2017-10-04, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
http://www.vibilagare.se/nyheter/farre-klarar-kortet

"– De som gör kunskapsprovet på annat språk än svenska upplever att de är lugnare inför provet men misslyckas oftare på grund av att det var svårare än de trodde. De är inte tillräckligt förberedda helt enkelt, säger Sonja Forward, forskare på VTI."

Konstigt att en artikel om misslyckade prov nästan direkt går in på andra språk än svenska.

Varför skulle det vara så förvånande att de får lägre resultat här när gruppen samtidigt får mycket lägre betyg i skolan? Med tanke på att invandrare och andra gen får massa stöd med språken hursom så pekar det på att ansträngningen för studier oftast är usel som bäst.

https://www.trafikverket.se/korkort/...a-andra-sprak/

Jag tror att detta är en viktig förklaring till varför fler misslyckas med teoriprovet. Sverige har fått extremt många unga personer med utländsk bakgrund under de senaste två decennierna. De här personerna har ofta svårt med svensk läsförståelse.

Det måste sägas att läsförståelsen har minskat också hos ungdomar med svensk bakgrund. Det beror på att vi läser allt färre böcker och allt färre svåra texter nu för tiden.
Citera
2017-10-04, 17:10
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lootpack23
Dom lägger till nya regler hela tiden som man ska kunna, kunnde du 10regler för 10årsen så måste du kunna 40 regler idag. Dom tjänar pengar så fort nån kuggar

Herregud...Nej det är för att folk helt enkelt inte anstränger sig tillräckligt/Pluggar på fel sätt och därmed inte lär sig. Skrev själv teorin för en månad sen och klarade de utan problem på första försöket utan särskilt stor ansträngning. De kräver ingen intelligens att klara teoriprovet, de handlar bara om lathet om man kuggar.
Citera
2017-10-04, 18:00
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Mycket god idé! Jag själv hade något fel när jag avlade mitt teoriprov, men när jag skulle gå tillbaka och se efter vilket det var lade hela skiten av. Kändes sådär att inte veta, och då pratar vi en fråga. Folk som haft ett dussin fel kommer ju garanterat hamna i en situation de inte har en aning om vad som gäller i.

Priset tror jag inte kommer få folk att ta det mer seriöst. Det finns ju ändå de som lägger hiskeliga femsiffriga belopp på sitt körkort.
Man kanske skulle införa ett provbokar-prov? 10 "lättare" frågor som enbart kräver baskunskap, och sätter du inte 10 av 10 låses du i ett dygn innan du får chans att boka igen.

Mjo, mitt förslag var inte direkt särskilt genomtänkt eller seriöst. Tycker bara att det är tråkigt när folk som vet att de inte är redo tar upp tider för folk som faktiskt är det - gäller både teori och uppkörning. Går väl inte att göra så mycket åt.
Citera
2017-10-04, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmys88
Ska göra mitt teoriprov snart för B-kort (på äldre dar FTW!)

Har pluggat som ett svin på elevcentralen.se för att verkligen sätta det på första försöket. Har gjort teori för moppe (AM) förut och det gick skitbra. Tror inte det ska vara några problem så länge koncentrationen är på topp.

Kollade runt lite däremot och det verkar som att en helvetes massa människor kuggar provet, över 50%!

http://teknikensvarld.se/historiskt-...rkanda-384960/

Intressant är en artikel från 2007 som beskriver att runt år 2000 var det många fler som klarade teorin på första, ca 73%.

https://www.svd.se/varannan-kuggas-pa-teoriprov

Detta tycker jag är helt sjukt när man idag kan plugga hemifrån och slipper muppa runt i unkna trafikskolelokaler. Hur kommer det sig att siffran för klarade körprov har tokrasat sedan 2000?
Mycket enkelt. Det beror till väldigt stor del på icke svenskar. Och då menar jag afrikaner bla. Kvinnor inlindade i sjok av lakan, mörkermän ... De pluggar inte trots att teoriböckerna finns i en mängd omöjliga språk. De chansar bara på proven, om och om igen.
Det finns svenskar som gör så också, men väldigt få jämförelsevis.
Citera
2017-10-04, 19:15
Medlem
Scrapers avatar
På min tid hade man tillgång till alla frågor i förväg. Då är det ju närmast omöjligt att inte få full pott. Har de ändrat detta?
Citera
2017-10-04, 19:23
Medlem
Så att eh... ingen som ser samband med att sjunkande resultat kan bero på att provet blivit svårare än förut?

Vet att äldre (även jag själv) gärna vill hävda sin förträfflighet genom "livets hårda skola", och att man hade 3 mil till skolan och skrev hemläxan på en spade. Enligt artiklar - som länkats i början av tråden - skedde det en stor dipp i samband med att provet förnyades runt 99/00. Sammanträffande?

