Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-01-11, 16:17
  #1
Medlem
Monsieur_Prousts avatar
Funderar på att köpa boken Skogsliv vid Walden av Henry David Thoreau. Har hört boken omnämnas flertalet gånger av allt ifrån Fraiser till miljöpartiets språkrör Peter Eriksson på sommarradion.

Tänkte höra om nån här har läst den och vad ni tyckte om den?
Citera
2006-01-11, 16:20
  #2
Medlem
Makehastes avatar
Låna den på biblioteket istället. Den är bra.
Citera
2006-01-11, 16:30
  #3
Medlem
Makehastes avatar
Om du inte har några problem med att läsa på engelska kan du se efter om det är något för dig här: http://www.transcendentalists.com/walden.htm
Citera
2006-01-12, 05:28
  #4
Medlem
Cohibas avatar
Hatar naturskildringar men gillar just Walden Pond.
Citera
2006-01-12, 21:04
  #5
Medlem
Ezzelinos avatar
Thoreaus verk om det avskilda livet vid Walden Pond, och bokens radikala kritik av den meningslösa ävlan, överkonsumtion och förställning som kännetecknar "samhällslivet" är magnifikt i sin samtidigt mogna och ungdomsfriska enkelhet och har lockat fler än en till praktisk efterföljelse.
Citera
2006-01-12, 22:41
  #6
Medlem
Som det stod på baksidan...

Jag har boken och den är läsvärd i filosofisk mening. Lite perspektiv på vad som är viktigt i livet - lite som Zen och en motorcykel.
Citera
2006-01-13, 01:28
  #7
Medlem
snapcases avatar
Walden... Var börja? Älskar det frihetsmanifest Thoreau skrev och ville ett tag efterlikan det. Numera vet jag att Thoreau fuskade och ofta promenerade in till stan ocj åt hos vänner men det förminskar inte kraften i boken. Det finns en handfull böcker jag återvänder till hela tiden och Walden är en av de få. LÄS!
Citera
2006-01-13, 22:16
  #8
Medlem
Läs absolut! Men köp den, låna inte. Det är en bok man vill återvända till och vaska guld ur.

(Ur Frans G. Bengtssons översättning)

"Konkurs och spekulation äro de båda trampoliner, från vilka vår civilisation hoppar upp och slår sina saltomortaler, under det att vilden står på hungersnödens oelastiska planka."

"Folken äro uppfyllda av ett förryckt begär att föreviga sig genom den kvantitet huggen sten, de lämna efter sig."
Citera
2006-01-14, 17:09
  #9
Medlem
joels avatar
Vill man (som jag) köpa ett ex, ger Natur och Kultur ut den i September.
Citera
2006-01-14, 22:43
  #10
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joel
Vill man (som jag) köpa ett ex, ger Natur och Kultur ut den i September.
Jag kan rekommendera Bokfrämjandets utgåva från 1964. Den innehåller ett nästan trettio sidor långt, rikt illustrerat, efterord om Thoreau och hans verk, författat av Edward Hepburn.
Citera
2006-01-15, 02:56
  #11
Medlem
joels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Jag kan rekommendera Bokfrämjandets utgåva från 1964. Den innehåller ett nästan trettio sidor långt, rikt illustrerat, efterord om Thoreau och hans verk, författat av Edward Hepburn.

Tack för tipset. Jag hittar dock bara dessa två utgåvor:
"Skogsliv vid Walden. Wahlström & Widstrand. Stockholm. 1947. 425, (2) sidor, halvklotband."
" Skogsliv vid Walden. Wahlström & Widstrand 1964. Pocket. 286 sid. Översättning av Frans G Bengtsson. Teckningar av Stig Åsberg. Tillskrift på försättsbladet."
Citera
2006-01-15, 09:53
  #12
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joel
Tack för tipset. Jag hittar dock bara dessa två utgåvor:
"Skogsliv vid Walden. Wahlström & Widstrand. Stockholm. 1947. 425, (2) sidor, halvklotband."
" Skogsliv vid Walden. Wahlström & Widstrand 1964. Pocket. 286 sid. Översättning av Frans G Bengtsson. Teckningar av Stig Åsberg. Tillskrift på försättsbladet."
Enligt Libris finns det en andra upplaga av den utgåva jag nämnde:

Citat:

författare: Thoreau, Henry David, 1817-1862
titel: Skogsliv vid Walden / Henry David Thoreau ; [till svenska av Frans G. Bengtsson]
upplaga: [Ny utg.]
förlag/år: Helsingborg : Bokfrämjandet, [ca 1970] ; (Falköping : Gummesson)
omfång: 295 s., [26] pl.-s. ; 21 cm
serie: Böcker som förnyat människans tänkande
originaltitel: Walden.
innehåll: S. 267-295. Författaren och hans verk : en efterskrift / av Edward Hepburn
ISBN: (Inb.)
klassifikation (SAB): He.01=c
SAB-rubrik: Skönlitteratur
Jag kan för övrigt rekommendera alla böcker i samma serie (Böcker som förnyat människans tänkande).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback