• 1
  • 2
2017-09-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VissenBuske1987
Äter som sagt ute på jobbet var dag, ca 2000sek i månaden. Sen är jag laktosintolerant så har lite dyrare matkassar hem än gemene Svensson, inte mycket dock.

Ver att jag inte kan casha nu, så eftebliven är jag inte.
Tänkte mer om man har råd att leva "normalt" ändå eller om månadskostnaderna brukar dra ivåg för mycket med en nyare bil. Någon som äger en en typ BMW 328i 2014?

Sen vill jag ju låna. Vill inte bli av med hela mitt sparkonto direkt om man skulle råka träffa någon tjej ovh kanske köpa lägenhet ihop osv.

Jag tippar att de blir runt 5k+ per månad för den där allt inräknat
Citera
2017-09-23, 11:19
Medlem
idiamindadas avatar
En tanke. 150K + det du får för dina gamla bilar köper en rejält fin bil det också.
Citera
2017-09-23, 11:24
Medlem
Pingis.0s avatar
Ja du har råd och det är alltid roligare att köpa en bil man verkligen vill ha istället för att nöja sig.
Citera
2017-09-23, 12:15
Medlem
Scapulas avatar
Med tanke på att moralpredikan undanbedes: Ja, du har råd. Är det dessutom ett stort intresse för dig så varför inte.

Hur kändes det när du ägde den förra bilen som var lite dyrare? Det kändes lugnt rent ekonomiskt? Tänk att du nu ska bränna tre gånger den summan på en bil. Vill du jämna ut det lite mer så börja gör matlådor att ta med dig till jobbet, du kan lätt klara dig på 1500 kr/månad för mat både hemma och på jobbet om du gör det. Vips har du 2500 kr/månad som inte märks att du istället lägger på bilen.
Citera
2017-09-23, 12:31
Medlem
Zonkeds avatar
Stora frågan är hur mycket du har tänkt att låna?

Du pratar om att inte vilja bränna hela sparkontot, det är ju bra och ha en buffert.

Amoteringstid är också relevant att veta.

Mitt tips är att vänta tills våren.
Dels kan du spara, funderar på om det är rätt bil och se över dina utgifter.

Gör en rejäl kalkyl under tiden som tar hänsyn till saker som värdeminskning, repetitioner, försäkring mm.

Först då får du ett bra underlag för att besluta om det är värt det.

Tar du en amoteringstid över 3år så skulle jag säga att du lånar mer än du borde.

Även om du planerar att ha den i 5år så är det bra att ha tid att spara till nästa bil.
Citera
2017-09-23, 12:38
Medlem
carlpetersen73s avatar
Ja, du har råd. Bilköp på kredit är dessutom ett "godkänt" kreditköp, det ska vara kul att leva. Det enda rådet jag kan ge dig är att betala tillbaka i minst samma takt som värdeminskningen på bilen, gärna lite mer. Då sitter du inte låst i bilen utan kan skeppa av den om något uppstår.
Citera
2017-09-23, 12:43
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Äter som sagt ute på jobbet var dag, ca 2000sek i månaden. Sen är jag laktosintolerant så har lite dyrare matkassar hem än gemene Svensson, inte mycket dock.

Tänkte mer om man har råd att leva "normalt" ändå eller om månadskostnaderna brukar dra ivåg för mycket med en nyare bil. Någon som äger en en typ BMW 328i 2014?

Sen vill jag ju låna. Vill inte bli av med hela mitt sparkonto direkt om man skulle råka träffa någon tjej ovh kanske köpa lägenhet ihop osv.

En nyare än 2014 ska du kunna få om du närmar dig 300K
Sikta på en BMW Premium Selection.
Då ingår fri service och oftast garanti i minst 1 år. Samt halva priset på försäkringen i 4 månader om du binder dig 1 år. Dessutom behöver du bara halvförsäkring första året.
Citera
2017-09-23, 12:52
Medlem
Kebabfysikers avatar
Om du måste fråga så har du nog inte det.
Citera
2017-09-23, 14:19
Medlem
Självklart har du råd med en sådan bil.

Men har du tittat ordentligt på alternativ?

För runt 2msek får du en riktigt fin Ferrari.
Kolla det också innan du bestämmer dig.
Citera
2017-09-23, 21:15
Medlem
Citat:

Hur vet du att du är "laktosintolerant"?
Citera
2017-09-23, 21:24
Medlem
Dimaks avatar
Ja om du går ner på maten för 4k/månaden gör du det. Sänk utgifterna på mat klarar du det! tack och hej!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in