Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-09-30, 22:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Vilka är skillnaderna att arbeta inom Management Consulting på MBB (McKinsey, Bain, BCG) vs. att jobba på Big 4 (EY, Deloitte, PwC, KPMG)?

Är det stor skillnad i ingångslön (för en nyexad), alt på lönenivåerna för de mer seniora konsulterna?

Stor skillnad i arbetsuppgifter? Tex. vilka uppdrag / områden man jobbar inom?

Skiljer sig arbetsveckorna? Karriärmöjligheterna?
Citera
2017-09-30, 23:57
Medlem
När du säger bäst. Vad menar du då?
"Bäst" utifrån någon annans perspektiv? Då finns det nog lika många uppfattningar som betraktare.
"Bäst" utifrån ditt perspektiv? Då behöver du nog först komma på vad du vill göra. Vad vill du syssla med. I vilket sammanhang vill du vara.
Har du kommit på det? Det låter inte som det. Det är nog "bäst" att du börjar där.
Citera
2017-10-01, 00:44
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skdipp
När du säger bäst. Vad menar du då?

Tänkte på "objektiva" saker såsom:
  • Bäst ingångslön
  • Bäst löneutveckling
  • Bäst karriärmöjligheter
  • Bäst exit-opportunities
  • etc.
Citera
2017-10-01, 13:15
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tänkte på "objektiva" saker såsom:
  • Bäst ingångslön
  • Bäst löneutveckling
  • Bäst karriärmöjligheter
  • Bäst exit-opportunities
  • etc.

Nu är jag inte extremt insatt men min uppfattning är att big 4 endast är bättre om du vill byta arbetsuppgifter eftersom dem har ett bredare utbud in house.
Utanför firmorna ser dock alltid en konsult från dem firmorna du listar bättre ut än big 4
Citera
2017-10-01, 13:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Nu är jag inte extremt insatt men min uppfattning är att big 4 endast är bättre om du vill byta arbetsuppgifter eftersom dem har ett bredare utbud in house.
Utanför firmorna ser dock alltid en konsult från dem firmorna du listar bättre ut än big 4

Ok, och "utifrån" syftar alltså på exit-ops / karriärbyte efter ett par år som konsult?

Hur ser möjligheterna ut att växla om till tex. kapitalförvaltning om man jobbat på Big 4? Alt PE? Antar att det är bättre att ha gjort några år inom IB?
Citera
2017-10-01, 14:03
Medlem
Lordvaffs avatar
Kort svar: MBB är elit. Big 4 är standard.
Citera
2017-10-01, 14:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordvaff
Kort svar: MBB är elit. Big 4 är standard.

Ok, har du någon insyn i arbetsbelastningen? Högre på MBB?
Citera
2017-10-01, 14:47
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ok, och "utifrån" syftar alltså på exit-ops / karriärbyte efter ett par år som konsult?

Hur ser möjligheterna ut att växla om till tex. kapitalförvaltning om man jobbat på Big 4? Alt PE? Antar att det är bättre att ha gjort några år inom IB?

Ja alltså eftersom big 4 har en större arsenal med olika typer av tjänster och faktumet att det är tämligen lätt att göra karriärbyte inom big 4 blir du inte lika låst.
Men det är väl också det enda som är bättre med big 4 gällande management consulting
Citera
2017-10-01, 15:02
Medlem
Lordvaffs avatar
Arbetsbelastningen är signifikant högre på MBB. Du har inget liv.

Big 4 är B-laget.
Citera
2017-10-01, 15:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordvaff
Arbetsbelastningen är signifikant högre på MBB. Du har inget liv.

Big 4 är B-laget.

Hur mkt högre konkret? Pratar vi 60-timmars veckor på MBB eller är det mer åt 80-100?

Erbjuder Big4 ”normal” arbetsvecka, 40 h?
Citera
2017-10-01, 15:56
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Jag skall börja med att säga att jag aldrig jobbat som management consultant eller på dessa företag men jag känner en bunke folk i svängen som är/varit på några av dessa. Mest vet jag om BCG. Skall också tilläggas att detta är folk i USA, inte Sverige.

Lite kort är att tempot på BCG är mycket högt och det är nog en underdrift. Man har krav på sig att avancera i en viss takt och klarar man inte det är det ut. Up or out, som det beskrivs. 40-timmarsvecka finns i stort sett inte och semester är bara ett annat ord för att arbeta. Svårt att kombinera med familj om man inte har en fru/man som är redo att ta 100%. En del jag känner är singlar eller gifta med arbetsnarkomaner, inga barn.

