Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-26, 21:09
  #1
Medlem
Hej,

Ett flertal fonder jag har stött på återinvesterar utdelningen som företagen givit, detta låter ju självklar bra då detta ger en större exponentiell ökning.

Jag undrar dock hur det går till rent praktiskt, kommer mitt innehav i fonden öka vid en utdelning?
Hur kommer jag som sparare att se effekten av att utdelningen återinvesteras?
Citera
2017-09-26, 23:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeltNamn
Hej,

Ett flertal fonder jag har stött på återinvesterar utdelningen som företagen givit, detta låter ju självklar bra då detta ger en större exponentiell ökning.

Jag undrar dock hur det går till rent praktiskt, kommer mitt innehav i fonden öka vid en utdelning?
Hur kommer jag som sparare att se effekten av att utdelningen återinvesteras?

Fonden äger aktier vid sista ink-dagen. Fonden får in utdelningen (cash) på fondens konto på likviddagen. En del återinvesterar utdelningen redan två dagar innan likviddagen (för att matcha likviddagen för köpet av aktier), vissa återinvesterar utdelningen på likviddagen och andra låter det ligga i kassan ett tag för att hitta bra köpläge. Allt är olika från förvaltare till förvaltare.
Citera
2017-09-27, 00:28
  #3
Medlem
Du märker det genom att dina andelar inte minskar vid utdelningen utan är kvar som innan, alltså, du märker det när det händer absolut ingenting med dina andelar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback