• 1
  • 2
2017-09-21, 12:05
Medlem
gralehs avatar
Hej alla!

Jag undrar, hur vet man hur mycket man 'bör' väga- generellt?

Jag har hela livet mer eller mindre, antingen varit något eller lite mer överviktig. Jag har misstänkt hormonella problem, då jag aldrig lyckats bli smalare och/eller gå ner i vikt trots kostomläggning och träning och envishet. Jag började lägga på mig när jag började äta antidepp och ppiller samtidigt vid 20 års ålder (jag är idag 34). Före det vägde jag lika mycket som jag gör idag, dvs. runt 57 kg. De kilona jag gick upp på piller, lyckades jag aldrig riktigt gå ner igen- förrän nu.

I juni kraschade jag totalt, typ gick in i väggen. Jag utvecklade OCD/paranoia kring mat (trodde den var förgiftad, trots jag visste det var felaktigt) så jag kunde inte äta så mycket. Jag fick illamående och har utvecklat magkatarr. Kortisolet blev väldigt lågt och spökade (men har gått upp igen). Jag gick ner 12 kg på 2 månader. Idag väger jag 57 kg och är 171 cm lång, det är ungefär där jag legat i 2 månader. Läkarna säger åt mig att det är alldeles för lite.

Men samtidigt när jag kollar fotomodeller och vad de väger, kan de ligga på mycket lägre vikt och se mycket magrare ut än vad jag gör. Och ändå fungera, antar jag.

Så, bortsett från stress, magkatarr och ev näringsbrist (håller på att utreda), hur vet man vad som är ens optimala vikt? Och vad är sjukligt?

Jag äter frukost, lunch, middag. Men inte så rejäla portioner som förr. Och inte detta eviga småätande och choklad och kakor. Jag äter/åt glutenfritt men bakade ofta äppelpajer och annat om kvällarna. Och åt massor av choklad och chips hela hösten och vintern så jag lade på mig. Och jag åt otroligt mycket billig korv och ost (jag åt ost med smörgås, inte smörgås med ost). Så kosten är ju ändrad.

Jag äter t.ex. idag:
Frukost: 1-2 skivor vetefritt mörkt fröbröd med t.ex. stekt ägg, 1 glas vatten
Lunch: Rejäl kycklingsallad eller bättre hamburgare/stek/rätt från någon restaurang, vatten
Kvällsmat: En smörgås eller så köper jag något ute, typ samma som lunch, eller något hemmagjort, typ pyttipanna, färdigmat från ica eller vad jag känner för. Vatten.

Förr kunde jag äta:
Frukost: 1-2 grillade paninis med massor av ost, korv, ketchup, etc. Samt 2 glas juice
Mellanmål: 1-2 smörgåsar eller nöt-bar eller raw food-bollar + mörk choklad, varm chokladdryck
Lunch: Samma som nu
Mellanmål: 1-2 smörgåsar eller nöt-bar eller raw food-bollar
Kvällsmat: Hamburgare eller paninis eller pizza eller räkmacka med massa mayo eller något annat större
Kvällssnack: Chips eller raw-food-gott eller äppelpaj, mörk choklad, varm chokladdryck

Kan denna skillnaden i kosten göra så man går ner så mycket? Kan man rasa 12kg av att lägga om kosten så drastiskt? Min läkare hävdar att även om man lägger om kosten så kan man inte gå ner 12kg på 2 månader utan att vara 'sjuk'. Stämmer det?

Så. Vad är en normalvikt?
Hur vet man vad man ska väga, efter sin egna kropp och inte BMI?
Vad jag är ute efter och som läkarna inte verkar kunna svara på är, är jag 'sjukligt' mager eller är vikten ett 'naturligt resultat' av att kosten lagts om drastiskt?
Citera
2017-09-21, 12:13
Medlem
Soluss avatar
Hej, du!

Jag vet inte hur gångbart det fortfarande är, men när jag växte upp fick jag lära mig att man tar sin längd i centimeter och drar ifrån 100 för män och 110 för kvinnor så får man ut hur många kilogram man bör väga, ungefär. Om man går efter det måttet så ligger du väldigt nära.
Citera
2017-09-21, 12:15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Hej alla!

Jag har hela livet mer eller mindre, antingen varit något eller lite mer överviktig. Jag har misstänkt hormonella problem, då jag aldrig lyckats bli smalare och/eller gå ner i vikt trots kostomläggning och träning och envishet. Jag började lägga på mig när jag började äta antidepp och ppiller samtidigt vid 20 års ålder (jag är idag 34). Före det vägde jag lika mycket som jag gör idag, dvs. runt 57 kg. De kilona jag gick upp på piller, lyckades jag aldrig riktigt gå ner igen- förrän nu.

I juni kraschade jag totalt, typ gick in i väggen. Jag utvecklade OCD/paranoia kring mat (trodde den var förgiftad, trots jag visste det var felaktigt) så jag kunde inte äta så mycket. Jag fick illamående och har utvecklat magkatarr. Kortisolet blev väldigt lågt och spökade (men har gått upp igen). Jag gick ner 12 kg på 2 månader. Idag väger jag 57 kg och är 171 cm lång, det är ungefär där jag legat i 2 månader. Läkarna säger åt mig att det är alldeles för lite.

Men samtidigt när jag kollar fotomodeller och vad de väger, kan de ligga på mycket lägre vikt och se mycket magrare ut än vad jag gör. Och ändå fungera, antar jag.

Så, bortsett från stress, magkatarr och ev näringsbrist (håller på att utreda), hur vet man vad som är ens optimala vikt? Och vad är sjukligt?

Jag äter frukost, lunch, middag. Men inte så rejäla portioner som förr. Och inte detta eviga småätande och choklad och kakor. Jag äter/åt glutenfritt men bakade ofta äppelpajer och annat om kvällarna. Och åt massor av choklad och chips hela hösten och vintern så jag lade på mig. Och jag åt otroligt mycket billig korv och ost (jag åt ost med smörgås, inte smörgås med ost). Så kosten är ju ändrad.

Jag äter t.ex. idag:
Frukost: 1-2 skivor vetefritt mörkt fröbröd med t.ex. stekt ägg, 1 glas vatten
Lunch: Rejäl kycklingsallad eller bättre hamburgare/stek/rätt från någon restaurang, vatten
Kvällsmat: En smörgås eller så köper jag något ute, typ samma som lunch, eller något hemmagjort, typ pyttipanna, färdigmat från ica eller vad jag känner för. Vatten.

Förr kunde jag äta:
Frukost: 1-2 grillade paninis med massor av ost, korv, ketchup, etc. Samt 2 glas juice
Mellanmål: 1-2 smörgåsar eller nöt-bar eller raw food-bollar + mörk choklad, varm chokladdryck
Lunch: Samma som nu
Mellanmål: 1-2 smörgåsar eller nöt-bar eller raw food-bollar
Kvällsmat: Hamburgare eller paninis eller pizza eller räkmacka med massa mayo eller något annat större
Kvällssnack: Chips eller raw-food-gott eller äppelpaj, mörk choklad, varm chokladdryck

Kan denna skillnaden i kosten göra så man går ner så mycket? Kan man rasa 12kg av att lägga om kosten så drastiskt? Min läkare hävdar att även om man lägger om kosten så kan man inte gå ner 12kg på 2 månader utan att vara 'sjuk'. Stämmer det?

Så. Vad är en normalvikt?
Hur vet man vad man ska väga, efter sin egna kropp och inte BMI?
Vad jag är ute efter och som läkarna inte verkar kunna svara på är, är jag 'sjukligt' mager eller är vikten ett 'naturligt resultat' av att kosten lagts om drastiskt?

Att jämföra sig med fotomodeller är en dålig idé, där är dom flesta inte hälsosamma, och vissa lider av ätstörningen/anorexia. Med en längd på 171 cm och vikt på 57 kg är ditt BMI 19.49, dvs normalt, visst den siffran skulle kunna vara högre, men det är inte undervikt. Att kilona rasar efter du minimerat "skräpmaten" är inga konstigheter, och det är fullt möjligt att du gått ned såpass mycket av att ändra sina matvanor. Men råder dig ändå att lyssna på vad läkarna kommer fram till, du håller på att utredas nu skrev du, och du kommer få råd/hjälp utefter dom svaren.
Citera
2017-09-21, 13:09
Medlem
Citat:
Hej alla!

Jag gick ner 12 kg på 2 månader. Idag väger jag 57 kg och är 171 cm lång, det är ungefär där jag legat i 2 månader. Läkarna säger åt mig att det är alldeles för lite.

