• 1
  • 2
2017-09-17, 22:44
Bannlyst
Läkemedelsbolagen är verkligen onda, läkare är kanske inte lika onda men snäppet under.

Nu på senaste tiden (år och månader) har jag börjat fundera över medicin jag tagit en längre tid. Stod på SSRI sedan kanske 10 år och även knaprat antihistaminer till och från i flera år. Är nu fri från dessa ondsinta företag (även kända som Big Pharma). Är enbart omeprazol kvar att trappa ut för mig.

Omeprazol tog jag för första gången i 20 års åldern då jag fick magkatarr men sedan något år 1-2 år tar jag det dagligen. BARA för att slippa de perversa utsättningssymptomen. Ni som säger att man bara kan sluta på """"vanliga"""" mediciner utan några som helst utsättningssymptom kan redan nu sluta läsa och vänligen gå och skjuta er själva! Ni är ondska!
Inte ens vanliga antihistaminer slutar man med utan riktigt perversa utsättningssymptom.

Råkade nämna detta faktumet att jag knaprar omeprazol här på forumet och det bet en användare genast på, i sak har hen dock rätt, det finns ju studier som visar på att benskörhet uppstår i form av att man tar sådan här medicin.

Nu är jag jätteorolig för att jag har svaga ben. Urlakat mitt skelett. Faan. Enda sättet att få reda på detta är genom en röntgen men tror ni dessa gynnare (läkare) kommer lyssna på min oro?
Har senaste tiden haft ont i mina höfter till och från. Är mellan 20 till 30.

Kommer börja trappat ut häftigt redan imorgon, halverar skiten, kommer ha rejäla smärtor i magen men dessa får jag dölja med novalucol.
Senast redigerad av LysandeUtsikt 2017-09-17 kl. 22:48.
Citera
2017-09-17, 22:49
Avstängd
Frawjons avatar
Det är rätt osannolikt att någon så ung som du redan har benskörhet. Det är också ovanligare hos män.

Ät kalciumtabletter om du måste fortsätta med omeprazol.
Citera
2017-09-17, 22:53
Medlem
Aningen paranoid. Rent av tramsigt... sluta vara en kärring och börja träna. Det ökar bentätheten.
Citera
2017-09-17, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det är rätt osannolikt att någon så ung som du redan har benskörhet. Det är också ovanligare hos män.

Ät kalciumtabletter om du måste fortsätta med omeprazol.

Tack för svaret. Är man det stämmer bra. Har kuk, alltså ingen självidentiferad man.

Har ingen benskörhet i släkten, inte ens min mormor som blev över 90 hade någonsin en fraktur. (höftfraktukrer och det där som gamlingar får). har aldrig brutit ben.

Men när jag läser studier som talar om att man redan efter 5 år ser en förhöjd risk blir jag orolig. Vet inte exakt hur länge jag har självmedicinerat genom att ta varje dag men det bör vara upp mot 2 år. Fan kommer inte ihåg. Vad jag vet är att jag först fick det utskrivet för diagnosticerad magkatarr.

Vad jag däremot har i släkten är magproblem. Min morfar fick flera gånger operera för sin mage och min mor är också drabbad.
Men har ingen diagnos gällande GERD eller dylikt.
Citera
2017-09-17, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Aningen paranoid. Rent av tramsigt... sluta vara en kärring och börja träna. Det ökar bentätheten.

Började styrketräna precis före jag blev 20 år och styrketränade sedan i 6 år numera konditionstränar jag mest, dock väldigt seriös sådan träning. Tränar enbart underkroppen när det gäller styrka.

Men är fortfarande väldigt orolig!
Enda sättet att få reda på om jag har helt urlakade ben är att ta en DEXA-scan i guess.
Citera
2017-09-17, 23:01
Medlem
Citat:
För att undvika besvär när du slutar med protonpumpshämmare:
Prova först att trappa ned dosen genom att ta halva dosen av den protonpumpshämmare som du tidigare använt.

Ta halva dosen under fyra veckor.
Ta sedan halva dosen varannan dag under fyra veckor. Prova därefter att sluta med medicinen.

Vid behov kan du sedan ta Novaluzid, säljs receptfritt. Novaluzid neutraliserar magsyran och du kan ta detta flera gånger per dag.
https://vardgivare.skane.se/patienta...npumpshammare/
Citera
2017-09-17, 23:04
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LysandeUtsikt
Tack för svaret. Är man det stämmer bra. Har kuk, alltså ingen självidentiferad man.

Har ingen benskörhet i släkten, inte ens min mormor som blev över 90 hade någonsin en fraktur. (höftfraktukrer och det där som gamlingar får). har aldrig brutit ben.

Men när jag läser studier som talar om att man redan efter 5 år ser en förhöjd risk blir jag orolig. Vet inte exakt hur länge jag har självmedicinerat genom att ta varje dag men det bör vara upp mot 2 år. Fan kommer inte ihåg. Vad jag vet är att jag först fick det utskrivet för diagnosticerad magkatarr.

Vad jag däremot har i släkten är magproblem. Min morfar fick flera gånger operera för sin mage och min mor är också drabbad.
Men har ingen diagnos gällande GERD eller dylikt.

