2017-10-05, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Du har förstått det helt bakvänt. Det är perioden 1990-1999 som är den överlägset svåraste. Dagens prov är busenkelt i jämförelse. "Flera alternativ" innebar att du var tvungen att t ex svara både A och C på frågan, bara A gav fel, och bara C gav fel, trots att båda är korrekta var för sig. Jag hade själv 64 av 65 utan problem för 7-8 år sedan när jag gjorde provet.

Precis, då var man verkligen tvungen att ha koll, gissningar var dömda att misslyckas. Tog mitt körkort 1997.

Dagens prov är enkla.
Citera
2017-10-05, 09:20
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmys88
Jo, men idag har vi ett ypperligt elektroniskt hjälpmedel på Elevcentralen.se där man kan göra prov med tidsgräns och få de rättade. Man kan ju öva på alla frågor som kan komma. Man blir ju inte direkt överraskad när provet väl kommer.

Sen är körkortsboken och vägmärkesboken ganska enkla att läsa och väldigt pedagogiska. Övar man får man godkänt, så var det väl förr med?

Jag vet inte hur provet har ändrats, men att klara 52 / 65 har väl varit normen väldigt länge? Det är ju heller inga tolkningsfrågor, utan det finns rätt/fel svar, bara att kryssa som en tipspromenad.
Där tror jag vi har ett av det största problemen faktiskt, alla elektroniska hjälpmedel.

Folk pluggar på Elevcentralen och pluggar på just frågorna på proven där tills de kan svaren utantill.
När de sen sätts framför det riktiga provet står de handfallna och kan inte riktigt svara på omformulerade frågor med helt andra bilder än vad Elevcentralen hade.

Hade folk läst mer i böckerna och fått en riktig förståelse för teorin, istället för att lära sig att "till den här bilden är svaret A", så skulle fler klarat det.

Att det tillkommit fler regler sen år 2000 tror jag knappast har med med folks okunnighet att göra, det är snarare att det fanns mindre digitala hjälpmedel på den tiden så man var tvungen att läsa boken på ett annat sätt.

Och till ditt första stycke, Elevcentralens frågor är inte alls lika Trafikverkets frågor, så även om man pluggar i hundratals timmar framför Elevcentralen är det många som blir helt ställda när de kommer till Trafikverket och ser deras omformulerade frågor och svar.
Citera
2017-10-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Där tror jag vi har ett av det största problemen faktiskt, alla elektroniska hjälpmedel.

Folk pluggar på Elevcentralen och pluggar på just frågorna på proven där tills de kan svaren utantill.

Och till ditt första stycke, Elevcentralens frågor är inte alls lika Trafikverkets frågor, så även om man pluggar i hundratals timmar framför Elevcentralen är det många som blir helt ställda när de kommer till Trafikverket och ser deras omformulerade frågor och svar.

Tror inte riktigt på detta.

Ett vägmärke eller trafiksituation ändras inte så mycket.

Jag tror folk inte läser alls, eller bara "skummar".
Citera
2017-10-05, 10:42
Medlem
Vore det inte så tragiskt så är resistensen här i tråden för det uppenbara svaret komiskt.

Har man en IQ under 90 så är det mycket svårt att läsa en skriftlig abstrakt sammanställning av information och omsätta den i praktisk handling.

I merparten av de länder som migranterna kommit från är IQ i medel under 85.

Intelligens är en till största delen ärvd egenskap.

Känner du en begåvad somalier så säger jag grattis. Det finns säkert ett antal sådana, men tyvärr så är de mycket färre än t.ex. begåvade islänningar eller jugoslaver.
Citera
2017-10-05, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Vore det inte så tragiskt så är resistensen här i tråden för det uppenbara svaret komiskt.

Har man en IQ under 90 så är det mycket svårt att läsa en skriftlig abstrakt sammanställning av information och omsätta den i praktisk handling.

I merparten av de länder som migranterna kommit från är IQ i medel under 85.

Intelligens är en till största delen ärvd egenskap.

Känner du en begåvad somalier så säger jag grattis. Det finns säkert ett antal sådana, men tyvärr så är de mycket färre än t.ex. begåvade islänningar eller jugoslaver.

50% av landets befolkning kommer väl inte från Somalien?

Däremot antar jag att en liten grupp personer gör provet väldigt många gånger och driver upp statistiken.
Citera
2017-10-05, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Precis, då var man verkligen tvungen att ha koll, gissningar var dömda att misslyckas. Tog mitt körkort 1997.

Dagens prov är enkla.
Jag gjorde också teoriprovet 1997. Av dem som skrev var det en som misslyckades (fick senare reda på att hon hade dyslexi). Nu på senare år har jag tagit de tunga behörigheterna och mc. Det var hur enkelt som helst.
Jag skrev både D, C och CE, samt bägge YKB-behörigheterna i Eskilstuna. Det var som att sitta inne på migrationsverket.
Citera
2017-10-05, 11:34
Medlem
Citat:
50% av landets befolkning kommer väl inte från Somalien?

Däremot antar jag att en liten grupp personer gör provet väldigt många gånger och driver upp statistiken.

