Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-21, 23:27
  #1
Medlem
Jag har massa enheter som kopplar upp mitt till mitt nätverk (typ tre telefoner, två ipads, 1 PC trådat och en laptop). Generellt fungerar nätverket bra, men så fort någon av enheterna drar igång någon tyngre nedladdning så går det ut väldigt mycket över övriga enheters uppkoppling. Tex så uppdaterades iTunes (bara 200MB) nyss på datorn, och under tiden gick det inte ens att öppna text-tv-appen på telefonen...
Finns det något bra sätt att hindra detta? Skulle mest troligt enkelt vilja styra så att vissa enheter får max X% av bandbredden. Helst så det går automatiskt. Sitter på en vanlig sunkig standardrouter från BBB...
Citera
2017-09-21, 23:34
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Vad har du för router?
Vilken typ av bredband är du kopplad till fiber, dsl, mobilt? hastighet?
och kör alla wifi AC och 5GHz eller är det blandat ?
Citera
2017-09-22, 22:05
  #3
Medlem
Hej! Routern är standard som bbb tillhandahåller. Uppkopplingen är en koppar dsl. Tror det är typ 20mbit. Ac mhz vet jag ej. Men ipads och Samsung telefoner och vanliga Windows pc. Räcker det eller behövs mer detaljerad info?
Citera
2017-09-23, 09:02
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herreni
Hej! Routern är standard som bbb tillhandahåller. Uppkopplingen är en koppar dsl. Tror det är typ 20mbit. Ac mhz vet jag ej. Men ipads och Samsung telefoner och vanliga Windows pc. Räcker det eller behövs mer detaljerad info?
Gör först en mätning på typ bredbandskollen så ser du vad du får ut. Du kanske betalar för 24MBit/s men får ut 4MBit/s, om du då toktankar på en dator så blir övriga givetvis sega.
Citera
2017-09-25, 19:06
  #5
Medlem
Hastigheten är ok. Det är mer att när nån tung laddning startat (och fått upp paketstorleken rejält) sänker det allt annat. Vad finns det för möjligheter att styra detta? Tänker att det antingen borde gå med någon mjukvara, config av routern eller att köpa en lite dyrare router som har bättre hantering av flera samtida enheter!?
Citera
2017-09-25, 19:38
  #6
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herreni
Hastigheten är ok. Det är mer att när nån tung laddning startat (och fått upp paketstorleken rejält) sänker det allt annat. Vad finns det för möjligheter att styra detta? Tänker att det antingen borde gå med någon mjukvara, config av routern eller att köpa en lite dyrare router som har bättre hantering av flera samtida enheter!?
Routrarna som man får av sin ISP brukar i regel vara väldigt låsta. Kolla ifall din router tillhandahåller någon sort av QoS.
Citera
2017-09-27, 17:15
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av herreni
Hastigheten är ok. Det är mer att när nån tung laddning startat (och fått upp paketstorleken rejält) sänker det allt annat. Vad finns det för möjligheter att styra detta? Tänker att det antingen borde gå med någon mjukvara, config av routern eller att köpa en lite dyrare router som har bättre hantering av flera samtida enheter!?


Rätta mig om jag har fel.
Men problemet är väl din koppar-lina av ADSL.


Routern skickar ju paket (trafiken) i 1 riktning åt gången till telestationen.
"halv-Duplex"
Innan den sen ändrar till lyssna-mode för att ta emot svarspaketen, så svagheten är helt enkelt linan som är din enda lina ut.

Router,dator osv på insidan kan inte trolla bort detta
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback