Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-28, 16:10
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slasktrask1
Jag kör egen firma och tar ut lön precis upp till det lägre taket för statlig inkomstskatt, resten tas ut i form av aktieutdelning till 20%-ig beskattning. Normalt händer det att min totala lönesumma är för låg för att kunna ta en större utdelning, så under november-månad brukar vi stämma av min frus inkomster(Hon har anställning hos annan arbetsgivare) så betalar jag även ut retroaktiv lön till henne så att hon också kommer upp till den lägre gränsen för statlig inkomstskatt. På så sätt ökar min lönesumma som underlag till aktieutdelning.
Hur löser ni det mellan er sen, eller har ni gemensam ekonomi?
Citera
2018-05-28, 17:40
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Vad hamnar en stockholmare som tjänar 600k om året på för total inkomstskatt om man tar hänsyn till såväl marginalskatt som jobbskatteavdrag?
Ca 4% av bruttoinkomsten får han dra av som jobbskatteavdrag, knappt 25 000 SEK om året.
Det är redan medräknat i skatteverkets tabeller.

Samtidigt betalas otroliga 188 500 SEK om året i arbetsgivaragvift på hans lön på 600 000 SEK, så de där jobbskatteavdragen är peanuts på det stora hela.

Staten roffar åt sig med ena handen, ger sen tillbaks lite smulor med andra.
Citera
2018-05-28, 17:43
  #195
Medlem
Det verkar gå en magisk gräns vid runt 50% i skatt. När staten tar mer än vad man får behålla tryter motivationen.
De som tjänar riktigt riktigt bra jobbar helt enkelt mindre.

Har en vän som är halvhög chef på ett storföretag i Sverige.
Han arbetar 7-8 månader om året, sedan reser han med familjen istället och är borta 3-4 veckor i streck.

Varför skall han slava de där sista månderna för att få behålla 30% och ge resterande 70% till Afghanska flykting"barn"?

Det är bara männsklig natur.
Staten skall passa sig jävligt noga för att skrämma bort alla höginskomstagare, de kan ofta flytta precis dit de vill.

När den där rika gubben i djursholm som betalar 5 miljoner i skatt är borta kan vänstern skandera "välfärd välfärd" bäst de vill....
Citera
2018-05-28, 18:27
  #196
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Jag meddelar: En stockholmare som tjänar 600k om året kommer betala över 30% inkomstskatt på det beloppet men han kommer tack vare jobbskatteavdraget få ut mer än 70% av de 600k.

Ok, de som tjänar över 600k då? Jag vet inte varför denna gräns används. Ta någon som tjänst 1M istället.
Citera
2018-05-28, 18:45
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Ok, de som tjänar över 600k då? Jag vet inte varför denna gräns används. Ta någon som tjänst 1M istället.

På 90-talet tjänade jag över 700.000-800.000,-/år. Stora delar av 2000-talet 4-500.000,- av mer skattetekniska skäl. Sedan 2013-14 har jag gått ner rejält i lön och tar nu ut ca 3-400.000,-/år beroende på hur man räknar. Jag väljer att vara ledig istället. Ju mindre skatt desto mindre intäkter till staten att ge bort till andra länders folk. Nyktrar staten till och satsar på svenskarna och deras framtid kan jag lätt tänka mig att dra upp verksamheten igen.
Citera
2018-05-29, 13:29
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Hur löser ni det mellan er sen, eller har ni gemensam ekonomi?

Vi har gemensam ekonomi.
Citera
2018-05-31, 15:14
  #199
Medlem
IRMEs avatar
Kommer snart gå från 'lågavlönad' akademiker till en ganska hög lön på 45 000 och har funderat lite hur jag ska göra i det här avseendet. Är 45 000(eller 540 000 per år) kanske 'för lite' för att man ska orka bry sig? och ska man bara lägga undan lite extra på sina egna aktiekonton istället kanske?

Eftersom jag själv behöver likvida medel inom en (förhoppningsvis) snar framtid för kontantinsats för ett bolån så lockar det mer än att löneväxla till sig extra tjänstepension för tillfället i alla fall.
Citera
2018-05-31, 15:26
  #200
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Kommer snart gå från 'lågavlönad' akademiker till en ganska hög lön på 45 000 och har funderat lite hur jag ska göra i det här avseendet. Är 45 000(eller 540 000 per år) kanske 'för lite' för att man ska orka bry sig? och ska man bara lägga undan lite extra på sina egna aktiekonton istället kanske?

Eftersom jag själv behöver likvida medel inom en (förhoppningsvis) snar framtid för kontantinsats för ett bolån så lockar det mer än att löneväxla till sig extra tjänstepension för tillfället i alla fall.

Grattis till nya jobbet.

I och med att du behöver köpa bostad så skulle jag lägga dessa pengar till bospar istället för att löneväxla till pension, det finns tid för det senare.
Citera
2018-05-31, 15:39
  #201
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Grattis till nya jobbet.

I och med att du behöver köpa bostad så skulle jag lägga dessa pengar till bospar istället för att löneväxla till pension, det finns tid för det senare.

Tack, och tack för tipset
Citera
2018-05-31, 17:06
  #202
Medlem
Om man kan, gå ner i arbetstid eller ta ut det i semester. Är det någon här som vill finansiera flyktingcirkusen? För det är just det folk gör med denna marginalskatt. Inte fan får ni bättre sjukvård direkt.
__________________
Senast redigerad av dykaren- 2018-05-31 kl. 17:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback