2017-12-09, 10:05
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeganJan
För böndernas skull borde de lägga ned resan. Det har ju hänt massa gånger att bonden verkar någorlunda bekväm och avspänd på sin gård. Sen när de blir tvungna att prata engelska, beställa på restaurang och vistas i stadsmiljö så framstår de helt efterblivna. Balansen i förhållandet rubbas och tjejen går från förälskad till uttråkad till äcklad på en dag.

Det är väl dessutom rätt ovanligt att man reser iväg en weekend/en vecka (det där varierar väl) så snabbt in i ett förhållande som det ändå är här.
Det är en helt annan sak att dejta, en sak att vara ihop på gården där mer än halva dagen går till arbete etc och en sak att vara iväg på en resa där du är enbart några meter ifrån din partner hela tiden under dygnets alla timmar.
Det vet vi alla som varit iväg på semester med en kärlek att det är väldigt annorlunda än hemma. På gott och ont såklart. Att många människor är extremt hemkära och vilsna i andra miljöer är inget unikt för bönderna heller, det finns ju folk som blir helt apatiska av att byta stad för en konferens en weekend...

Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Alla här verkar svälja Eriks påstående att han bara ringt Charlotte en gång och att de därefter växlat några sms.

Jag tror att han ljuger.

Tv-teamet följer ju inte honom dygnet runt, och självklart har det gått många dagar från första samtalet med Charlotte till han träffade de övriga tjejerna.

Det var uppenbart att det där inte var första gången de snackade via Skype.

Eftersom han lovat produktionen att inte dejta nån annan utanför programmet, såg han väldigt skyldig ut när han sa att de växlat några sms, men jag tycker att det är tydligt att han och Charlotte haft mer kontakt än så.

Uppenbarligen ljög han bra, eftersom alla här verkar köpa hans story, eller?

Det var sannerligen inte första gången dom snackade på Skype nä. Det märktes om inte annat när hon svarade, hade det varit första gången hade det varit en annan reaktion och andra ordval än nu.
Det där med deltagare som har kontakt med andra utanför själva programmet är ett "problem" jag tror produktionen kommer få/redan jobbar stenhårt med så att inte själva dejtandet i rutan blir ett "Jaha, men han kommer ändå dejta någon annan brevskrivare sedan när serien är slut" i huvudet för oss tittare med. Visst finns tanken där denna säsong men den växer ju bara ju fler gånger dylikt sker.

Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Dom klipper och vinklar rejält ja, men visst finns det lite sanning i det hela också.

Men det är väldigt tydliga klippfel ibland där man tydligt ser att det säkert gått både fem och tio minuter mellan två klipp som försöker framställas som de sker i samma stund.

Precis, det finns givetvis en sanning i det hela, annars hade det inte funnits något att förstärka.
Och som sagt, det är alltid dom som grinar och bråkar mest som gnäller, trots att detta helt klart då ligger i deras personlighet.
Citera
2017-12-09, 11:00
Medlem
Citat:
Alla här verkar svälja Eriks påstående att han bara ringt Charlotte en gång och att de därefter växlat några sms.

Jag tror att han ljuger.

Tv-teamet följer ju inte honom dygnet runt, och självklart har det gått många dagar från första samtalet med Charlotte till han träffade de övriga tjejerna.

Det var uppenbart att det där inte var första gången de snackade via Skype.

Eftersom han lovat produktionen att inte dejta nån annan utanför programmet, såg han väldigt skyldig ut när han sa att de växlat några sms, men jag tycker att det är tydligt att han och Charlotte haft mer kontakt än så.

Uppenbarligen ljög han bra, eftersom alla här verkar köpa hans story, eller?

Inte jag! Det var därför jag skrev i ett inlägg att jag tycker att programmet har gjort sitt. De senaste åren har ju flera deltagare haft kontakt med varandra innan själva inspelningen börjar.

Även om Erik inte dejtat Charlotte IRL innan inspelning så hade de nog haft frekvent kontakt på annat sätt!
Citera
2017-12-09, 12:05
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke
Nej det är inte alls väldigt lätt att genomskåda, du tror det för att du kanske upptäcker de mest uppenbara fallen men de mer subtila slinker förbi.
Som sagt, jag håller inte med dig och vi har haft den här diskussionen förut...
Jag ser inga "subtila fall" på samma sätt eftersom den överdriften som du talar om inte existerar enligt mig och framförallt inte gällande de personer som klagar nu.
I de fall t ex Liselotts reaktioner förstärks så är ju det väldigt tydligt, som när hennes hostande klipps in, när hon slår ihjäl flugor osv. I övrigt säger ju folk vad de faktiskt säger. Att produktionen ställer ledande frågor är inte samma sak som att de tvingas till att svara som de gör.
Det är bara dålig efterhandskonstruktion från deras sida.

Citat:
Sedan har jag aldrig sagt att man gett en totalt omvänd bild av Jörgen, bara att den är kraftigt överdriven.
Du har ju närmast velat få det till det, eftersom du hela tiden hänvisar till det där Joffrey-klippet vilket knappast är jämförbart.

Citat:
Fantastiskt också hur du vet att bilden av en människa stämmer så bra med verkligheten och att produktionen "aldrig gjort om en personlighet". HUR VET DU DET?? Hur många har du träffat IRL egentligen? Förmodligen ingen, men ändå kan du uttala dig om detta och mycket mer efter att ha sett några fragment av en person i ett underhållningsprogram. Det har också varit mängder med analyser om personers osäkerhet, uppväxt, utseendekomplex, detta alltså baserat på några få minuter tv, oftast då också i onyktert tillstånd!?? Och när folk går ut i tidningen och säger att de, och familjen, inte ens känner igen personen på tv så väljer man att bortse från detta helt.

Vem vet, kanske till och med Erik kan vara rolig ibland :-)
Detta har jag också svarat på tidigare. Man behöver inte ha träffat personerna IRL för att uttala sig. De som beklagat sig över hur de framställts syns sedan ofta i intervjuer och olika framträdanden. Inte en enda gång har den personen verkat vara totalt annorlunda mot hur den har framställts i programmet. Grunden finns alltid där. Vissa saker kan förstärkas men det är inte samma sak som att personen skulle vara helt annorlunda privat.
Även i programmet så ser man ju faktiskt hur personen beter sig. Om den har en viss attityd (som Jörgen och Erica) så är ju det en stor del av personen och inte något som produktionen bara klippt ihop. Jag skulle t o m säga att man valt att framställa Erica i bättre dager (pga att hon var Marcus val) eftersom de inte alltid valt att belysa de reaktioner som hon visat upp i bakgrunden.

Jag tycker även att det är märkligt att du inte kan bemöta argumenten gällande Jörgen och vad Therese faktiskt sa. Hon säger ju att han faktiskt har en attityd utåt och det är precis det som vi fått se i programmet också. (och ja, om man som medelålders man behöver köra med en patetisk macho attityd så har man med största sannolikhet x antal komplex i grunden)
Jörgen klagar inte för han vet att detta stämmer.
Så om Jörgen inte klagar över någon vinkling, varför fortsätter du ändå att påstå att bilden av honom är så kraftigt överdriven? Huvudpersonen själv tycks inte hålla med dig.
Citera
2017-12-09, 12:34
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Hela programmet är ju också dåligt och bonde grejen lyser helt med sin frånvaro. Ovanligt att en bonde kan lägga veckor där han inte ägnar gården eller djuren någon tanke alls... ger en sned bild av livet som bonde eller småföretagare.
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja, tyvärr har vi denna säsong sett väldigt lite där det varit rent bondeliv och vi fått se brevskrivare vara med i det rena gårdsarbetet.
I webb-versionen där inte bönderna är på sina gårdar förstår jag det men i tv-diton borde mer sådant visats så man får en bild av hur tjejerna hanterar det arbetet som sedan vid en eventuell relation med bonden blir vardag.
Instämmer. Poängen med att det är just bönder som vi får följa faller mycket genom att vi inte alls får ta del av det vardagliga livet och att brevskrivarna inte prövas i denna vardag.
Tidigare vad det mycket mer av den varan vilket bidrog till programmets charm.

Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Precis, om det nu vinklas så förbannat som en del vill ha det till kan man ju undra varför inte vissa bönder som framställs som "mesiga" i rutan gnällt? Eller några av dom kvinnor som kanske inte framställts som det vackraste tv har att erbjuda etc?
Istället är det som du säger bara dom som framställts som galet svartsjuka/allmänt jobbiga som varit ute och gnällt.
Jörgen är som sagt den som verkligen borde gnällt men han inser att det inte är en sådan felvinkling som en del vill få det att verka.
Ja, varför är det inte fler som klagar i så fall? Behöver ju som du säger inte bara handla om att man betett sig illa utan även att ens personlighet skulle vara felaktigt framställd på annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av VeganJan
För böndernas skull borde de lägga ned resan. Det har ju hänt massa gånger att bonden verkar någorlunda bekväm och avspänd på sin gård. Sen när de blir tvungna att prata engelska, beställa på restaurang och vistas i stadsmiljö så framstår de helt efterblivna. Balansen i förhållandet rubbas och tjejen går från förälskad till uttråkad till äcklad på en dag.
Att resa tillsammans med en (ny) partner är ofta en prövning som ställer förhållandet på sin spets.
Det vet ju produktionen om så man ser en möjlighet att skapa drama. Inte särskilt schysst kanske, samtidigt så bör ju ett förhållande grundat på äkta kärlek även klara av lite taskig engelska och en socialt tafatt bonde.

Citat:
Jag tror att han ljuger.
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det där med deltagare som har kontakt med andra utanför själva programmet är ett "problem" jag tror produktionen kommer få/redan jobbar stenhårt med så att inte själva dejtandet i rutan blir ett "Jaha, men han kommer ändå dejta någon annan brevskrivare sedan när serien är slut" i huvudet för oss tittare med. Visst finns tanken där denna säsong men den växer ju bara ju fler gånger dylikt sker.
Produktionen verkar dessvärre inte bry sig så särskilt mycket om detta. Se bara på Leonora... Där bröts det mot reglerna helt utan några konsekvenser. Jörgen och Therese har visat upp sig på sociala medier och även det verkar produktionen vara ok med.
Jag förstår inte varför man inte jobbar mer aktivt med detta eller åtminstone kräver mer respekt för vad som faktiskt avtalats.
Citera
2017-12-09, 13:32
Medlem
InnesIs avatar
Korta åsikter:

Joacim

Verkar genomsnäll. När bönderna är unga och ser bra ut brukar det locka till sig snygga men tomma tjejer - inte i det här fallet. Jag tycker alla verkade vara hur bra som helst. Caroline B verkade helt underbar. Hon tyngdlyftartjejen överraskade. Jag dömde henne på utseende och trodde hon var utseendefixerad och ytlig. Verkade dock vara toppen. Han valde den andra Caroline och hon verkade också bra. Mer stadig och lugn.

Johan

Fick aldrig riktigt grepp om hans kvinnor. Kul att han föll för en av dem men av det man fått se känns det inte riktigt som att hon är med på tåget, fast hon säger att hon är det. Det kommer inte att fungera.

Dennis

Varför han inte valt bort Liselott är en gåta. Det kommer bara bli tjaffs och drama. Hon säger att det inte är svartsjuka - nej, eller hur? Bort, bort, bort! Den lite mer tillbakadragna tjejen tycker jag verkade mysigast.

Marcus

Sämst utbud att välja kring. Och så faller han för Erica som betett sig ganska svinig tidigare när Marcus wild card kom in. Har hela tiden känt att hon inte är att lita på. Det verkar dessutom vara så att hon lämnar honom - vilken lågoddsare. Han hade sämst utgångspunkt av alla och borde antagligen inte valt någon av dem. Men så verkar han knepig som person också.
Citera
2017-12-09, 14:10
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Marcus

Sämst utbud att välja kring. Och så faller han för Erica som betett sig ganska svinig tidigare när Marcus wild card kom in. Har hela tiden känt att hon inte är att lita på. Det verkar dessutom vara så att hon lämnar honom - vilken lågoddsare. Han hade sämst utgångspunkt av alla och borde antagligen inte valt någon av dem. Men så verkar han knepig som person också.

Ja, jag har ju sagt samma sak och håller verkligen med dig.

Frågan är ju varför Marcus utbud var så dåligt? Han var ju trots allt klar för medverkan redan i våras och fullt "sökbar" för brevskrivare på samma sätt som alla de andra bönderna. Ändå blev det såhär + att han t o m fick Johans "rester" i form av Linda... Även det väldigt märkligt.
Citera
2017-12-09, 14:12
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Korta åsikter:

Joacim

Verkar genomsnäll. När bönderna är unga och ser bra ut brukar det locka till sig snygga men tomma tjejer - inte i det här fallet. Jag tycker alla verkade vara hur bra som helst. Caroline B verkade helt underbar. Hon tyngdlyftartjejen överraskade. Jag dömde henne på utseende och trodde hon var utseendefixerad och ytlig. Verkade dock vara toppen. Han valde den andra Caroline och hon verkade också bra. Mer stadig och lugn.

Johan

Fick aldrig riktigt grepp om hans kvinnor. Kul att han föll för en av dem men av det man fått se känns det inte riktigt som att hon är med på tåget, fast hon säger att hon är det. Det kommer inte att fungera.

Dennis

Varför han inte valt bort Liselott är en gåta. Det kommer bara bli tjaffs och drama. Hon säger att det inte är svartsjuka - nej, eller hur? Bort, bort, bort! Den lite mer tillbakadragna tjejen tycker jag verkade mysigast.

Marcus

Tror inte på Joakims val, han verkar ombytlig, det kan hålla ett tag
men tror inte på något långsiktigt med Carro

Johan tror jag däremot kommer att hålla fast med sin tjej.

Dennis vore en idiot om han valde Liselott, det är väl hans
bästa kompis Dick som talar för honom,tror att Liselott
fascinerar honom då hon är så olik honom.
Hennes mer utgående personlighet intresserar honom helt klart
Den tar energi från andra.
Det verkar ha varit kärlek från första ögonkastet som
förblindat honom.
Dennis verkar lugn,trög och osäker på sig själv som man.
Liselott får väl honom att känna sig manlig, medan Annie
är svårare att greppa och är mognare.
Om Dennis valt Liselott är det väl 50 % chans att det håller.
Med Annie tror jag det blir en mer robust kärlek, men kanske
tråkigare.

I Marcus fall kan jag tänka mig 50 % att det håller, antingen
krisar det sig en smula i början pga osäkerhet, eller så tröttnar Erica
och lämnar gården.
Citera
2017-12-09, 16:53
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Ja, jag har ju sagt samma sak och håller verkligen med dig.

Frågan är ju varför Marcus utbud var så dåligt? Han var ju trots allt klar för medverkan redan i våras och fullt "sökbar" för brevskrivare på samma sätt som alla de andra bönderna. Ändå blev det såhär + att han t o m fick Johans "rester" i form av Linda... Även det väldigt märkligt.

Utbudet var väl dåligt eftersom han har en sådan knepig personlighet. Inte ens nu när han gjort sitt val tycker jag att han ser bekväm ut. Han har en sådan utstrålning som kvinnor generellt inte dras till.
Citera
2017-12-09, 17:12
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Utbudet var väl dåligt eftersom han har en sådan knepig personlighet. Inte ens nu när han gjort sitt val tycker jag att han ser bekväm ut. Han har en sådan utstrålning som kvinnor generellt inte dras till.
Fast när Marcus presenterades inför brevskrivandet så framstod han väl vare sig som bättre eller sämre än många andra som varit med och som ändå fått till ett bättre urval. Han har ju förvisso varit med i programmet förr men det är nog inte så många som kommer ihåg hans personlighet utifrån det.
Tycker fortfarande att det är konstigt.
Citera
2017-12-09, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Fast när Marcus presenterades inför brevskrivandet så framstod han väl vare sig som bättre eller sämre än många andra som varit med och som ändå fått till ett bättre urval. Han har ju förvisso varit med i programmet förr men det är nog inte så många som kommer ihåg hans personlighet utifrån det.
Tycker fortfarande att det är konstigt.

Tycker också att det är märkligt att Marcus utbud inte var bättre, det var ju ett klart bättre utbud han fick 2006 och som du säger, han fick Johans "rester" vilket är ännu mer märkligt. Det borde ju funnit någon mer tjej än Linda som kunde visat sitt intresse för Marcus.
Citera
2017-12-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Tror inte på Joakims val, han verkar ombytlig, det kan hålla ett tag
men tror inte på något långsiktigt med Carro

Johan tror jag däremot kommer att hålla fast med sin tjej.

Dennis vore en idiot om han valde Liselott, det är väl hans
bästa kompis Dick som talar för honom,tror att Liselott
fascinerar honom då hon är så olik honom.
Hennes mer utgående personlighet intresserar honom helt klart
Den tar energi från andra.
Det verkar ha varit kärlek från första ögonkastet som
förblindat honom.
Dennis verkar lugn,trög och osäker på sig själv som man.
Liselott får väl honom att känna sig manlig, medan Annie
är svårare att greppa och är mognare.
Om Dennis valt Liselott är det väl 50 % chans att det håller.
Med Annie tror jag det blir en mer robust kärlek, men kanske
tråkigare.

I Marcus fall kan jag tänka mig 50 % att det håller, antingen
krisar det sig en smula i början pga osäkerhet, eller så tröttnar Erica
och lämnar gården.

Tror inte heller på Joacim och Caroline, dem känns för olika och jag anser att han hade haft mer framgång om han hade valt Jenny, det var hans miss att skicka hem henne.

Väljer Dennis fel (Liselott) så lär han få ångra det, det är allt jag säger

Johan och Sofie känns som gjorda för varandra . Tror det kommer bli bra.

Marcus är jag rädd åter igen slutar som singel just med tanke på Ericas svala sida som verkar komma fram på resan och hon tvivlar på om det är rätt med henne och Marcus. Han är ju såklart mer obekväm när han inte är hemma på sin gård. Det var han även 2006 och längtade bara hem så jag skulle tro att han känner på samma sätt denna gången. Men berättar han det för Erica så borde det ju inte vara nåt problem för dem att fortsätta, då fattar hon ju att det inte har med henne att göra.
Citera
2017-12-09, 23:57
Medlem
Jag hoppas Dennis väljer Liselotte, tror de skulle ha en mycket säkrare framtid än han och Annie. Både vill skaffa familj och barn snart, Liselotte vill flytta dit och verkar upp över öronen förälskad och Dennis kan nog behöva en sprallig brud med lite fart i som kompletarar honom lite. Svartsjuka blir det nog ändå inte mycket av på en bondgård. Annie?? Kan inte se vad folk tycker är så fantastiskt med henne. Hennes enda personlighetsdrag verkar vara att inte göra någonting.

Johan och Sofie tycker jag är obehagliga att se ihop. Det känns som en medeltida kung som tagit en ung brud till fru som då måste låtsas älska honom tillbaka. Passar som handen i strumpan, dvs inte alls. Men det är ju enligt mig, det är ju många som tycker de passar bra ihop så tiden får väl utvisa vad som händer där.

Vi får väl se vad som händer mellan Marcus och Erica, många drar väldigt stora växlar av en mening som Erica säger på en trailer som är till för att skapa drama och spänning.

Förstår inte heller varför webbavsnitten är så korta, är ju i princip ingen extra kostnad alls att göra dem längre när man väl varit där och spelat in massa. Sedan borde de ju naturligtvis inte dejta på en herrgård, vad spelar det då för roll att de är bönder likssom? De borde såklart träffas hemma hos bonden och spendera en vecka där eller något, räcker med ett kamerateam per bonde så det skulle bli en billig produktion med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in