Det handlar ju inte om BMI eller vad andra väger utan vad du själv brukar ha för "normalvikt".
Om du gått ner 12 kg på två månader så är det dock kanske inte så konstigt om läkaren blir orolig.
Snabb viktnedgång kan ju vara ett tecken på sjukdom. Men är det inte det så borde det väl inte vara nåt problem.
Citera
2017-09-21, 13:53
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Att jämföra sig med fotomodeller är en dålig idé, där är dom flesta inte hälsosamma, och vissa lider av ätstörningen/anorexia. Med en längd på 171 cm och vikt på 57 kg är ditt BMI 19.49, dvs normalt, visst den siffran skulle kunna vara högre, men det är inte undervikt. Att kilona rasar efter du minimerat "skräpmaten" är inga konstigheter, och det är fullt möjligt att du gått ned såpass mycket av att ändra sina matvanor. Men råder dig ändå att lyssna på vad läkarna kommer fram till, du håller på att utredas nu skrev du, och du kommer få råd/hjälp utefter dom svaren.

Tack för svaret!
Aha, okej. Ville mest stilla värsta nervositeten och höra med vad folk här som kanske sitter på mer spetskompetens, anser.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det handlar ju inte om BMI eller vad andra väger utan vad du själv brukar ha för "normalvikt".
Om du gått ner 12 kg på två månader så är det dock kanske inte så konstigt om läkaren blir orolig.
Snabb viktnedgång kan ju vara ett tecken på sjukdom. Men är det inte det så borde det väl inte vara nåt problem.

Ja, jag känner inte till min 'normalvikt', tyvärr.
Jag vägde ju samma som nu när jag var 17-20 ungefär och sedan då när jag började med antidepp och ppiller svällde jag upp som en michelingubbe. Jag tror inte det anses vara normalvikt.

Sedan har jag som sagt försökt gå ner men inte lyckats. Och alltid lagt på mig ändå. Misstänkt PCO och annat skräp, men läkarna gjorde inget. Var alltid hungrig, åt för 2.

Nu har jag stannat på ca 57. Känner mig hungrig emellanåt men hungern river inte som förr. Så hunger och sånt känns mer stabilt eller 'normalt'. Men sedan har jag ju andra fysiska och psykiska symtom som inte är normala. Så något är ju lurt. Men vet inte om vikten hör in.
Läkarna och näringsexperterna håller på att jobbar och utreder.
Än så länge lite brist på D-vitamin, C-vitamin och B-vitaminer men vill inte börja experimentera för jag är ganska 'skör'. Jag får alla möjliga reaktioner på det jag petar i mig i form av tillskott, vilket också är nytt. Jag har knaprat kosttillskott så det sprutar ur öronen, i tio år. Aldrig blivit bättre direkt. Bara köpt dyra piller som aldrig fungerat. Nu är första gången jag inte äter ett enda tillskott regelbundet. Så jag inväntar experters rekommendationer. Det är ju 100 års väntetid på allt :/

Så just nu vet ingen varför och det gör mig orolig, därav frågan här.
Senast redigerad av graleh 2017-09-21 kl. 13:57.
Citera
2017-09-21, 13:55
Medlem
TS
Ärligt. Jämför du dig med fotomodeller? Om du läser tidningar eller lyssnar på radio så borde du förstå bättre. Så att bli mer allmänbildad är nog din största brist om jag ska tolka ditt inlägg.
Vikt handlar främst bara om estetik. Skit samma vad du väger om det inte påverkar dig negativt. Du bör ju kunna se om du är underviktig eller överviktig. Annars bör du söka hjälp.

Ditt matschema är inte sanningen så det är ingen information värt att alalysera. Man kan inte dra slutsatser från det utan jag kan bara ge dig tipset att bli mer allmänbildad inom kost. Det är 2017 nu. Allt du behöver veta står på forumet.
Senast redigerad av MRZnr1 2017-09-21 kl. 13:58.
Citera
2017-09-21, 13:57
Medlem
jpettersson1991s avatar
Vänta tills läkarna fått svar på utredningen, du kommer förhoppningsvis få hjälp med det. Om du vet med dig att du har brist på t.ex vitaminer så kan en bra början vara att försöka få in lite mer frukt och grönt i kosten.
Citera
2017-09-21, 14:10
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
TS
Ärligt. Jämför du dig med fotomodeller? Om du läser tidningar eller lyssnar på radio så borde du förstå bättre. Så att bli mer allmänbildad är nog din största brist om jag ska tolka ditt inlägg.
Vikt handlar främst bara om estetik. Skit samma vad du väger om det inte påverkar dig negativt. Du bör ju kunna se om du är underviktig eller överviktig. Annars bör du söka hjälp.

