• 1
  • 2
2017-09-22, 22:53
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Tja!

Lånar brorsan konto. Jag själv är inte född 1987 utan 1993.

Jag är en ung man som har ett stort sug att köpa bil. Kör just nu runt i två st "skitbilar". Varför två? Jo, har ett visst bilintresse så vill variera mig lite.
Väl medveten om att det inte är ekonomiskt försvarbart att äga två bilar då jag bara kan köra en av dom åt gången....

Värdet på den ena är ca 25-30k (på blocket) och den andra kanske allt från skrotvärde till 10k. Inga statusprylar med andra ord.

Nu är det så att jag känner mig trött på att köra "gammel skit" så är sugen på något nyare.
Jag har kikat in BMW då jag tidigare ägt en (värde runt 80-100k då)

Jag kollar på bilar som kostar ca 250-300.000 svenska kronor. Årsmodellerna är ca 3 år gamla nu samt "normalstora" motorer. Inga monster, men inte minsta motoralternativen.

Har i dagsläget tillsvidareanställning aka. "fast jobb".
Grundlön på 28.000 brutto + lite skiftformstillägg och OB på en tusing eller två, varierar lite.
Har en hyra på 5000:-
Äter för ca 4000:- (lunch på jobb var dag).
Övriga utgifter 1000:- på internet/mobil/bredband.
Bränsle runt 2000:-

Med andra ord en fast månadskostnad på 10.000kr plus bensin som varierar en del, men känner att det är relevant nu när tråden gäller bilköp.

Har inga lån. Bor i hyresrätt. Har ca 150.000:- på sparkontot.

Tror ni man kan köpa en bil av den kalibern?

Moralpredikan om att lägenhet/hus minsann är ett bätte köp undanbes.

Tack!
Citera
2017-09-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VissenBuske1987
Tja!

Jag är en ung man som har ett stort sug att köpa bil. Kör just nu runt i två st "skitbilar". Varför två? Jo, har ett visst bilintresse så vill variera mig lite.
Väl medveten om att det inte är ekonomiskt försvarbart att äga två bilar då jag bara kan köra en av dom åt gången....

Värdet på den ena är ca 25-30k (på blocket) och den andra kanske allt från skrotvärde till 10k. Inga statusprylar med andra ord.

Nu är det så att jag känner mig trött på att köra "gammel skit" så är sugen på något nyare.

Jag kollar på bilar som kostar ca 250-300.000 svenska kronor. Årsmodellerna är ca 3 år gamla nu samt "normalstora" motorer. Inga monster, men inte minsta motoralternativen.

Grundlön på 28.000 brutto + lite skiftformstillägg och OB på en tusing eller två, varierar lite.

Med andra ord en fast månadskostnad på 10.000kr plus bensin som varierar en del, men känner att det är relevant nu när tråden gäller bilköp.

Tack!

ja det har du enlelt råd med,

lika bra att köpa en vettig bil och åka fint ist för att köra gammalt skrot som bara står på verkstaden hela tiden,.

ang hus och lägenhet det kan du ochså köpa,
Citera
2017-09-22, 23:26
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85

lika bra att köpa en vettig bil och åka fint ist för att köra gammalt skrot som bara står på verkstaden hela tiden,.

Har du själv gjort samma? Dvs tagit billån och köpt en rejälare maskin?
Citera
2017-09-22, 23:42
Medlem
Pungterings avatar
Du säger ju att du har 150k. Då har du inte råd.

Hur sjutton äter du för 4k solo? Det gör inte min familj...

Spara 10k i månaden så har du snart sparat ihop till bilen.

Om du tänkt låna, kolla vad du skulle få i nånadspremie och spara så mycket i tre månader så ser du om du har råd.
Citera
2017-09-22, 23:45
Medlem
ekerilars avatar
Det handlar om vilka prioriteringar du gör. Du har råd om bilen är mycket viktig för dig, men det betyder att du får försaka något annat.
Citera
2017-09-22, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85

Du säger bra saker!

Jag jobbar inom kommunen och får ut 18 rent det är inte bra men jag bor mitt i centrum och jag tycker att mina 28år med bil räcker.

Att privat leasa eller låna till en bil är svindyrt. Jag har inte haft en bil på flera år och det går faktiskt bra. Jag cyklar inom stan och vill jag åka längre så funkar det med kollektivtrafik.
När jag var ung typ 35år så var en bil något kul att äga och jag var lite för g.s för att köra om kring med mina barn på träningar. Sånt kom senare.