En ganska vanlig arbetsdag är 7-00 och ofta massor med information som skall tas in, analyseras och ageras på så man måste ha den förmågan (det har inte jag). Till detta kommer den sociala klättringen och nätverkandet.

Klarar man av de inledande fem-sex åren är man i stort sett set for life med styrelseuppdrag och VD-poster, en del lämnar BCG (på pappret) och fortsätter på företagen de konsultat för. Utslagningen är hög och konkurrensen är stenhård. Inte sällan är det ett enda misstag man åker på.

Jag har för mig, men vet inte säkert, att man måste ha dubbel examina för at BCG ens skall titta på ens CV, det skall vara teknik och ekonomi/juridik. Rekryteringsprocessen är, enligt en bekant, galen, du skall kunna uppvisa, förutom dina examina, en massa jobb och aktiviteter vid sidan av dina studier, stipendier, artiklar, konferenser och annat. Plus dina betyg som skall vara genomgående höga.

Det värsta jag hört (känner inte personen så jag kan inte intyga att det stämmer) var en kille som efter sex månader fick frågan om han tyckte han var lämplig att jobba där. Han tog hinten och sade upp sig.

Som med allt annat förekommer ju myter och överdrifter men min sammantagna uppfattning är att de bara tar de bästa bland de bästa, man jobbar stenhårt året runt i flera år, många slås ut eller bränner ut sig och de som klarar sig blir näringslisvstoppar.
Citera
2017-10-01, 16:13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Jag skall börja med att säga att jag aldrig jobbat som management consultant eller på dessa företag men jag känner en bunke folk i svängen som är/varit på några av dessa. Mest vet jag om BCG. Skall också tilläggas att detta är folk i USA, inte Sverige.

Lite kort är att tempot på BCG är mycket högt och det är nog en underdrift. Man har krav på sig att avancera i en viss takt och klarar man inte det är det ut. Up or out, som det beskrivs. 40-timmarsvecka finns i stort sett inte och semester är bara ett annat ord för att arbeta. Svårt att kombinera med familj om man inte har en fru/man som är redo att ta 100%. En del jag känner är singlar eller gifta med arbetsnarkomaner, inga barn.

En ganska vanlig arbetsdag är 7-00 och ofta massor med information som skall tas in, analyseras och ageras på så man måste ha den förmågan (det har inte jag). Till detta kommer den sociala klättringen och nätverkandet.

Klarar man av de inledande fem-sex åren är man i stort sett set for life med styrelseuppdrag och VD-poster, en del lämnar BCG (på pappret) och fortsätter på företagen de konsultat för. Utslagningen är hög och konkurrensen är stenhård. Inte sällan är det ett enda misstag man åker på.

Jag har för mig, men vet inte säkert, att man måste ha dubbel examina för at BCG ens skall titta på ens CV, det skall vara teknik och ekonomi/juridik. Rekryteringsprocessen är, enligt en bekant, galen, du skall kunna uppvisa, förutom dina examina, en massa jobb och aktiviteter vid sidan av dina studier, stipendier, artiklar, konferenser och annat. Plus dina betyg som skall vara genomgående höga.

Det värsta jag hört (känner inte personen så jag kan inte intyga att det stämmer) var en kille som efter sex månader fick frågan om han tyckte han var lämplig att jobba där. Han tog hinten och sade upp sig.

Som med allt annat förekommer ju myter och överdrifter men min sammantagna uppfattning är att de bara tar de bästa bland de bästa, man jobbar stenhårt året runt i flera år, många slås ut eller bränner ut sig och de som klarar sig blir näringslisvstoppar.

Tack för ditt inlägg, mkt informativt!

Antar att BCG är rätt representativt för hela MBB, och att även McK & Bain har liknande upplägg.

När du säger att en normal arbetsdag är 7:00-00:00, är det då enbart vardagar eller även helg? Dvs. 7:00-00:00 motsvarar 85 h per vecka (80 h med 1 h lunchrast), är det alltså ca 80-85-h-veckor man jobbar?

Killen som fick frågan om han tyckte han var lämplig att jobba där, vad hade han gjort? Var han inte beredd att jobba övertid?

Tror du det ser liknande ut på Big 4, eller är arbetstiderna kortare? Vilka karriärmöjligheter erbjuds ex-anställda på MBB vs. Big 4, om de sistnämnda går till toppjobb i näringslivet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in