2017-12-08, 08:04
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Re4listeN
Jag har börjat fatta hur dåligt detta programmet har blivit. Från att ta med riktigt roliga original bönder som träffar kärleken på ett ganska fint och ovinklat sätt till att dom börja vrida programmet och ställa ut människor till att vara knäppa. Jag skulle också våga påstå att 1 vecka är för kort tid för att hinna bli kär i någon. Allt är rena rama gallimatias i detta program numera, tyvärr. För programmet skulle vara bra, om alla fick vara sig själva. Utan dessa fjantiga skådespeleriet.

Ja, tyvärr har vi denna säsong sett väldigt lite där det varit rent bondeliv och vi fått se brevskrivare vara med i det rena gårdsarbetet.
I webb-versionen där inte bönderna är på sina gårdar förstår jag det men i tv-diton borde mer sådant visats så man får en bild av hur tjejerna hanterar det arbetet som sedan vid en eventuell relation med bonden blir vardag.

En vecka är självfallet på tok för kort tid för att bli kär, förälskad/intresserad ja, men kär? Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Det är ju märkligt att det alltid är de som gör bort sig mest som klagar...
Erica har sagt vad hon har sagt och det är inget som hon kan skylla på vinkling.
Dessutom, så tror jag att hon hade framställts betydligt värre om hon inte hade varit Marcus val, med tanke på att det varit tillfällen när hon tjurat i bakgrunden som produktionen valt att inte lyfta fram.
Ännu ett fall av dålig självinsikt således. Hon borde lägga mer tid på att förbättra sin personlighet än på att gråta ut i media.

Det som framförallt är talande är att Jörgen inte beklagat sig. Han om någon har ju anledning om produktionen förvränger alla på det sätt som Liselott och Erica vill göra gällande.

Precis, om det nu vinklas så förbannat som en del vill ha det till kan man ju undra varför inte vissa bönder som framställs som "mesiga" i rutan gnällt? Eller några av dom kvinnor som kanske inte framställts som det vackraste tv har att erbjuda etc?
Istället är det som du säger bara dom som framställts som galet svartsjuka/allmänt jobbiga som varit ute och gnällt.
Jörgen är som sagt den som verkligen borde gnällt men han inser att det inte är en sådan felvinkling som en del vill få det att verka.

Gnällandet i media är bara för att få mer ut av sina 15 minuter...

Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Marcus o Johan måste tillhöra de tråkigaste o menlösaste karlar i hela riket, inte konstigt att inget kjoltyg vill stanna hos dem.
Hela programmet är ju också dåligt och bonde grejen lyser helt med sin frånvaro. Ovanligt att en bonde kan lägga veckor där han inte ägnar gården eller djuren någon tanke alls... ger en sned bild av livet som bonde eller småföretagare.

Ja, mer om bondelivet är att föredra. Givetvis måste det ha jobbats på gårdarna även nu även om vi inte fått se det denna säsong.
Marcus var ju tydligen ute och jobbade på kvällarna och sent när han började bli klar kom Erica ut så visst arbetades det men det visas otroligt lite av det denna säsong. Tråkigt.
Citera
2017-12-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja, tyvärr har vi denna säsong sett väldigt lite där det varit rent bondeliv och vi fått se brevskrivare vara med i det rena gårdsarbetet.
I webb-versionen där inte bönderna är på sina gårdar förstår jag det men i tv-diton borde mer sådant visats så man får en bild av hur tjejerna hanterar det arbetet som sedan vid en eventuell relation med bonden blir vardag.

En vecka är självfallet på tok för kort tid för att bli kär, förälskad/intresserad ja, men kär? Nej.

Precis, om det nu vinklas så förbannat som en del vill ha det till kan man ju undra varför inte vissa bönder som framställs som "mesiga" i rutan gnällt? Eller några av dom kvinnor som kanske inte framställts som det vackraste tv har att erbjuda etc?
Istället är det som du säger bara dom som framställts som galet svartsjuka/allmänt jobbiga som varit ute och gnällt.
Jörgen är som sagt den som verkligen borde gnällt men han inser att det inte är en sådan felvinkling som en del vill få det att verka.

