2018-02-08, 20:04
Medlem
Valde att flytta utomlands i stället. Tre gånger så hög lön, ändå betalar jag lägre skatt än jag gjorde i Sverige.
Citera
2018-02-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Nu har räkenskapen för 2017 kommit in. Detta är vad som kommer in på min tjänstepension för 2017.
-Från lönen: ca 56,381 kr, varav 35,625 kr är pga att jag jobbade över brytgränsen för tjänstepension.
-Arbetstidsförkortning: 19,467 kr. Pga att jag tar det i pension istället för ledigt eller pengar, så får jag 28% extra (15,209kr x 1,28 = 19,467kr)
-Komp: 15,000kr, jag valde att sätta in en del av min komp som jag jobbat ihop i tjänstepensionen.
Sammanlagt så blir det ca 90,848kr in på tjänstepensionen. Med tiden kommer detta ge en mycket bra ränta på ränta effekt i fonderna.

Hade jag istället valt som många här förespråkar, att lägga sig precis under brytgränsen för statlig skatt så hade det blivit så här för mig:
-Allmän pension: 1693 kr MINDRE in på allmänna pensionen.
-Tjänstepension: ca 70,504kr MINDRE in på tjänstepensionen då jag jobbar mindre/tar ledigt.
-Lön: ca 5266kr MINDRE efter skatt, varje månad. 63,192 kr mindre på hela året.

Folk får såklart värdera vad de tycker är bäst för dem. För mig är "uppoffringen" att gå över brytgränsen för statlig skatt värt det. Jag får över 5200kr mer i fickan per månad och får in drygt 70 000 kr mer på tjänstepensionen (som ger ränta på ränta effekt under många år) och ca 1700 kr mer på allmän pension.

Det gäller dock inte egenföretagare. Där finns det bättre sätt till intjänande över taket för PGI alt brytpunkt för statlig skatt.
Citera
2018-02-09, 03:23
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Det gäller dock inte egenföretagare. Där finns det bättre sätt till intjänande över taket för PGI alt brytpunkt för statlig skatt.

Nej, det gäller ju inte för alla, det är sant.
Citera
2018-02-09, 12:19
Medlem
PaulPaljetts avatar
Är vanlig anställd och tjänar över nedre brytgränsen. Jag brydde mig i början när jag ökade lönen så jag kom över, nu bryr jag mig inte.
Även och jag inte röstar rött, så ser jag mycket nytta med skattepengarna. Men visst, hade jag haft enskild firma osv hade jag nog planerat mer. Nu låter jag det bara rulla på.
Citera
2018-05-24, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Intressant trådstart!

Jag lämnade skatteträsket Sverige mycket pga detta utsugarsystem. Ser att många tänkt som jag.
Jag tog ut en låg lön och lät pengarna stanna i bolaget som många andra.

Nu driver jag mitt företag i Kanada istället.
Jag tar ut en lön på 600 000 SEK om året och betalar 28% inkomstskatt.
Jag får tillbaka ungefär 80 000 av de pengarna som barnbidrag, då barnfamiljer premieras.

Det blir först smärtsamt vid 1.5 miljoner per år då man betalar 41% i inkomstskatt.

Momsen är 7%. (i min provins).
Ingen reavinstskatt vid bostadsförsäljning.
Arbetsgivaravgiften på 2% med maxtak på
12 000 SEK per år.

Ändå har vi skattefiansierad sjukvård (helt utan patientavgifter) och skola i topp.

Sverige lyckas fallerar totalt trots det skyhöga skattetrycket...byråkatslödder som slänger skattepengar i sjön.

Tack för alla intressanta inlägg, kul att läsa att det finns vettigt folk.

Inkomskatten är 30% vid en årslön på 600 000 kr/år skriven i Stockholm, nästan samma som i Kanada.
Idiot.
Citera
2018-05-25, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroksnoken
Inkomskatten är 30% vid en årslön på 600 000 kr/år skriven i Stockholm, nästan samma som i Kanada.
Idiot.
Det stämmer inte.

Marginalskatten i Sverige när man överstiger 475 000 om året är 52,3%
(63,7% om man räknar in arbetssgivaravgiften, vilket man måste göra då den inte finns i t.ex Kanada och många andra länder).
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Sk...Marginalskatt/

I Kanada slår skattetrappan in mycket senare. Du kan tjäna 2.1 miljoner om året och betala 37% i skatt.
I Sverige hade du fått skatta 70% på allt över 680 000 kr om året i lön som jämförelse.

Då har man inte ens tagit in faktorer som den svenska skyhöga momsen på 25%...

Du får nog läsa på lite innan du börjar kalla folk för idiot
Citera
2018-05-25, 08:55
Medlem
kajolas avatar
Som anställd löneslav så finns inte direkt möjligheten att reglera arbetstiden men jag maxar löneväxling till extra tjänstepension och skattetrycket är definitivt en bidragande orsak. Lön innan växling = 62 000, växlar 6 000 i månaden.
Citera
2018-05-27, 13:32
Medlem
FarbrorBerits avatar
Jag arbetar inte alls eftersom jag har en något unik situation med ett 23 månaders uppsägningsavtal med garranterad lön (privat sektor). Lönen ligger, med god marginal, över den lägre brytpunkten. Till det kommer att jag har en sjuhelvetes massa innestående semester och övertid som betalas ut i år.

Resultatet blir att det är meningslöst att arbete när kommunal-, landstings-, stats- och värnskatten tillsammans hamnar på 56%!
Citera
2018-05-28, 10:54
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroksnoken
Idiot.

Du har negativ koll vilket redan har påpekats! Håll god ton och kalla inte folk för idioter bara för att du inte förstår vad de skriver!
Citera
2018-05-28, 10:56
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Det stämmer inte.

Marginalskatten i Sverige när man överstiger 475 000 om året är 52,3%
(63,7% om man räknar in arbetssgivaravgiften, vilket man måste göra då den inte finns i t.ex Kanada och många andra länder).
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Sk...Marginalskatt/

I Kanada slår skattetrappan in mycket senare. Du kan tjäna 2.1 miljoner om året och betala 37% i skatt.
I Sverige hade du fått skatta 70% på allt över 680 000 kr om året i lön som jämförelse.

Då har man inte ens tagit in faktorer som den svenska skyhöga momsen på 25%...

Du får nog läsa på lite innan du börjar kalla folk för idiot

Vad hamnar en stockholmare som tjänar 600k om året på för total inkomstskatt om man tar hänsyn till såväl marginalskatt som jobbskatteavdrag?
Citera
2018-05-28, 11:04
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Jag meddelar: En stockholmare som tjänar 600k om året kommer betala över 30% inkomstskatt på det beloppet men han kommer tack vare jobbskatteavdraget få ut mer än 70% av de 600k.
Citera
2018-05-28, 11:34
Medlem
Jag kör egen firma och tar ut lön precis upp till det lägre taket för statlig inkomstskatt, resten tas ut i form av aktieutdelning till 20%-ig beskattning. Normalt händer det att min totala lönesumma är för låg för att kunna ta en större utdelning, så under november-månad brukar vi stämma av min frus inkomster(Hon har anställning hos annan arbetsgivare) så betalar jag även ut retroaktiv lön till henne så att hon också kommer upp till den lägre gränsen för statlig inkomstskatt. På så sätt ökar min lönesumma som underlag till aktieutdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in