2017-10-05, 12:56
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmys88
Du menar ju att om man pluggar som ett svin online så lär man sig ingenting? Det är ju snarare att folk inte pluggar som gör att de inte lär sig något.

Man kan inte revolutionera trafiksystemet allt för mycket - hur ofta läser man teori efter att ha haft körkort i 20 år? Reglerna ändras ytterst lite år till år, framför allt grundreglerna.

EDIT: Vet inte vad folk tror om Elevcentralen, men frågorna är formulerade (för det mesta) på så sätt att de vänder och vrider på frågan. Det går inte att koppla samman en bild med ett specifikt svar typ.

Nej, det är inte det jag menar, lär dig läsa och förstå.

Vad jag säger är att man i stort bara lär sig rätt svarsalternativ till en viss fråga, man lär sig inte teorin bakom frågorna på samma sätt som man bara skulle läst boken. Detta kallas ytinlärning, kolla upp det.

Nej och det har man verkligen inte gjort heller. Även om många inte läst teorin på 20+ år så kan de fortfarande förstå och tolka situationer i trafiken utan att behöva tänka efter för mycket. Detta är djupoinlärning.

Jag vet mycket väl hur Elevcentralen fungerar då jag tog körkort för mindre än 2 år sedan (högre behörighet) och vet mycket väl hur de inte vrider och vänder på frågorna. Samma fråga återkommer gång på gång, även om de har tusentals olika frågor, olika situationer och svarsalternativ, men man lär sig till slut vilket svar som är rätt till vilken fråga och detta stämmer inte alls överens med Trafikverkets frågor.
Bland de jag tog körkortet tillsammans med sade alla precis samma sak.
Citera
2017-10-05, 13:29
Medlem

OMG... upprörd?

Nu är ju inte frågan om djup eller ytinlärning utan snarare varför så många failar på teoriprovet.

Jag tror inte Elevcentralens frågor skiljer så extremt mycket från det på Trafikverket. De har inte särskilt mycket yta att formulera sina frågor, man måste klara det på 50 minuter, och de måste ha 2-5 svarsalternativ.

Det finns också så många frågor att det i princip inte är möjligt att lära sig alla utantill.

Sen är ju det uppenbara alternativet att läsa teoriboken, men den är på gymnasienivå med vackra bilder osv. för att tonåringarna ska bli glada. Boken är även den en förenkling av verkligheten och alla dess situationer, och provet i sig kan inte fullt ut återspegla detta, på samma sätt som att en uppkörning på under 1 timme i dagsljus inom en begränsad geografisk yta inte kan återspegla hela Sveriges trafiksituationer.

Provet i sig är begränsat, Elevcentralen är begränsad, boken är begränsad, praktiken är begränsad.

Det handlar inte om att vara en fullgod förare utan att klara detta begränsade prov med de begränsade läromedlen, och ändå failar över 50%.

Varför?
Citera
2017-10-05, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Kunskapsnivåerna sjunker i skolan vilket leder till fler outbildade som ska ta körkort. Har man svårt för att studera och läsa så blir det ju inte direkt lättare på teoriprovet. Ungdomarna är helt enkelt dummar nu för tiden.
Föräldrar ägnar mindre tid åt sina barn vilket gör att de inte hinner hjälpa dem.
Dagens unga överskattar sin förmåga och tror att de ska få det serverat utan anstängning. Unga av idag är latare.
Körkort är ganska dyrt att ta och då försöker man spara in på så mycket som möjligt, men det slår tillbaka på en genom att man kuggar.
Varifrån kommer denna tro att det är dyrt idag att ta ett körkort i trafikskola? Skulle tvärtom säga att det förmodligen aldrig har varit så billigt som idag. När jag tog bilkörkort för 35-40 år sedan gick jag i körskola och övningskörde nästan inget privat. Jag la nästan allt jag tjänade under 3-4 månaders tid för att få mitt körkort. Skulle inte tro att man behöver lägga mer än en lön, förmodligen inte ens det, idag för motsvarande.
Citera
2017-10-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varifrån kommer denna tro att det är dyrt idag att ta ett körkort i trafikskola? Skulle tvärtom säga att det förmodligen aldrig har varit så billigt som idag. När jag tog bilkörkort för 35-40 år sedan gick jag i körskola och övningskörde nästan inget privat. Jag la nästan allt jag tjänade under 3-4 månaders tid för att få mitt körkort. Skulle inte tro att man behöver lägga mer än en lön, förmodligen inte ens det, idag för motsvarande.
Jag har tagit två olika körkort (B först och sen A 10 år senare). De kostade runt 10k kr var. Båda är tagna via körskolor. Jag anser att 10k är en låg summa för att ta ett körkort. Mer normalt är nog runt 15k och om man kuggar och behöver köra lite mer så landar man lätt på 20k.

Att lägga en lön på sitt körkort är ganska mycket pengar för de flesta. Det kostar några tusen per månad vilket inte många har.
Citera
2017-10-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Jag har tagit två olika körkort (B först och sen A 10 år senare). De kostade runt 10k kr var. Båda är tagna via körskolor. Jag anser att 10k är en låg summa för att ta ett körkort. Mer normalt är nog runt 15k och om man kuggar och behöver köra lite mer så landar man lätt på 20k.

Att lägga en lön på sitt körkort är ganska mycket pengar för de flesta. Det kostar några tusen per månad vilket inte många har.
Fast dyrt är det ju inte. Man ska inte blanda ihop hur mycket pengar man har med vad det kostar. Jag fick vänta med mitt körkort tills jag börjat arbeta men då satsade jag allt på detta tills jag fick det.

De får väl göra likadant idag, vänta med körkortet tills de arbetar. För har de inte råd med körkort har de ännu mindre råd med en bil. Man gör val i hela livet och bör prioritera sitt körkort istället för nöjen.
Citera
2017-10-05, 15:43
Medlem
Kan man inte vända på frågan i TS och undra "Varför godkänns så många på körprovet ?".
Gå ut på gator och torg, kanske även vägar, och se hur illa det körs. Och hänsynslöst.
Citera
2017-10-05, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Vart har du hittat all denna, fantastiska statistik om IQ i andra länder? Den vill jag ta del av.

En ärligt ställd fråga förtjänar ett ärligt svar. Är du intresserad så börja med att lyssna på Sam Harris pod

https://www.samharris.org/podcast/it...dden-knowledge

Han är inte något högertroll utan vänster. Där diskuteras bl. a. de ökande inkomstskillnaderna i USA och varför eliten i så hög grad föraktar underklassen. Även vad man skulle kunna göra för att reparera hålen i samhället.
Citera
2017-10-05, 19:28
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
En ärligt ställd fråga förtjänar ett ärligt svar. Är du intresserad så börja med att lyssna på Sam Harris pod

https://www.samharris.org/podcast/it...dden-knowledge

Han är inte något högertroll utan vänster. Där diskuteras bl. a. de ökande inkomstskillnaderna i USA och varför eliten i så hög grad föraktar underklassen. Även vad man skulle kunna göra för att reparera hålen i samhället.
Men nu ville jag läsa den där vetenskapliga undersökningen som tydligen så många, förutom jag har läst.
En pod utan källkritik är lika värdelös som Fb-expertisen.
Citera
2017-10-05, 20:19
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Kan man inte vända på frågan i TS och undra "Varför godkänns så många på körprovet ?".
Gå ut på gator och torg, kanske även vägar, och se hur illa det körs. Och hänsynslöst.
Inte körs det bättre för att det tar ett år att få lappen, och kostar tiotusentals kronor. Jag tog körkort på ett par månader på 80-talet, och har aldrig varit med om en olycka. Min pappa tog kortet på 50-talet, och har heller aldrig varit med om en olycka.
Problemet är att Transportstyrelsen tror att man kan utbilda bort dåligt omdöme, slarv och klantighet, det kan man inte. Också vill man förstås kunna skryta med att "Sverige har världen hårdaste körkortskrav"!
Citera
2017-10-05, 21:31
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Absolut! Tror defintivt på detta. Teoriprovet är som sagt mest en formalitet, det viktiga är att man kan tillämpa reglerna i praktiken.

Däremot finns det många teorifrågor som inte rör trafikregler, utan är just teoretiska på så sätt att de inte testas i trafik på skola. Typ som:
- alkohol i trafiken
- lastning med släp
- stoppsträcka
- grupptryck
- LABC
- Mörkerkörning
Alkohol i trafiken
Lastning med släp
Mörkerkörning

De här ämnena är i allra högsta grad reglerade på något sätt med just regler.
Citera
2017-10-06, 09:43
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
50% av landets befolkning kommer väl inte från Somalien?

Däremot antar jag att en liten grupp personer gör provet väldigt många gånger och driver upp statistiken.

Här hoppas jag att du skojar. För mycket öppet mål annars
Citat:
Du menar ju att om man pluggar som ett svin online så lär man sig ingenting? Det är ju snarare att folk inte pluggar som gör att de inte lär sig något.

Man kan inte revolutionera trafiksystemet allt för mycket - hur ofta läser man teori efter att ha haft körkort i 20 år? Reglerna ändras ytterst lite år till år, framför allt grundreglerna.

EDIT: Vet inte vad folk tror om Elevcentralen, men frågorna är formulerade (för det mesta) på så sätt att de vänder och vrider på frågan. Det går inte att koppla samman en bild med ett specifikt svar typ.
"Pluggar" man som ett svin enbart m.h.a. elevcentralen kan man definitivt få problem med provet om man lärt sig känna igen hur en fråga är uppbyggd. På Trafikverket liknar frågorna inga alls du får öva dig med innan, utom möjligen de vid det här laget uttjänta Abu Jihad-frågorna.

Att reglerna ändras lite innebär inte att inlärd information kan vara felaktig. För 20 år sedan riskerade du inte 1500 i böter om du körde mot gult ljus, t.ex.

Citat:
Absolut! Tror defintivt på detta. Teoriprovet är som sagt mest en formalitet, det viktiga är att man kan tillämpa reglerna i praktiken.

Däremot finns det många teorifrågor som inte rör trafikregler, utan är just teoretiska på så sätt att de inte testas i trafik på skola. Typ som:
- alkohol i trafiken
- lastning med släp
- stoppsträcka
- grupptryck
- LABC
- Mörkerkörning
Snacka om att förvränga ett svar. Teoriprovet är nyckeln, själva grunden du tar med dig ut till förarprovet sedan. Kan du teorin har du inga problem med att tillämpa den i trafiken - varför tror du alla körprov ser olika ut?
Som andra påpekat är en hel del punkter i din lista stenhårt reglerade och långt ifrån endast teoretiska.
Förutom de uppenbara kan jag berätta att mörkerkörning är inte så lätt som det låter, och självklart gäller en hel del nytt som inte tillämpas på dagen.
Om jag ska låta lite flashbackig: Försök lägga märke till en neger utan reflex på en oupplyst gata. Det är skitsvårt!
Citat:

OMG... upprörd?

Nu är ju inte frågan om djup eller ytinlärning utan snarare varför så många failar på teoriprovet.

Det finns också så många frågor att det i princip inte är möjligt att lära sig alla utantill.

Sen är ju det uppenbara alternativet att läsa teoriboken, men den är på gymnasienivå med vackra bilder osv. för att tonåringarna ska bli glada. Boken är även den en förenkling av verkligheten och alla dess situationer, och provet i sig kan inte fullt ut återspegla detta, på samma sätt som att en uppkörning på under 1 timme i dagsljus inom en begränsad geografisk yta inte kan återspegla hela Sveriges trafiksituationer.

Provet i sig är begränsat, Elevcentralen är begränsad, boken är begränsad, praktiken är begränsad.

Det handlar inte om att vara en fullgod förare utan att klara detta begränsade prov med de begränsade läromedlen, och ändå failar över 50%.

Varför?

Att lära sig alla utantill är inte vad det handlar om. Det handlar om att känna igen situationer där frågorna är relevanta, och där har du regler och lagar att luta dig på. På så vis är det en av få saker du har rätt i, att praktiken är begränsad. Därför kan du svara på säkert 100 frågor om du vet vad som gäller i en viss situation.

Boken är inte full med bilder för att barnen ska bli glada. Det finns - tro det eller ej - såna idioter där ute som inte kan ta in information utan en bild att relatera till. Du förstår säkert vad jag menar.

Det är stor skillnad på att vara en fullgod förare och en säker förare. Praktiken nöts ju in allt eftersom.

Teorin däremot ska man kunna begripa utan att behöva gissa. Kör du medan du tränar förstår du precis varför regler finns o.s.v.

st0ckis har ju trots allt rätt.

Att 50% misslyckas har redan besvarats. Folk stirrar sig blinda på t.ex. Elevcentralen och tror att kan de svaren där, så kan de allt. Ändå skulle de missa en högerregel hur lätt som helst.

Det handlar inte om hur svårt provet är. Det handlar om hur korkade/slappa de som skriver provet är. Punkt.
Citera
2017-10-06, 11:25
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:

OMG... upprörd?

Jag tror inte Elevcentralens frågor skiljer så extremt mycket från det på Trafikverket. De har inte särskilt mycket yta att formulera sina frågor, man måste klara det på 50 minuter, och de måste ha 2-5 svarsalternativ.

Varför?

Fel. Jag köpte 50 stycken prov till Elevcentralen, men tröttnade ganska rejält efter drygt 20 då frågorna och faserna såg identiska ut och bara upprepade sig själva.

Ingenting slår boken om man verkligen vill lära sig att förstå teorin och inte bara siktar på att klara provet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in