Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-10-06, 14:33
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Men nu ville jag läsa den där vetenskapliga undersökningen som tydligen så många, förutom jag har läst.
En pod utan källkritik är lika värdelös som Fb-expertisen.

Uppfattade att du var ärligt intresserad, men hade tydligen fel. Om du lyssnat på podden hade du förstått att det var två djupt humanistiska och kunniga människor som diskuterade den här brännande aktuella frågan.

Har tyvärr inte tid att undervisa PK-trollande människor. Lyssna på podden och ta in informationen. Bilda dig sedan en egen uppfattning.

Det är inte en undersökning utan det finns ett berg av undersökningar. Det är helt enkelt vetenskapens nuvarande ståndpunkt.
Citera
2017-10-06, 14:42
  #98
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Men nu ville jag läsa den där vetenskapliga undersökningen som tydligen så många, förutom jag har läst.
En pod utan källkritik är lika värdelös som Fb-expertisen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality

En kontroversiell bok skriven av bl.a. en suomalainen är det bästa jag kunde ge. Finns ett schysst bild-diagram på den länkade sidan också.
Citera
2017-10-06, 16:51
  #99
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Uppfattade att du var ärligt intresserad, men hade tydligen fel. Om du lyssnat på podden hade du förstått att det var två djupt humanistiska och kunniga människor som diskuterade den här brännande aktuella frågan.

Har tyvärr inte tid att undervisa PK-trollande människor. Lyssna på podden och ta in informationen. Bilda dig sedan en egen uppfattning.

Det är inte en undersökning utan det finns ett berg av undersökningar. Det är helt enkelt vetenskapens nuvarande ståndpunkt.
Så ett ifrågasättande är i dag, PK-trollande? Bra, då vet jag.
Citera
2017-10-06, 16:52
  #100
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
https://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality

En kontroversiell bok skriven av bl.a. en suomalainen är det bästa jag kunde ge. Finns ett schysst bild-diagram på den länkade sidan också.
Äsch. Är inte intresserad. Vill bara ifrågasätta alla som plockar siffror ur luften.
Citera
2017-10-09, 09:27
  #101
Medlem
marcus90_kungs avatar
Många av frågorna är så efterblivet utformade så att alla alternativ kan vara rätt, men ett av dem är mer rätt än andra. Jag har full förståelse för de som bara går dit och chansar, för det blir man tvungen att göra i hög utsträckning oavsett hur många gånger man läst boken från pärm till pärm.
Riktiga jävla nötter har utformat frågorna. Därför.
Citera
2017-10-09, 09:50
  #102
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Många av frågorna är så efterblivet utformade så att alla alternativ kan vara rätt, men ett av dem är mer rätt än andra. Jag har full förståelse för de som bara går dit och chansar, för det blir man tvungen att göra i hög utsträckning oavsett hur många gånger man läst boken från pärm till pärm.
Riktiga jävla nötter har utformat frågorna. Därför.

Det jag inte förstår är hur du behärskar begrepp som "hög utrsträckning" men inte kan klara dig utan att gissa på teoriprovet.
Är det en fråga där ett alternativ är mer rätt än andra har det logik bakom sig, "i vilken ordning", "vilken regel väger tyngst" o.s.v. och i de fallen har du ju svaret svart på vitt eftersom det bara är att ta det i tur och ordning.

Snarare så att frågor med bara ett svar är skitsvåra. Något i stil med "hur många % kolväten och kolmonoxid blandat med grundvatten efter katalysator baserat på 10 år jämfört med 2003 i troligt grupptryck" tycker jag kan vara galet svårt. De som failar på liknande frågor har jag full sympati för
Citera
2017-10-09, 16:01
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Inte körs det bättre för att det tar ett år att få lappen, och kostar tiotusentals kronor. Jag tog körkort på ett par månader på 80-talet, och har aldrig varit med om en olycka. Min pappa tog kortet på 50-talet, och har heller aldrig varit med om en olycka.
Problemet är att Transportstyrelsen tror att man kan utbilda bort dåligt omdöme, slarv och klantighet, det kan man inte. Också vill man förstås kunna skryta med att "Sverige har världen hårdaste körkortskrav"!

Man kan "vara med" om en olycka utan att köra själv. Hände mig som liten gosse.

Gissningsvis måste du begå 10, kanske 100 försyndelser utan du åker fast för en.
Citera
2017-10-13, 09:42
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Inte körs det bättre för att det tar ett år att få lappen, och kostar tiotusentals kronor. Jag tog körkort på ett par månader på 80-talet, och har aldrig varit med om en olycka. Min pappa tog kortet på 50-talet, och har heller aldrig varit med om en olycka.
Problemet är att Transportstyrelsen tror att man kan utbilda bort dåligt omdöme, slarv och klantighet, det kan man inte. Också vill man förstås kunna skryta med att "Sverige har världen hårdaste körkortskrav"!

Prickfri körning ? Hur räknas parkeringsböter ? Man har kanske inte kört illa men
bilen står regelvidrigt p g a att man ställt den så.

Prickfri körning känns lite grand som "skicklighet och förtjänst" för statliga jobb,
alltså som uråldriga begrepp utan större relevans nuförtiden.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback