läsa och väldigt pedagogiska. Övar man får man godkänt, så var det väl förr med?
Jag vet inte hur provet har ändrats, men att klara 52 / 65 har väl varit normen väldigt länge? Det är ju heller inga tolkningsfrågor, utan det finns rätt/fel svar, bara att kryssa som en tipspromenad.
Där tror jag vi har ett av det största problemen faktiskt, alla elektroniska hjälpmedel.
Folk pluggar på Elevcentralen och pluggar på just frågorna på proven där tills de kan svaren utantill.
När de sen sätts framför det riktiga provet står de handfallna och kan inte riktigt svara på omformulerade frågor med helt andra bilder än vad Elevcentralen hade.
Hade folk läst mer i böckerna och fått en riktig förståelse för teorin, istället för att lära sig att "till den här bilden är svaret A", så skulle fler klarat det.
Att det tillkommit fler regler sen år 2000 tror jag knappast har med med folks okunnighet att göra, det är snarare att det fanns
mindre digitala hjälpmedel på den tiden så man var tvungen att läsa boken på ett annat sätt.
Och till ditt första stycke, Elevcentralens frågor är inte alls lika Trafikverkets frågor, så även om man pluggar i hundratals timmar framför Elevcentralen är det många som blir helt ställda när de kommer till Trafikverket och ser deras omformulerade frågor och svar.