Gnällandet i media är bara för att få mer ut av sina 15 minuter...

Ja, mer om bondelivet är att föredra. Givetvis måste det ha jobbats på gårdarna även nu även om vi inte fått se det denna säsong.
Marcus var ju tydligen ute och jobbade på kvällarna och sent när han började bli klar kom Erica ut så visst arbetades det men det visas otroligt lite av det denna säsong. Tråkigt.

Instämmer, lite mer om det riktiga bondelivet hade varit kul att se, men det är ju redan klart att det blir en säsong 2018 också så man får väl hoppas det blir mer bondeliv och mindre intriger då.
Citera
2017-12-08, 10:45
Medlem
VeganJans avatar
För böndernas skull borde de lägga ned resan. Det har ju hänt massa gånger att bonden verkar någorlunda bekväm och avspänd på sin gård. Sen när de blir tvungna att prata engelska, beställa på restaurang och vistas i stadsmiljö så framstår de helt efterblivna. Balansen i förhållandet rubbas och tjejen går från förälskad till uttråkad till äcklad på en dag.
Citera
2017-12-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeganJan
För böndernas skull borde de lägga ned resan. Det har ju hänt massa gånger att bonden verkar någorlunda bekväm och avspänd på sin gård. Sen när de blir tvungna att prata engelska, beställa på restaurang och vistas i stadsmiljö så framstår de helt efterblivna. Balansen i förhållandet rubbas och tjejen går från förälskad till uttråkad till äcklad på en dag.

Ja det har varit så i en del fall av bönderna i alla fall och det har ju blivit katastrof. Jag hoppas det inte blir så för alla bönderna denna resan men med somliga ser det ju ut att luta år obalans i relationen och tjejen vill dra åt sitt håll (Syftar på Marcus och Erica), men det skulle kunna gå åt skogen även för Joacim och Caroline tycker han valde helt fel
Citera
2017-12-08, 13:55
Medlem
Citat:
Det är ju märkligt att det alltid är de som gör bort sig mest som klagar...
Erica har sagt vad hon har sagt och det är inget som hon kan skylla på vinkling.
Dessutom, så tror jag att hon hade framställts betydligt värre om hon inte hade varit Marcus val, med tanke på att det varit tillfällen när hon tjurat i bakgrunden som produktionen valt att inte lyfta fram.
Ännu ett fall av dålig självinsikt således. Hon borde lägga mer tid på att förbättra sin personlighet än på att gråta ut i media.

Det som framförallt är talande är att Jörgen inte beklagat sig. Han om någon har ju anledning om produktionen förvränger alla på det sätt som Liselott och Erica vill göra gällande.

Jag tycker faktiskt detta är ett lite fånigt argument, att bara för att man inte gråter ut i tidningen så har man framställts korrekt. Jörgen har GARANTERAT blivit vinklad för att framstå mer bordus och sexistisk an han verkligen är, sedan har han säkert de dragen ändå, men de har blivit överdrivna. Har han dragit två sexistiska skämt på en kväll och varit "normal" i övrigt kan jag lova att de skämten kommer med medans resten klipps bort.

Att han inte gråter ut i media för det kan ju mer bero på att han inte är typen som gnäller för sådant här. Den enda som kommenterat det hela är Therese som säger att han är en annan person men det väljer ni då att inte tro på!? Jörgen har inte kommenterat det alls.

Förra året var det ju Sigrid som framstod som en sexgalning, men precis som Erica säger denna säsong så ställer de ledande frågor under flera timmar tills de får ett svar de är nöjda med. Något som även Sigrid berättade efter fjolårets säson.

Det man får se är alltså fragment av en veckas vistelse, filmar jag dig i sju dygn när du dejtar 4 stycken under lite fest så kan jag lova att det går att få fram lite roliga citat och situationer ur dig med. Dessutom var ju hans medelålders brudar väldigt fjortisaktiga.

