Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-01, 14:18
  #1
Medlem
De allra flesta jag känner bär snusen i vänster ficka, mobiltelefon i höger och sina nycklar antingen i samma som snusen eller någon annanstans.
Helt normalt vid första anblick.

Men när jag minns tillbaka till då jag själv började snusa, lade jag snusen i vänster ficka då den var ledig, i min högra brukade jag ju redan ha mobilen.
Varför mobilen ligger i högerfickan är för att det är den naturliga fickan för en högerhänt att stoppa prylar i, och då mobilen var det första jag gick runt med dagligen fick den sin plats på höger lår.

En majoritet av de som började snusa innan mobiltelefonens framfart har dock snusen på vänster sida ändå, varför?
Är det så enkelt att man hade nycklarna i högerfickan tidigare, eller ska tråden flyttas till forumet för konspirationer?
Citera
2017-10-01, 14:21
  #2
Avstängd
56Kmodems avatar
Man tar upp dosan med vänster hand öppnar dosan med höger och tar en nypa snus / en portion.
Citera
2017-10-01, 14:33
  #3
Medlem
Mupp08s avatar
Det handlar väl om att man oftast har plånboken i höger bakficka.
Citera
2017-10-01, 14:44
  #4
Medlem
DoktorNos avatar
Snus vänster fram, nycklar höger fram, plånbok höger bak och mobilen vänster bak. Så ser det ut i byxfickorna på ganska många högerhänta snusande män. Kan tänka mig att vänsterhänta har ett annat upplägg.
Citera
2017-10-01, 14:48
  #5
Medlem
TobaksHasses avatar
Oj en jäkligt bra fråga, varför har jag min dosa på vänster sida? Tror det har mest att göra med att jag tar upp dosan med vänster hand och öppnar locket med höger (som jag sedan trycker ihop snuset med). Precis som någon redan svarat..

- Men i mitt fall är det också så att om jag slår i något så är det på höger sida och det är mindre kul att leta tomdosa då dosan eller locket spruckit..
Citera
2017-10-01, 14:51
  #6
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Man tar upp dosan med vänster hand öppnar dosan med höger och tar en nypa snus / en portion.

Citera
2017-10-01, 18:52
  #7
Medlem
Snus vänster fram, mobil höger fram, bilnyckeln höger bak, har korten i mobilfodralet.
Citera
2017-10-01, 18:58
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Jag har dosan i random ficka som är ledig för tillfället. Det där med att ha plånboken i bakfickan?? -Har folk fortfarande det? Med alla ficktjuvar som är i farten.. Har plånboken alltid i höger framficka i kavaj/jacka, dragkedjad eller säkerhetsnålad. Ger i alla fall visst skydd.
Citera
2017-10-01, 19:22
  #9
Medlem
Mupp08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har dosan i random ficka som är ledig för tillfället. Det där med att ha plånboken i bakfickan?? -Har folk fortfarande det? Med alla ficktjuvar som är i farten.. Har plånboken alltid i höger framficka i kavaj/jacka, dragkedjad eller säkerhetsnålad. Ger i alla fall visst skydd.
Jag har det, men kanske har jag inte mycket att förlora...
Citera
2017-10-01, 19:38
  #10
Medlem
Jag verkar sticka ut ur mängden som högerhänt. (Kanske är latent vänsterhänt?..)

Mobil vänster fram
Snus höger fram
Nycklar höger jackficka (alt höger fram jeans om jag ej har jacka)
Plånbok innerficka jacka (alt höger bak om jag ej har jacka)
Citera
2017-10-01, 20:02
  #11
Medlem
AA-suiteds avatar
Jag är högerhänt men har snuset i höger jackficka eller i höger bakficka. Anledning? Det där med att man håller den i vänster hand så därför har man den i vänster ficka köper jag inte. Jag öppnar ju locket med höger hand och när jag tar ut dosan är det med höger hand på överdelen av locket vilket är alltså är det smidigaste och snabbaste. Sedan så hade de andra fickorna redan upptagna platser jag hade gjort till vana innan snusdosan introducerades som vana. Mobil (höger fram), nycklar (vänster fram) och plånbok (vänster bak).
Citera
2017-10-01, 20:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CUG
De allra flesta jag känner bär snusen i vänster ficka, mobiltelefon i höger och sina nycklar antingen i samma som snusen eller någon annanstans.
Helt normalt vid första anblick.

Men när jag minns tillbaka till då jag själv började snusa, lade jag snusen i vänster ficka då den var ledig, i min högra brukade jag ju redan ha mobilen.
Varför mobilen ligger i högerfickan är för att det är den naturliga fickan för en högerhänt att stoppa prylar i, och då mobilen var det första jag gick runt med dagligen fick den sin plats på höger lår.

En majoritet av de som började snusa innan mobiltelefonens framfart har dock snusen på vänster sida ändå, varför?
Är det så enkelt att man hade nycklarna i högerfickan tidigare, eller ska tråden flyttas till forumet för konspirationer?
En av de enklaste förklaringarna till varför de flesta bär telefonen i höger ficka och snusen I vänster skulle kunna vara att majoriteten är högerhänta och tittat på telefonen oftare än de tar fram snusdosan, I kombination med som tidigare nämnts att de flesta lägger in snusen med höger och håller dosan med vänster. Innan mobiltelefonen fick plats i en byxficka så skulle jag gissa att det låg nycklar i höger och snus I vänster och innan det ett simpelt hål för fickpingis i höger och snus I vänster.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback