Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Tack för ditt inlägg, mkt informativt!
Antar att BCG är rätt representativt för hela MBB, och att även McK & Bain har liknande upplägg.
När du säger att en normal arbetsdag är 7:00-00:00, är det då enbart vardagar eller även helg? Dvs. 7:00-00:00 motsvarar 85 h per vecka (80 h med 1 h lunchrast), är det alltså ca 80-85-h-veckor man jobbar?
Killen som fick frågan om han tyckte han var lämplig att jobba där, vad hade han gjort? Var han inte beredd att jobba övertid?
Tror du det ser liknande ut på Big 4, eller är arbetstiderna kortare? Vilka karriärmöjligheter erbjuds ex-anställda på MBB vs. Big 4, om de sistnämnda går till toppjobb i näringslivet?
Ja, helgjobb förekommer ju men på helgerna är det mycket nätverkande och catch up med det man inte hann i veckan. Inte betald arbetstid utan prep inför kommande. Men återigen, detta är bara vad jag fått höra från folk i svängen. Och med 7-00 menade jag mer att när man lämnar kontoret är det nätverkande eller ut med kunder eller prep inför nästa dag som gäller, inte att man sitter på kontoret till 00.
Det är mycket utgång och socialt som gäller, knyta nya kontakter. Jag har träffat folk som jobbat uppåt 80h/vecka, det är inget kul alls. Väldigt stressade människor.
Som sagt, snubben som fick kicken, jag känner inte honom, träffade honom via andra jag var ute med, vi kom att snacka. Han var rätt dragen så det var nog inte BS rätt igenom. Det var typ att han käftat, hans analyser var inte i linje med vad kunden ville. Och så kan du käfta eller hålla käft.
Igen, jag kan inte gå i god för det han sade, bara något jag hörde över ett antal drinkar. Big 4 har jag inte så bra koll på, känner en lite grann på KPMG (inte i Sverige) och det känns väl lite mer rimligt även om det fortfarande är långt utöver 9-5 som jag gillar.
Karriärsmöjligheter är som sagt styrelseproffs, om du överlever, VD eller annan direktörspost, jag vet en som känner en som känner en (du vet hur det är) som blev politiker. Vissa går till andra, lugnare firmor efter att de täljt allt guld de orkade med.