Nej det gör det inte, men med tanke på den takt som somalierna förökar sig så kommer deras andel av befolkningen att ytterligare öka.

Märk dock att jag skrev att medel IQ i merparten av de länder som de kommer från. Om en medelkines från Hong-Kong flyttar till Sverige så höjer denne troligen Sveriges IQ.

Medel IQ i Somalia är trist nog 70. I Mellanöstern ca 85.

Den till största delen ärvda egenskapen IQ varierar mellan olika folkgrupper och regioner i världen.
Citera
2017-10-05, 11:49
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Nej det gör det inte, men med tanke på den takt som somalierna förökar sig så kommer deras andel av befolkningen att ytterligare öka.

Märk dock att jag skrev att medel IQ i merparten av de länder som de kommer från. Om en medelkines från Hong-Kong flyttar till Sverige så höjer denne troligen Sveriges IQ.

Medel IQ i Somalia är trist nog 70. I Mellanöstern ca 85.

Den till största delen ärvda egenskapen IQ varierar mellan olika folkgrupper och regioner i världen.
Vart har du hittat all denna, fantastiska statistik om IQ i andra länder? Den vill jag ta del av.
Citera
2017-10-05, 12:01
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Tror inte riktigt på detta.

Ett vägmärke eller trafiksituation ändras inte så mycket.

Jag tror folk inte läser alls, eller bara "skummar".
Vad är det du inte tror på?

Du tror alltså inte en trafiksituation förändras? Är du hjärndöd? Är du född på 90-talet?

Nej, det är ju just de inte gör. De förlitar sig för mycket på datorerna och Elevcentraeln/olika appar till mobilen och sen bara skummar igenom boken och frågorna på provet. De kan inte teorin alls.
Citera
2017-10-05, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Som sagts i tråden tidigare: Slapp attityd.

Har inte ett dugg att göra med om den som gör provet gått körskola eller kört privat.

Frågorna är på den nivån att en apa kan förstå dem. Har du inte pluggat just den frågan blir det en gissningsfråga.
Folk pluggar inte och blir underkända. Eskilstuna med knappt 30% godkända, det är mer skojigt än tragiskt.
Detta är väl en typisk förklaring. Att tro att man ska lära sig svaret på en fråga istället för att lära sig regelverket som sen omsätts i olika situationer. Tror man sen att man lär sig reglerna genom att lära sig svara på några frågor så kan det bara gå fel.

Framförallt lär man sig inte reglerna genom att enbart övningsköra ofta utan genom att först förstå teorin och sedan omsätta den till praktik. Att lära sig teorin gör man bäst med en pedagog som förklarar regeln men även varför regeln finns och hur man tillämpar den i olika situationer.

Förstår man inte varför en regel finns så kan man inte heller omsätta den i olika situationer. Så det är inte frågorna man ska lära sig utan själva regelverket. Detta gör man inte på egen hand och framförallt inte genom att lära sig svara på olika frågor.
Citera
2017-10-05, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Vad är det du inte tror på?

Du tror alltså inte en trafiksituation förändras? Är du hjärndöd? Är du född på 90-talet?

Nej, det är ju just de inte gör. De förlitar sig för mycket på datorerna och Elevcentraeln/olika appar till mobilen och sen bara skummar igenom boken och frågorna på provet. De kan inte teorin alls.

Du menar ju att om man pluggar som ett svin online så lär man sig ingenting? Det är ju snarare att folk inte pluggar som gör att de inte lär sig något.

Man kan inte revolutionera trafiksystemet allt för mycket - hur ofta läser man teori efter att ha haft körkort i 20 år? Reglerna ändras ytterst lite år till år, framför allt grundreglerna.

EDIT: Vet inte vad folk tror om Elevcentralen, men frågorna är formulerade (för det mesta) på så sätt att de vänder och vrider på frågan. Det går inte att koppla samman en bild med ett specifikt svar typ.
Citera
2017-10-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Detta är väl en typisk förklaring. Att tro att man ska lära sig svaret på en fråga istället för att lära sig regelverket som sen omsätts i olika situationer. Tror man sen att man lär sig reglerna genom att lära sig svara på några frågor så kan det bara gå fel.

Framförallt lär man sig inte reglerna genom att enbart övningsköra ofta utan genom att först förstå teorin och sedan omsätta den till praktik. Att lära sig teorin gör man bäst med en pedagog som förklarar regeln men även varför regeln finns och hur man tillämpar den i olika situationer.

Förstår man inte varför en regel finns så kan man inte heller omsätta den i olika situationer. Så det är inte frågorna man ska lära sig utan själva regelverket. Detta gör man inte på egen hand och framförallt inte genom att lära sig svara på olika frågor.

Absolut! Tror defintivt på detta. Teoriprovet är som sagt mest en formalitet, det viktiga är att man kan tillämpa reglerna i praktiken.

Däremot finns det många teorifrågor som inte rör trafikregler, utan är just teoretiska på så sätt att de inte testas i trafik på skola. Typ som:
- alkohol i trafiken
- lastning med släp
- stoppsträcka
- grupptryck
- LABC
- Mörkerkörning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem