2017-09-21, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Det är inte meningen att man ska kunna tjäna bra pengar i Sverige. Att det ser ut som det gör beror ju på en migrationspolitik som kostar dubbelt hela vår välfärd. Man kunde önska mer av ett land med en av världens högsta marginalskatt.

Precis så är det.
Efter flytten hit blev jag förvånad över hur mycket pengar folk har att röra sig med.
Det går att spara en hel del pengar bara på lönearbete, och allt är billigare. Bensin kostar liksom 5 spänn litern och momsen ligger på 7%....

Svensson betalar högst marginalskatt i världen. Allt annat än top 5 i alla kategorier är skandalöst och beror enbart på byråkraternas och odugliga politikers inkompetens.

En polis i Kanada tjänar i vissa provinser 700 000 SEK om året efter 3 år i tjänsten- Det är stentuffa gubbar...som förtjänar respekt.
Skolan är absolut toppklass.
Vården skattefinansierad.
Detta med bra mycket lägre skatter än Sverige.

Det handlar inte om att Kanada är superbra, snarare medelmåttligt när det kommer till att förvalta skattemedel.

Min poäng är hur bedrövligt dåligt Sverige är....och folk bara accepterar skattehöjningar gång på gång.
ALDRIG kan man se över utgiftssidan. Dumma jävla politker löser alla problem genom att konstant höja skatten. Speciellt för dugligt folk, som då STICKER...som jag.
Citera
2017-09-21, 01:22
Medlem
Av rena principskäl tar jag inte ut (eget företag) mer än upp till brytgränsen. Pengarna blir kvar i företaget istället. Skulle politikerna försöka komma åt det på nåt sätt skulle jag i första hand gå ner i arbetstid. I andra skulle jag sänka priset mot kund.
Andersson kan gräva fram sitt valfläsk på annat håll.
Citera
2017-09-21, 01:37
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Det är väl förhoppningsvis bara en tidsfråga innan vi får en platt inkomstskatt på typ 30%. Känns som det enda rätta.

Nja, en statlig inkomstskatt som ökar linjärt vore väll mer rimligt.
säg 1% ökning per 10k med start på 350.000 och fortgå upp till 650.000,
ska väll inte vara så svårt införa?
Dagens modell uppmuntrar till skatteplanering och trixande.
Kostar staten intäkter och vi godtrogna som tar ut en rätt lön blir dessvärre bestraffade för det..
Citera
2017-09-21, 06:22
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Kostar staten intäkter och vi godtrogna som tar ut en rätt lön blir dessvärre bestraffade för det..
Varför är det rimligare?

Själv tycker jag att 0% i inkomstskatt och låg oms samt låga tullar är mer rimligt.
Citera
2017-09-21, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk

Varför är det rimligt? Sänk skatten på arbete till samma nivå som på kapitalinkomster istället.
Se över utgifterna eller höj momsen som alternativ.
Senast redigerad av miles3 2017-09-21 kl. 06:51. Anledning: felstavning
Citera
2017-09-21, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Jag tar ut lön, precis på brytpunkten. Hade den varit högre hade jag tagit ut mer. Överskottet därutöver i firman försöker man investera på olika sätt.

Vad har du för bolagsform? Låter som att du kanske bör se över den...
Citera
2017-09-21, 10:11
Medlem
FelixSotizs avatar
Jag tar ut precis på gränsen och låter frugan ta ut extra inkomst i sin tjänst som VICE VD och CFO för taka ut hennes gräns. Resten plockas ut i form av löpande kostnader på hus/mobiler/löpande kostnader på bilar etc.

Tack staten
Citera
2017-09-21, 10:42
Medlem
King Pins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreditcard
Jag fattade vad du skrev och vad du menade och var det blev fel. Du tror att statlig inkomstskatt och marginalskatt är samma sak. Det är helt uppenbart.

Jag jobbar med skatt. Vad gör du?
Citera
2017-09-21, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kreditcard
Nej, du har ingen aning. Det som avslöjar dig (och andra) är att du bara skriver "marginalskatt" i stället för "den höga marginalskatten". Helt uppenbart att du inte fattat innebörden av ordet.

Du skriver som att det bara var höginkomsttagare som betalade denna marginalskatt (vilket förstås är felaktigt). Försök nu inte googla fram svaret och ljuga ihop en förklaring. Ingen kommer att gå på det ändå.

Om man nu inte får googla upp svaret, kan du inte förklara för alla vad marginalskatt är?
Citera
2017-09-21, 11:27
Medlem
Enydrions avatar
Jag valde att sluta jobba helt av skatteskäl...
Citera
2017-09-21, 11:28
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Jag jobbar hellre mindre än att betala mer skatt, ja.

Ni som tjänar över 40-50k i månaden, vad jobbar ni med?

Jag har en engelsk titel, på ren svenska så kan man väl säga Projektchef och tjänar strax under 100Ksek/m med bonus inräknad.

Jag ligger och tickar på ca 40 timmar i veckan och det känns helt ok för mig, det ger mig också möjlighet att arbeta hemifrån ca 2 dagar i veckan vilket jag värdesätter mycket.

Jag skulle varken arbeta mer eller mindre om skattesatsen förändrades, även om jag tycker att den är helt förkastlig. Om samma skatteregler gäller i Spanien/Portugal när jag går i pension så kommer vi absolut att flytta ner dit halva året (+1 dag).
Citera
2017-09-21, 11:51
Medlem
Beaver14s avatar
Kör också med löneväxling som vissa redan skrivit. Men med småbarn (= vab och föräldraledigt) är det svårt att planera så att man hamnar på 7,5 inkomstbasbelopp så jag har tagit lite marginal med löneväxlingen. Så lite statlig inkomstskatt åker jag på, men mindre än vad jag skulle kunna åka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in