Citat:
Ursprungligen postat av
Tonfiskftw
Nyfiken hur de olika firmorna tar en nyexad till en "färdig" konsult. Vad är din åsikt av detta när det gäller MBB och andra, mindre firmor (men med samma rates). Skiljer sig denna inskolningsprocess mycket?
På min firma finns det ingen "process" för att ta in nya egentligen. Efter att man börjat blir man förmodligen placerad på ett sålt projekt, och då får man uppgifter att göra med instruktioner och feedback. Efter ett tag är man bekant med grafisk profil och arbetsmetoder osv. Vi får gå en längre kurs medan vi är nya, men det är inte där man lär sig att vara konsult utan det är mer av en semester. Jag har fått bilden av bekanta att MBB är likadana, man blir en del i maskineriet direkt och lär sig så.
Man får lära sig mycket om att jobba med en story, att varje slide ska ha ett budskap och hur man hanterar motsägelser men behåller enheten. Man lär sig kommunicera, men inte så mycket verbalt som jag trodde när jag började, utan mycket ligger i det skrivna; hur slutsatserna underbyggs med väl vald data, hur du illustrerar samband, vilken data du väljer att inte visa, hur man kan vrida på siffror utan att ljuga, hur man kan gissa och göra uppskattningar och få läsaren att hålla med.