Min mormor åt omeprazol i många, många år och dog vid över 90 års ålder utan att ha fått benskörhet.
Citera
2017-09-17, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphene
https://vardgivare.skane.se/patienta...npumpshammare/
Ungefär exakt sådär jag hade tänkt gå tillväga, har förut försökt öppna kapslarna och tagit bort lite av kulorna, där finns ungefär 200 kulor i varje 20mg tablett.
Men nu när jag läste det här blev jag extremt motiverad att bli fri från Big Pharma illa jävla kvickt. Så imorgon kör jag bara halv dos. Kommer få extrema smärtor i magen, då jag fick problem redan av att ta bort några kulor men va fan. Benskörhet är inte kul

Citat:
Min mormor åt omeprazol i många, många år och dog vid över 90 års ålder utan att ha fått benskörhet.

Nej jag vet, de studierna jag läser ser man dock klara samband med omeprazol och kraftigt sänkta halter av kalcium i blodet.
Enda sättet att verkligen få svar är genom en Dexa-scan, vilket är populärt när det gäller styrketränande, men som faktiskt finns i sjukvården då de används för just att se hur stor bentäthet man har!
Till läkare har jag dock ingen som helst tilltro, har inga illusioner om att få mig en dexascan mao
Citera
2017-09-17, 23:13
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LysandeUtsikt
Nej jag vet, de studierna jag läser ser man dock klara samband med omeprazol och kraftigt sänkta halter av kalcium i blodet.
Enda sättet att verkligen få svar är genom en Dexa-scan, vilket är populärt när det gäller styrketränande, men som faktiskt finns i sjukvården då de används för just att se hur stor bentäthet man har!
Till läkare har jag dock ingen som helst tilltro, har inga illusioner om att få mig en dexascan mao

Du måste tjata som fan för att få en undersökning, om du inte har turen att råka få en vettig läkare.
Citera
2017-09-17, 23:55
Medlem
Europes avatar
1. Vad finns det för forskningsresultat som påvisar att Omeprazol överhuvudtaget orsakar benskörhet?

2. Vad finns det för grund för att påstå att Omeprazol ger utsättningssymptom? Jag kan inte se hur det ens skulle vara teoretiskt möjligt, jag har definitivt aldrig upplevt det själv och jag har aldrig hört talas om att någon annan skulle ha drabbats av det.

Trådstarten verkar i övrigt paranoid och konspiratorisk. Om TS inte kan ge några som helst belägg för ovanstående, så ger det onekligen ännu mer intrycket av att TS lider av paranoida vanföreställningar. TS borde nog kontakta den öppna psykiatrin. Jag gissar att TS har redan tidigare varit i kontakt med dem med tanke på den 10-åriga medicineringen med SSRI.

Jag hade förstått trådstarten bättre om det åtminstone hade handlat om SSRI, som ändå kan ha en rad biverkningar och i regel brukar trappas ned när man slutar med dem. Men mig veterligen går det att sluta äta Omeprazol från den ena dagen till det andra. Jag själv tar det endast vid behov de dagar när besvären med reflux är påtagliga, något som inte skulle gå att göra med t.ex. SSRI.
Citera
2017-09-18, 00:00
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
1. Vad finns det för forskningsresultat som påvisar att Omeprazol överhuvudtaget orsakar benskörhet?

2. Vad finns det för grund för att påstå att Omeprazol ger utsättningssymptom? Jag kan inte se hur det ens skulle vara teoretiskt möjligt, jag har definitivt aldrig upplevt det själv och jag har aldrig hört talas om att någon annan skulle ha drabbats av det.

Trådstarten verkar i övrigt paranoid och konspiratorisk. Om TS inte kan ge några som helst belägg för ovanstående, så ger det onekligen ännu mer intrycket av att TS lider av paranoida vanföreställningar. TS borde nog kontakta den öppna psykiatrin. Jag gissar att TS har redan tidigare varit i kontakt med dem med tanke på den 10-åriga medicineringen med SSRI.

Jag hade förstått trådstarten bättre om det åtminstone hade handlat om SSRI, som ändå kan ha en rad biverkningar och i regel brukar trappas ned när man slutar med dem. Men mig veterligen går det att sluta äta Omeprazol från den ena dagen till det andra. Jag själv tar det endast vid behov de dagar när besvären med reflux är påtagliga, något som inte skulle gå att göra med t.ex. SSRI.

Benskörhet har jag också läst om, men jag är lite tveksam till att det skulle vara en så vanlig biverkan som de påstår.

Vad gäller uttsättningssymptom, så är det så att när man har ätit Omeprazol väldigt länge och slutar tvärt, så bildas det efter ett tag ny magsyra med större intensitet än innan man började ta medicinen. Om man har magmunsbråck kommer man då att få uppstötningar av magsyra i munnen.
Senast redigerad av Frawjon 2017-09-18 kl. 00:48.
Citera
2017-09-18, 00:42
Bannlyst
Citat:
Benskörhet har jag också läst om, men jag är lite tveksam till att det skulle vara en så vanlig biverkan som de påstår.

Vad gäller uttsättningssymptom, så är det så att när man har ätit Omeprazol väldigt länge och slutar tvärt, så bildas det efter tag ny magsyra med större intensitet än innan man började ta medicinen. Om man har magmunsbråck kommer man då att få uppstötningar av magsyra i munnen.

Japp. Och därför kör man lite Ranitidin medan man vänjer sig av med Omeprazolen.

Man behöver inte ha magmunsbråck, jag åt det mot irriterande halsbränna i ett par månader och det blev etter värre när jag slutade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in