Ditt matschema är inte sanningen så det är ingen information värt att alalysera. Man kan inte dra slutsatser från det utan jag kan bara ge dig tipset att bli mer allmänbildad inom kost. Det är 2017 nu. Allt du behöver veta står på forumet.

Varför så otrevlig?
Gällande fotomodeller funderade jag kring vad de väger och hur de ser ut. Jag menar inte bara fotomodeller som supermodeller utan jag menar folk som modellar. Jag har polare som jobbar som modeller, som väger mycket mindre än jag och ändå äter och lever hälsosamt. Så att bara stirra blint på vad ngn väger, känns underligt, det var mer det jag menade. Läkare reagerar på att jag väger 'så lite' jfrt med min längd, men är det allt man ska kolla på? Ska man inte även kolla hur personen faktiskt ser ut, äter och mår?

Så det är inte värt att analysera vad man äter, när det gäller kost och mående? Viktnedgång/viktuppgång har ingenting med vad man äter att göra?
Berätta gärna mer kring det, jag hänger inte med..

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vänta tills läkarna fått svar på utredningen, du kommer förhoppningsvis få hjälp med det. Om du vet med dig att du har brist på t.ex vitaminer så kan en bra början vara att försöka få in lite mer frukt och grönt i kosten.
Absolut. Borde fixa det, tack för tips och råd.
Citera
2017-09-21, 14:22
Medlem
Citat:
Varför så otrevlig?
Gällande fotomodeller funderade jag kring vad de väger och hur de ser ut. Jag menar inte bara fotomodeller som supermodeller utan jag menar folk som modellar. Jag har polare som jobbar som modeller, som väger mycket mindre än jag och ändå äter och lever hälsosamt. Så att bara stirra blint på vad ngn väger, känns underligt, det var mer det jag menade. Läkare reagerar på att jag väger 'så lite' jfrt med min längd, men är det allt man ska kolla på? Ska man inte även kolla hur personen faktiskt ser ut, äter och mår?

Så det är inte värt att analysera vad man äter, när det gäller kost och mående? Viktnedgång/viktuppgång har ingenting med vad man äter att göra?
Berätta gärna mer kring det, jag hänger inte med..

Absolut. Borde fixa det, tack för tips och råd.

Sorry men jag skriver väldigt konkret när jag är på jobbet. Kanske inte skulle skrivit när jag samtidigt är stressad. Försöker bara hjälpa.
Man kan aldrig utgå från ett exempel på mat. En person äter alltid olika mängd varken dag och rör sig olika så ingen seriös analyserar sådan input då du måste väga och skriva ner exakt allt under flera veckor för att man ska kunna dra några slutsatser Ang maten.
Skit helt i vad läkare säger. Fråga någon du har förtroende för istället. Dålig självbild är aldrig bra så du borde jobba på den. Svårt att ge några råd med tanke på vad du skriver i din första post.
Citera
2017-09-21, 14:28
Medlem
kraftfoders avatar
Givetvis så är en balanserad kost en viktig del för att man ska må bra. Känner TS till kostcirkeln och tallriksmodellen? Tallriksmodellen är på ett ungefär så här: Dela upp tallriken så den ser ut som ett Mercedes-märke: En tredjedel grönsaker, en tredjedel långsamma kolhydrater (omvägen via stärkelse) samt en tredjedel protein. (Inte ren protein då, utan kött, fisk etc.)
Kör man tre mål mat om dagen enligt tallriksmodellen så mår man bra, helt enkelt. (Borde kallas Mercedes-modellen för oss som gillar bilar!)
Här är en illustration: https://duckduckgo.com/?q=tallriksmo...xt-675x428.jpg
Citera
2017-09-21, 16:40
Medlem
321js avatar
Du har normal vikt.

http://www.bmiraknaren.se/Default.aspx
Citera
2017-09-21, 20:32
Medlem
seaworthys avatar
Du har haft ärstörning och det verkar rätt tydligt att du inte arbetat bort det helt. Snabba viktnedgångar som inte kan förklaras ska man ta på allvar. Dock äter du ganska lite.

Tränar du något?

Ät ordentlig frukost, lunch, middag samt mellanmål vid behov. Motionera och träna regelbundet. Är du frisk i övrigt kommer din kropp justera din vikt och du kan ägna tankarna åt roligare saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in