2017-09-21, 11:57
Medlem
hehehos avatar
Varje gång du får löneförhöjning över högsta brytpunkt, sänk procentsats du jobbar (om du får).
Citera
2017-09-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RebbelYell
Jag, och alla jag umgås med satsar på ledighet framför sponsring av sjuklöverpatrasket. Varje krona i skatt eller tv-licens stöttar sjuklövern.

Tv-licensen är ju egentligen småpengar i sammanhanget men vad som är allvarligare - mkt allvarligare, är att många äldre erfarna som fortfarande har förmågan och kunskapen att bidra till inte minst exporföretags framgång och utveckling, innovation och handlingskraft, skiter i detta eftersom de av, tänligen lättäfrståerliga skäl, inte vill se sina insatser straffbeskattade när vi har en usel skola, en vård i kris på många platser, en polis som inte gör/hinner med jobbet, och en äldrevård ibland sämre än hunddagis. Adda sedan massinvandringen ovanpå detta...

En annan grupp är företagare som heller inte vill slita ut se eller offra fritiden för ovan nämnda.
Sen tror jag att marginalskatterna bara är en av orsakerna att man avstår. En annan är vad skatterna går till öht. Och hur stora de är.

Och som svar på din fråga så räcker jag upp handen.
Citera
2017-09-21, 14:04
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Precis så är det.
Efter flytten hit blev jag förvånad över hur mycket pengar folk har att röra sig med.
Det går att spara en hel del pengar bara på lönearbete, och allt är billigare. Bensin kostar liksom 5 spänn litern och momsen ligger på 7%....

Svensson betalar högst marginalskatt i världen. Allt annat än top 5 i alla kategorier är skandalöst och beror enbart på byråkraternas och odugliga politikers inkompetens.

En polis i Kanada tjänar i vissa provinser 700 000 SEK om året efter 3 år i tjänsten- Det är stentuffa gubbar...som förtjänar respekt.
Skolan är absolut toppklass.
Vården skattefinansierad.
Detta med bra mycket lägre skatter än Sverige.

Det handlar inte om att Kanada är superbra, snarare medelmåttligt när det kommer till att förvalta skattemedel.

Min poäng är hur bedrövligt dåligt Sverige är....och folk bara accepterar skattehöjningar gång på gång.
ALDRIG kan man se över utgiftssidan. Dumma jävla politker löser alla problem genom att konstant höja skatten. Speciellt för dugligt folk, som då STICKER...som jag.

Får man lov att fråga hur du bar dig åt att flytta till Kanada? Har länge funderat på en flytt västerut till just Kanada.

I Sverige är det fult att arbeta och tjäna pengar, är därför det ser ut som det gör. Liksom ett spår som satt sig djupt sen 1900-talet då sossen kom till makten och sedan legat kvar tills nu, förhoppningsvis så vänder det men det är ju Svedala vi talar om.
Citera
2017-09-21, 14:23
Medlem
muppliberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdlkjadkjlakdj99
jag avstår utan tvekan mer arbete pga skatten.

Samma här.

Jag å frugan jobbar 80%.

Ledig hela fredagen istf jobba och få ut 29,8% av arbetsinsatsen i pengar.

Sjukt.

Undrar hur mycket det drabbar bnp?
Citera
2017-09-21, 14:25
Medlem
muppliberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Av rena principskäl tar jag inte ut (eget företag) mer än upp till brytgränsen. Pengarna blir kvar i företaget istället. Skulle politikerna försöka komma åt det på nåt sätt skulle jag i första hand gå ner i arbetstid. I andra skulle jag sänka priset mot kund.
Andersson kan gräva fram sitt valfläsk på annat håll.

Tips: Holdingbolag i Baltikum. Ingen bolagsskatt.
Citera
2017-09-21, 14:39
Medlem
happilappis avatar
Jag tjänar 10 miljoner om året och jag skattar ingenting.
Citera
2017-09-21, 15:42
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Varför är det rimligare?
Själv tycker jag att 0% i inkomstskatt och låg oms samt låga tullar är mer rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Varför är det rimligt? Sänk skatten på arbete till samma nivå som på kapitalinkomster istället.
Se över utgifterna eller höj momsen som alternativ.

Klart ni tycker det, vore underligt annars.
Kommenterar bara förhållande 0 till 20% och sen 25%, det kunde ersättas till att vara linjär ökning för att hindra incitamentet att skatteplanera, vilket i sin natur endast handlar om att hitta vägar att slingra sig från att betala till vår välfärd.
Senast redigerad av frdk 2017-09-21 kl. 15:45.
Citera
2017-09-21, 16:25
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag har eget AB så jag styr över min lön själv, och brukar nöja mig med runt 30-35 före skatt. Det är ändå mycket mer än jag behöver. Men sparar jag pengarna i bolaget blir det ju ändå bolagsskatt på det, så känns lite skitsamma. Jobbar inte så överdrivet mycket heller, eftersom jag klarar mig bra på det jag drar in och har personligen en drivkraft att betala så lite skatt som det går utöver det som krävs för att hålla en ok levnadsstandard.
Annars går det ju att flytta ut till en simpel koja i skogen och inte betala nån skatt alls utöver moms på mat man eventuellt köper...
Citera
2017-09-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Klart ni tycker det, vore underligt annars.
Kommenterar bara förhållande 0 till 20% och sen 25%, det kunde ersättas till att vara linjär ökning för att hindra incitamentet att skatteplanera, vilket i sin natur endast handlar om att hitta vägar att slingra sig från att betala till vår välfärd.

Om skatten på arbete var platt och likvärdig med skatten på kapitalinkomster så skulle många incitament för skatteplanering försvinna.
Citera
2017-09-21, 16:31
Medlem
Mycket bra. Klyftorna hålls på rimlig nivå samtidigt som folket inte sliter ut sig. Med skiktgränserna slår man två flugor i en smäll.
Citera
2017-09-21, 16:36
Medlem
Pirkinnings avatar
Har helt slutat ta övertid i form av pengar och prioriterar ledighet istället. Lafferkurvan gäller alltså även för mig.
Citera
2017-09-21, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Vad har du för bolagsform? Låter som att du kanske bör se över den...

AB, 3:12. Det går säkert som jurister och revisorer trixa ner den. Förr körde väl dom mkt på handelsbolag vill jag minnas. Nu är saken den att jag inte är ensamägare. Men pitcha ett annat upplägg vet ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in