• 1
  • 2
2017-10-03, 11:14
Medlem
Ska göra mitt teoriprov snart för B-kort (på äldre dar FTW!)

Har pluggat som ett svin på elevcentralen.se för att verkligen sätta det på första försöket. Har gjort teori för moppe (AM) förut och det gick skitbra. Tror inte det ska vara några problem så länge koncentrationen är på topp.

Kollade runt lite däremot och det verkar som att en helvetes massa människor kuggar provet, över 50%!

http://teknikensvarld.se/historiskt-...rkanda-384960/

Citat:
Andelen godkända körprov och kunskapsprov för B-körkort har sjunkit stadigt under lång tid, och ligger nu på historiskt låga nivåer.

48,82 procent av teoriproven som gjorts mellan januari och november förra året hade godkänt resultat

Intressant är en artikel från 2007 som beskriver att runt år 2000 var det många fler som klarade teorin på första, ca 73%.

https://www.svd.se/varannan-kuggas-pa-teoriprov

Citat:
När körkortstagare runt om i landet testades i sina kunskaper om bilkörande för sex år sedan godkändes 73 procent av alla prov.
Sedan dess har siffran rasat.
Ny statistik som SvD tagit del av visar att bara 47 procent av alla kunskapsprov för personbil godkändes förra året.

Detta tycker jag är helt sjukt när man idag kan plugga hemifrån och slipper muppa runt i unkna trafikskolelokaler. Hur kommer det sig att siffran för klarade körprov har tokrasat sedan 2000?
Citera
2017-10-03, 11:19
Medlem
Lootpack23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmys88
Ska göra mitt teoriprov snart för B-kort (på äldre dar FTW!)

Har pluggat som ett svin på elevcentralen.se för att verkligen sätta det på första försöket. Har gjort teori för moppe (AM) förut och det gick skitbra. Tror inte det ska vara några problem så länge koncentrationen är på topp.

Kollade runt lite däremot och det verkar som att en helvetes massa människor kuggar provet, över 50%!

http://teknikensvarld.se/historiskt-...rkanda-384960/

Intressant är en artikel från 2007 som beskriver att runt år 2000 var det många fler som klarade teorin på första, ca 73%.

https://www.svd.se/varannan-kuggas-pa-teoriprov

Detta tycker jag är helt sjukt när man idag kan plugga hemifrån och slipper muppa runt i unkna trafikskolelokaler. Hur kommer det sig att siffran för klarade körprov har tokrasat sedan 2000?

Dom lägger till nya regler hela tiden som man ska kunna, kunnde du 10regler för 10årsen så måste du kunna 40 regler idag. Dom tjänar pengar så fort nån kuggar
Citera
2017-10-03, 11:25
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Jag tror det har att göra med att folk inte går in med rätt inställning till provet - tror det ska bli enkelt och pluggar inte så hårt.
Citera
2017-10-03, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lootpack23
Dom lägger till nya regler hela tiden som man ska kunna, kunnde du 10regler för 10årsen så måste du kunna 40 regler idag. Dom tjänar pengar så fort nån kuggar

Jo, men idag har vi ett ypperligt elektroniskt hjälpmedel på Elevcentralen.se där man kan göra prov med tidsgräns och få de rättade. Man kan ju öva på alla frågor som kan komma. Man blir ju inte direkt överraskad när provet väl kommer.

Sen är körkortsboken och vägmärkesboken ganska enkla att läsa och väldigt pedagogiska. Övar man får man godkänt, så var det väl förr med?

Jag vet inte hur provet har ändrats, men att klara 52 / 65 har väl varit normen väldigt länge? Det är ju heller inga tolkningsfrågor, utan det finns rätt/fel svar, bara att kryssa som en tipspromenad.
Citera
2017-10-03, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
Jag tror det har att göra med att folk inte går in med rätt inställning till provet - tror det ska bli enkelt och pluggar inte så hårt.

Definitivt, men varför? Kanske för att skolan anses enklare idag än förr? Att man i skolan klarar sig med att ordbajsa och att detta inte funkar på körprovet som har en positivistisk anda (att det finns rätt / fel svar).
Citera
2017-10-03, 11:28
Medlem
PTHJs avatar
Det vore intressant att se statistiken uppdelad på privatister respektive de som gått i bilskola, samt kön.
Citera
2017-10-03, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Det vore intressant att se statistiken uppdelad på privatister respektive de som gått i bilskola, samt kön.

Precis. Är man en flitig i studerandet må man inte ha problem med att tämja provet, men är man i regel lat kan det bli tufft. Man borde göra klar statistik och dela upp könsmässigt och de som går via skolan eller privat. Samt vore det intressant att se om många nyanlända misslyckas på proven och hur det i så fall påverkar resultaten.
Citera
2017-10-03, 11:53
Medlem
Citat:

Hittade detta på Trafikverket.se

https://www.trafikverket.se/contenta...101_170831.pdf

Finns verkligen vissa horribla orter.

Eskilstuna är värst med 37.95% godkänt. 43,14% hos kvinnorna, 34,13% hos männen.
Citera
2017-10-03, 12:05
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmys88
Hittade detta på Trafikverket.se

https://www.trafikverket.se/contenta...101_170831.pdf

Finns verkligen vissa horribla orter.

Eskilstuna är värst med 37.95% godkänt. 43,14% hos kvinnorna, 34,13% hos männen.

Tack, bekräftade mina tankar att tjejer lyckas bättre än killar. Min gissning är att fler killar än tjejer nöjer sig med privat övningskörning för att spara pengar och att unga killar tycker det räcker med att hantera bilen och att kunna göra en handbromssladd för att klara en uppkörning.
Citera
2017-10-03, 12:22
Medlem
Kunskapsnivåerna sjunker i skolan vilket leder till fler outbildade som ska ta körkort. Har man svårt för att studera och läsa så blir det ju inte direkt lättare på teoriprovet. Ungdomarna är helt enkelt dummar nu för tiden.
Föräldrar ägnar mindre tid åt sina barn vilket gör att de inte hinner hjälpa dem.
Dagens unga överskattar sin förmåga och tror att de ska få det serverat utan anstängning. Unga av idag är latare.
Körkort är ganska dyrt att ta och då försöker man spara in på så mycket som möjligt, men det slår tillbaka på en genom att man kuggar.
Citera
2017-10-03, 12:45
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Som sagts i tråden tidigare: Slapp attityd.

Har inte ett dugg att göra med om den som gör provet gått körskola eller kört privat.

Frågorna är på den nivån att en apa kan förstå dem. Har du inte pluggat just den frågan blir det en gissningsfråga. Folk pluggar inte och blir underkända. Eskilstuna med knappt 30% godkända, det är mer skojigt än tragiskt.
Citera
2017-10-03, 12:54
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Tack, bekräftade mina tankar att tjejer lyckas bättre än killar. Min gissning är att fler killar än tjejer nöjer sig med privat övningskörning för att spara pengar och att unga killar tycker det räcker med att hantera bilen och att kunna göra en handbromssladd för att klara en uppkörning.
Hur gör man en handbromssladd på ett teoretiskt prov? Tydligen har mkt förändrats sedan jag tog körkort.

Ser många spekulationer.
Men att TV tjänar pengar på proven var en kul nyhet. Likaså att det tillkommit så många nya regler. Undrar vilka dessa är som tillkommit sedan jag tog kortet o även hur jag klarar mig i trafiken.
Själv har jag varit handledare till fyra pers de senaste tio åren o alla klarade teorin på första försöket o en kuggade uppkörningen en gång.
Kan det bero på att de i stället för att läsa boken även lärde sig att förstå innebörden av vårt regelverk?
Näe va? Det är självklart statens fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in