Lite som att gamla betygssystemet på gymnasiet var enklare än vad det är idag, typ.
Citera
2017-10-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
På min tid hade man tillgång till alla frågor i förväg. Då är det ju närmast omöjligt att inte få full pott. Har de ändrat detta?

Svårt att säga. Nu för tiden har man ju boken och tillgång till att göra prov online med tidspress (50 min) och allt som det innebär.

Däremot när jag tog kort för AM tyckte jag att frågorna var annorlunda formulerade och att sådana småsaker som att layouten på sidan var annorlunda vilket skapade lite "oj, vad händer nu?"-känsla.

Stoppade inte mig från att få 64/65 ändå
Citera
2017-10-04, 20:34
Medlem
cacas avatar
En direkt spegling till att Sverige presterar sämre och sämre i Pisa, skolans förfall efter alla laborationer av politiker med motto skapa värdens bästa skola.
Så jag är fan inte förvånad att fler och fler kuggar på teoriprovet. Vore mycket konstigt om trenden var åt andra hållet när man ser hur skolan går....
Citera
2017-10-04, 20:52
Medlem
edelmans avatar
Var inte länge sedan jag skrev provet. Laddar man ner en körkortsapp och pluggar medan man sitter på toa några veckor så klarar man det.
Citera
2017-10-04, 21:13
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Så att eh... ingen som ser samband med att sjunkande resultat kan bero på att provet blivit svårare än förut?

Vet att äldre (även jag själv) gärna vill hävda sin förträfflighet genom "livets hårda skola", och att man hade 3 mil till skolan och skrev hemläxan på en spade. Enligt artiklar - som länkats i början av tråden - skedde det en stor dipp i samband med att provet förnyades runt 99/00. Sammanträffande?

Lite som att gamla betygssystemet på gymnasiet var enklare än vad det är idag, typ.
Nä det är bara du och eventuella latmaskar som ska ha stekta sparvar flygande rätt in i munnen.
Provet har inte på något sätt blivit svårare med tiden. Snarare har provet blivit för lätt att många chansar och får skriva om en gång till. Lägg till att det är lättare att hitta information nu än för säg 10 år sedan om det är någon fråga man funderar på. Den frågan fick man förr ta med sig till trafikskolan för att få reda på. Nu räcker det att man googlar fram svaret.

Provet förnyades dock mycket riktigt i häraden du nämner, det beror på att bland annat trafikförordningen ändrades och fick många nya regler att ta hänsyn till. De problem som kunde orsakas av ett sånt byte skulle ha infallit då eller något år senare i takt med att utbildningsmaterial byts ut.
Det tillkommer inte många nya regler, däremot skrivs regler om eller ersätter andra regler, men du kan aldrig få ett så stort bortfall pga det för dels är inte frågor med på proven när regler ändras och dels så kan en teorifråga aldrig sänka ett helt prov.

Orsaken till det sämre resultatet beror helt enkelt på att eleverna kommer för dåligt förberedda.

Lösning: Höj priset för omprov rejält så kommer andelen som klarar proven att öka. Gör samma sak för avgiften av förarprov också så går det att få en tid lättare för alla som är sugna på att ta körkort,, vi får säkrare förare också. Helt utan att göra det svårare för någon.
Citera
2017-10-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Den starkt ökande importen av analfabeter från Afrika och Mellanöstern är förmodligen svaret på varför antalet underkända ökar.
Håller också 10:- på den teorin.
Citera
2017-10-04, 23:48
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ska göra mitt teoriprov snart för B-kort (på äldre dar FTW!)

Har pluggat som ett svin på elevcentralen.se för att verkligen sätta det på första försöket. Har gjort teori för moppe (AM) förut och det gick skitbra. Tror inte det ska vara några problem så länge koncentrationen är på topp.

Kollade runt lite däremot och det verkar som att en helvetes massa människor kuggar provet, över 50%!

http://teknikensvarld.se/historiskt-...rkanda-384960/

Intressant är en artikel från 2007 som beskriver att runt år 2000 var det många fler som klarade teorin på första, ca 73%.

https://www.svd.se/varannan-kuggas-pa-teoriprov

Detta tycker jag är helt sjukt när man idag kan plugga hemifrån och slipper muppa runt i unkna trafikskolelokaler. Hur kommer det sig att siffran för klarade körprov har tokrasat sedan 2000?
Skolpengen. Ungarna har lärt sig bli godkända med undermåliga till usla resultat i skolan. Hej verklighet så åker de ut. Tur att vi tog bort lumpen, gränslösa barn och skarpladdade vapen hade övningsfälten blivit massaker i South Park.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in