2017-09-20, 21:58
Medlem
För 10 år sedan tog jag all övertid som erbjöds, kunde lätt jobba 2-3 dagar extra per månad men i takt med att lönen har ökat så värdesätter jag ledighet istället för pengarna. Jag ställer dock alltid upp om en kollega är sjuk eller frånvarande men tar ogärna extra pass på andra enheter. Det känns ganska ovärt många gånger.
Citera
2017-09-20, 22:05
Medlem
Jag, och alla jag umgås med satsar på ledighet framför sponsring av sjuklöverpatrasket. Varje krona i skatt eller tv-licens stöttar sjuklövern.
Citera
2017-09-20, 22:43
Medlem
Jag skulle lätt kunna öka min lön med faktor 1,5 om jag bara orkade lägga in faktor 1,2 i ansträngning, men känner inte att det är värt att minska ner min fritid.

Pengar slutar att vara det viktigaste när man når en viss gräns av välstånd, iaf för mig.
Citera
2017-09-20, 22:50
Medlem
King Pins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreditcard
Nej, du har ingen aning. Det som avslöjar dig (och andra) är att du bara skriver "marginalskatt" i stället för "den höga marginalskatten". Helt uppenbart att du inte fattat innebörden av ordet.

Du skriver som att det bara var höginkomsttagare som betalade denna marginalskatt (vilket förstås är felaktigt). Försök nu inte googla fram svaret och ljuga ihop en förklaring. Ingen kommer att gå på det ändå.

Är du helt dum i huvet? Fattade du inte vad jag skrev för att jag inte ordsatte det exakt så som din fattiglappshjärna vill ha det?
Citera
2017-09-20, 22:53
Medlem
Jag tvivlar på att ni som avstår från att jobba heltid för att det blir extraskatt på extrapengarna skulle jobba mer än idag om skatten var noll. Med låg eller ingen skatt skulle ni ju kunna jobba ännu mindre med bibehållen inkomst (efter skatt). Dock skulle nog progressiv beskattning utan brytgränser minska "problemet" med folk som avstår från jobb av "ekonomiska skäl".
Senast redigerad av 744glx 2017-09-20 kl. 22:57.
Citera
2017-09-20, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av King Pin
Är du helt dum i huvet? Fattade du inte vad jag skrev för att jag inte ordsatte det exakt så som din fattiglappshjärna vill ha det?

Jag fattade vad du skrev och vad du menade och var det blev fel. Du tror att statlig inkomstskatt och marginalskatt är samma sak. Det är helt uppenbart.
Citera
2017-09-20, 23:23
Medlem
Leviathan99s avatar
Tar ut all övertid i ledighet, vilket även de flesta jag känner gör.
Utformningen av marginalskatten och den statliga inkomstskatten är ett skämt.
Är övertygad om att staten de facto hade fått in mer skattekulor om de reducerat progressiviteten.
Citera
2017-09-20, 23:54
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chig
30 % tjänstepension vid högre inkomst kompenserar endast för utebliven statlig pension på dessa nivåer.

Ja, den allmänna pensionen har ett tak. Och just därför kan det vara bra att maxa upp tjänstepensionen så mycket man kan/orkar. Såvida man inte kan spara samma summa själv i fonder.
Citera
2017-09-21, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Jag tvivlar på att ni som avstår från att jobba heltid för att det blir extraskatt på extrapengarna skulle jobba mer än idag om skatten var noll. Med låg eller ingen skatt skulle ni ju kunna jobba ännu mindre med bibehållen inkomst (efter skatt). Dock skulle nog progressiv beskattning utan brytgränser minska "problemet" med folk som avstår från jobb av "ekonomiska skäl".

Om man hade fått behålla hela sin inkomst så hade man fått en massa valmöjligheter. T.ex hade man kunnat jobba hårt fram till 45-års ålder och spara för att sen gå i pension. Istället ska man betala mer i skatt och knega på tills man är minst 65 och få en pissig pension.

Skulle du fortfarande konsumera t.ex mjölk om man höjde priset till 10 000 kr litern eller skulle du välja något annat att dricka? Samma fenomen sker när man sänker vinsten av arbete (med bibehålen kostnad dvs samma arbetsinsats), man väljer istället fritid. Varför arbeta när du får behålla mindre än hälften av din lön? Varför vara en slav till 50 % till svenska staten när du kan vara ledig till 100 %?

Man arbetar för att avkastningen är värd insatsen. Om avkastningen minskar med bibehållen insats så kanske man väljer något annat.

Tror du folk hade arbetat mer eller mindre om man hade höjt skatten till 99%?
Citera
2017-09-21, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Hela tråden handlar om en speciell "buske" t.ex. Då några användare bara skriver "busken" så känner du ett behov att rycka in och förklara att det finns fler buskar. Varför? Är detta viktigt på något vis?

Framgår ju rätt tydligt av trådstarten att det är den "höga busken" vi diskuterar

Det är väl nån 12-åring som precis läst på Wikipedia vad "marginalskatt" betyder och nu går igång när han tror han vet nåt som någon annan inte vet...
Citera
2017-09-21, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kreditcard
Nej, du har ingen aning. Det som avslöjar dig (och andra) är att du bara skriver "marginalskatt" i stället för "den höga marginalskatten". Helt uppenbart att du inte fattat innebörden av ordet.

Eller så kan det vara så att vi som faktiskt har en hög marginalskatt fattar vad andra menar när de skriver "på grund av marginalskatten" istället för "på grund av den höga marginalskatten, som gör att jag, trots att jag endast betalar ca 28 % skatt på hela min lön, måste betala 55 % skatt på varje extra krona jag tjänar utöver den lön jag har just nu".

Du fattar... Det blir lite enklare för skribenten att skriva och mottagaren att läsa om man antar att läsaren har åtminstone en liten förmåga att fatta vaf man menar även om man förenklar eller slarvar lite i sin text.
Citera
2017-09-21, 00:59
Medlem
ksvs avatar
Nivån på marginalskatten bidrar i hög grad till min begränsade lust att förvärvsarbeta mycket.

Jobbar jag heltid resulterar det i en månadslön på en bit över 100000 kr/mån. Genom att istället jobba deltid och dessutom ta ut mycket föräldraledighet, kan jag åtnjuta mer ledighet och ändå få en bra inkomst efter skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in