Har sagt det hundra gånger, de drag man har förstärks och de saker man gör som är motsridiga till den bilden klipps bort. Visade ju ett exempel från GOT där Jeoffrey framstod som den goda, och då var allt det materialet hämtat från en serie där han framsällt som genomod. Förstå då hur lätt det göra detta i BSF med allt råmaterial tillgängligt. Sedan är inte Jörgen ens genomond, han är rak och ärlig, vet vad han vill och lite skojfrisk. Alla personer är inte frikyrkliga utan vissa uppskattar att man är lite "fräck" i språket så att säga. Ärligt är det ju mer attraktivt än mes Erik som bara velar omkring med allt.
Citera
2017-12-08, 14:23
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Man kan väl inte välja någon bara för att den bor närmare! Det var de dummaste jag har hört! Man väljer ju den som man passar bäst ihop med och har starkast känslor för! Avståndet får ju bli en senare fråga! Älskar man någon så spelar avståndet ingen roll, det löser man ju ändå!
Många av de där bönderna kan ju "älska" 2-3 stycken, så visst är valmöjligheten där.
Citera
2017-12-08, 15:06
Medlem
PaulPaljetts avatar
Dom klipper och vinklar rejält ja, men visst finns det lite sanning i det hela också.

Men det är väldigt tydliga klippfel ibland där man tydligt ser att det säkert gått både fem och tio minuter mellan två klipp som försöker framställas som de sker i samma stund.
Citera
2017-12-08, 16:56
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke
Jag tycker faktiskt detta är ett lite fånigt argument, att bara för att man inte gråter ut i tidningen så har man framställts korrekt. Jörgen har GARANTERAT blivit vinklad för att framstå mer bordus och sexistisk an han verkligen är, sedan har han säkert de dragen ändå, men de har blivit överdrivna. Har han dragit två sexistiska skämt på en kväll och varit "normal" i övrigt kan jag lova att de skämten kommer med medans resten klipps bort.
Att han inte gråter ut i media för det kan ju mer bero på att han inte är typen som gnäller för sådant här. Den enda som kommenterat det hela är Therese som säger att han är en annan person men det väljer ni då att inte tro på!? Jörgen har inte kommenterat det alls.
Som jag sagt tidigare så tror jag faktiskt inte att Jörgen har överdrivits särskilt mycket. Oavsett situation, så har han hela tiden uppträtt på samma sätt och haft samma jargong. Hade han varit så totalt överdrivet vinklad i varje scen som du vill få det till så hade det ju varit väldigt märkligt om han inte hade protesterat och velat förbättra bilden av sig själv. Vem vill framstå som en buffel och få så mycket ilska riktad mot sig utan en möjlighet att gå i försvar? Att han inte gör det är därför väldigt talande.

Gällande vad Therese sa så har jag faktiskt i ett tidigare tillägg kommenterat att hon säkert har rätt.
(FB) Bonde Söker Fru - Säsong 12, September 2017
Therese sa ju att Jörgen "har lite attityd utåt men när man väl kommer under så är han jättehärlig".
Det innebär ju att han faktiskt kör den buffliga stilen, att detta är vad han visar upp utåt och att vad vi sett i programmet är korrekt skildrat.

Däremot, vilket jag också skrev i mitt tidigare inlägg, så är det här mycket av en fasad. Han vill verka coolare och tuffare än han är, hålla på och verka viktig med sitt vin osv men nån riktig player kommer han aldrig att bli och det är han medveten om. Framförallt för att han har utseendet emot sig skulle jag säga och därmed aldrig kan ses som en riktig bad boy. Hans osäkerhet skiner igenom och jag är övertygad om att han säkert har komplex för bland annat sitt utseende vilket han försöker överkompensera genom att köra den här attityden.

Therese har alltså lärt känna vad som finns under denna fasad och gillar den personen. Det ändrar ju inte att det är "fasad-Jörgen" som alla vi andra fått uppleva i programmet och stör oss på.
Detta vet Jörgen om och därför protesterar han inte heller eller skyller på nån "vinkling".

Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke
Förra året var det ju Sigrid som framstod som en sexgalning, men precis som Erica säger denna säsong så ställer de ledande frågor under flera timmar tills de får ett svar de är nöjda med. Något som även Sigrid berättade efter fjolårets säson.
Sigrid var även hon rätt "speciell" av sig och att hon inledde nåt med Erik är mer än anmärkningsvärt.
Återigen, ingen rök utan eld.

Bara för att man kan se klipp på Youtube med "den gode Joffrey" så betyder det inte att människor i verkliga livet får utstå samma karaktärsförändring genom produktionens framställning. Jag har aldrig sett någon exempel på det i alla fall och framförallt inte i Bonde söker fru.
Det är klart att produktionen förstärker ibland eller göra vissa humoristiska poänger. Det är inget nytt. Dock så har produktionen aldrig gjort om människors personlighet. Det är därför som det alltid blir så patetiskt när de som betett sig värst bara skyller på produktione istället för att ta eget ansvar för sina handlingar. Eller när personer som du vill bortförklara det på samma sätt.
Citera
2017-12-08, 16:58
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Dom klipper och vinklar rejält ja, men visst finns det lite sanning i det hela också.

Men det är väldigt tydliga klippfel ibland där man tydligt ser att det säkert gått både fem och tio minuter mellan två klipp som försöker framställas som de sker i samma stund.

Det är ju väldigt lätt att genomskåda när det sker.
Att människor i Bonde söker fru däremot skulle genomgå totala personlighetsförändringar genom produktionens försorg är en helt annan sak...
Citera
2017-12-08, 19:33
Medlem
Citat:
Det är ju väldigt lätt att genomskåda när det sker.
Att människor i Bonde söker fru däremot skulle genomgå totala personlighetsförändringar genom produktionens försorg är en helt annan sak...

Nej det är inte alls väldigt lätt att genomskåda, du tror det för att du kanske upptäcker de mest uppenbara fallen men de mer subtila slinker förbi.

Sedan har jag aldrig sagt att man gett en totalt omvänd bild av Jörgen, bara att den är kraftigt överdriven.

Fantastiskt också hur du vet att bilden av en människa stämmer så bra med verkligheten och att produktionen "aldrig gjort om en personlighet". HUR VET DU DET?? Hur många har du träffat IRL egentligen? Förmodligen ingen, men ändå kan du uttala dig om detta och mycket mer efter att ha sett några fragment av en person i ett underhållningsprogram. Det har också varit mängder med analyser om personers osäkerhet, uppväxt, utseendekomplex, detta alltså baserat på några få minuter tv, oftast då också i onyktert tillstånd!?? Och när folk går ut i tidningen och säger att de, och familjen, inte ens känner igen personen på tv så väljer man att bortse från detta helt.

Vem vet, kanske till och med Erik kan vara rolig ibland :-)
Citera
2017-12-08, 19:37
Medlem
Bandida.locas avatar
Ser mycket begränsat potential i alla åaren i år utom Wille på webben. Årets säsong har varit sämre än tidigare. För mycket realityshow. Efter 11 säsonger borde formatet förbättrats.

Undrar om Dennis fick reda på att Annie också kunde gråta och vara lite dramatisk?

Flera deltagare och bönder kommenterar i facebookgruppen för programmet. Oftast ganska pinsamma kommentarer.
Citera
2017-12-09, 07:47
Medlem
timpanis avatar
Alla här verkar svälja Eriks påstående att han bara ringt Charlotte en gång och att de därefter växlat några sms.

Jag tror att han ljuger.

Tv-teamet följer ju inte honom dygnet runt, och självklart har det gått många dagar från första samtalet med Charlotte till han träffade de övriga tjejerna.

Det var uppenbart att det där inte var första gången de snackade via Skype.

Eftersom han lovat produktionen att inte dejta nån annan utanför programmet, såg han väldigt skyldig ut när han sa att de växlat några sms, men jag tycker att det är tydligt att han och Charlotte haft mer kontakt än så.

Uppenbarligen ljög han bra, eftersom alla här verkar köpa hans story, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in