Själv så spelade jag fotboll där jag bodde på 70-Talet. Båda mina föräldrar jobbade så när klockan var 14.30 så gick jag hem och satte mig på rummet och väntade på mamma. Jag var runt 10år på den tiden.
Min pappa som var född 1936 gick hem och jobbade på gården mina farföräldrar var lantbrukare.

Tack gode guud så slapp jag sånt. Så bara på några årtioenden har det hänt mycket bra.
Citera
2017-09-23, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Det handlar om vilka prioriteringar du gör. Du har råd om bilen är mycket viktig för dig, men det betyder att du får försaka något annat.

Jag som har barn födda på 1980-Talet 90-Talet och en unge född 2000 så tycker jag att min uppväxt var nog den bästa.
Med facit i hand.

I dag så är det så mycket onödig stress och man måste bevisa saker genom alla socialamedier.
Nu på äldre dar så har man inte alls så många vänner som man hade förr sånt är viktigt att säga.
Vi slogs som pojkar gjorde på skolgården på den tiden och vissa var busiga och en del hade svart att sitta still och vara tyst.

Men allt med Adhd och damp och allt vad det heter kom för 20år sedan när jag 35år.
Jag tycker SÅ SYND om dagens ungar !
TS skriver
"Jag är en ung man som har ett stort sug att köpa bil"
Har även en åsikt om det när jag var 18år 1980 så fick man ta den bil man hade råd med då fanns inga leasingavtal eller möjligheter till lån med 4% ränta.

Jag lånade 1500 av mina föräldrar och bilen var 11år g.a

Jag har en son som är född 2000 han köpte en Mobil för 6500kr nyligen och jag och mamman som inte lever ihop längre lade upp 4000kr.
Jag tycker att såna köp är helt vansiniga. Jag köpte min första Mobil 1994 och har bytt 3 gånger.
Den jag har i dag är ingen iphone jag kan ringa ut sända Sms det räcker.

När ska hetsen sluta? Jag är t.om farfar i dag och jag lider med dom unga på riktigt.
Citera
2017-09-23, 00:48
Medlem
RobotSantas avatar
Du har 150.000 kr på sparkontot. 2 bilar värda max 40.000 kr. Bilen du vill köpa kostar minst 250.000 kr.

150.000 + 40.000 - 250.000 = -60.000 kr

Tyvärr har du inte råd just nu men ge det ett halvår så bör du fixa det om du lägger manken till. Lycka till!
Citera
2017-09-23, 06:19
Medlem
Laga matlåda varje dag samt ta ett och annat extra skift så kan du ha den bilen och vara i typ samma ekonomiska sits som nu.
Citera
2017-09-23, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VissenBuske1987
Tja!

Tack!

Nä du har inte råd med en sån bil. Men du har råd till att ta ett lån och sedan köpa bilen. Jag hade sparat tills jag hade råd om jag var du.
Citera
2017-09-23, 09:42
Medlem
Felpost
Senast redigerad av spanaren007 2017-09-23 kl. 09:47.
Citera
2017-09-23, 09:54
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Du säger ju att du har 150k. Då har du inte råd.

Hur sjutton äter du för 4k solo? Det gör inte min familj...

Spara 10k i månaden så har du snart sparat ihop till bilen.

Om du tänkt låna, kolla vad du skulle få i nånadspremie och spara så mycket i tre månader så ser du om du har råd.

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar

Citat:
Ursprungligen postat av RobotSanta
Du har 150.000 kr på sparkontot. 2 bilar värda max 40.000 kr. Bilen du vill köpa kostar minst 250.000 kr.

150.000 + 40.000 - 250.000 = -60.000 kr

Tyvärr har du inte råd just nu men ge det ett halvår så bör du fixa det om du lägger manken till. Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Laga matlåda varje dag samt ta ett och annat extra skift så kan du ha den bilen och vara i typ samma ekonomiska sits som nu.

Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Nä du har inte råd med en sån bil. Men du har råd till att ta ett lån och sedan köpa bilen. Jag hade sparat tills jag hade råd om jag var du.

Äter som sagt ute på jobbet var dag, ca 2000sek i månaden. Sen är jag laktosintolerant så har lite dyrare matkassar hem än gemene Svensson, inte mycket dock.

Ver att jag inte kan casha nu, så eftebliven är jag inte.
Tänkte mer om man har råd att leva "normalt" ändå eller om månadskostnaderna brukar dra ivåg för mycket med en nyare bil. Någon som äger en en typ BMW 328i 2014?

Sen vill jag ju låna. Vill inte bli av med hela mitt sparkonto direkt om man skulle råka träffa någon tjej ovh kanske köpa lägenhet ihop osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in