Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-14, 18:04
  #1
Medlem
Jag har sedan 3 veckor tillbaka haft nackspärr som aldrig vill släppa.

Den började då när jag skulle lägga mig. Och i stället för att lägga mig fint på sängen så slängde jag mig ner och det var så nacken började göra ont.

Jag kan varken kolla åt höger/vänster och jag har trott att det skulle släppa efter cirka 1 vecka men nu har det gått 3 veckor och jag har fortfarande lika ont.

Borde jag uppsöka vård?
Citera
2017-09-14, 18:12
  #2
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Jag har sedan 3 veckor tillbaka haft nackspärr som aldrig vill släppa.

Den började då när jag skulle lägga mig. Och i stället för att lägga mig fint på sängen så slängde jag mig ner och det var så nacken började göra ont.

Jag kan varken kolla åt höger/vänster och jag har trott att det skulle släppa efter cirka 1 vecka men nu har det gått 3 veckor och jag har fortfarande lika ont.

Borde jag uppsöka vård?

Hellre kolla det en gång för mycket än en gång för lite. Men har du prövat voltaren? Det är en rätt bra gel som kan hjälpa . Finns recept fritt på apoteket
Citera
2017-09-14, 18:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Jag har sedan 3 veckor tillbaka haft nackspärr som aldrig vill släppa.

Den började då när jag skulle lägga mig. Och i stället för att lägga mig fint på sängen så slängde jag mig ner och det var så nacken började göra ont.

Jag kan varken kolla åt höger/vänster och jag har trott att det skulle släppa efter cirka 1 vecka men nu har det gått 3 veckor och jag har fortfarande lika ont.

Borde jag uppsöka vård?


Ja. Om din beskrivning är korrekt ja.
Citera
2017-09-14, 18:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Jag har sedan 3 veckor tillbaka haft nackspärr som aldrig vill släppa.

Den började då när jag skulle lägga mig. Och i stället för att lägga mig fint på sängen så slängde jag mig ner och det var så nacken började göra ont.

Jag kan varken kolla åt höger/vänster och jag har trott att det skulle släppa efter cirka 1 vecka men nu har det gått 3 veckor och jag har fortfarande lika ont.

Borde jag uppsöka vård?
Oftast går nackspärr över av sig själv men så där länge ska det inte hålla i sig. Värme och rörelse (att du rör nacken så mycket du kan utan att det gör ont) det ökar blodcirkulationen och sätter igång kroppens egen läkningsprocess. Du kan ju försöka med det nu direkt, men i ditt fall bör du boka tid hos en fysioterapeut eller kiropraktor. De vet hur man får krampen att släppa, kanske får du gå några gånger då du har gått med det ett tag.
Lycka till, de kommer att hjälpa dig.
Citera
2017-09-14, 19:01
  #5
Medlem
Börja med sjukgymnasten på din vårdcentral.
Citera
2017-09-14, 20:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Oftast går nackspärr över av sig själv men så där länge ska det inte hålla i sig. Värme och rörelse (att du rör nacken så mycket du kan utan att det gör ont) det ökar blodcirkulationen och sätter igång kroppens egen läkningsprocess. Du kan ju försöka med det nu direkt, men i ditt fall bör du boka tid hos en fysioterapeut eller kiropraktor. De vet hur man får krampen att släppa, kanske får du gå några gånger då du har gått med det ett tag.
Lycka till, de kommer att hjälpa dig.


Inte kiropraktor dock om det nu är nackspärr då det kan hända att det utlöser stroke.
Citera
2017-09-15, 02:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Jag har sedan 3 veckor tillbaka haft nackspärr som aldrig vill släppa.

Den började då när jag skulle lägga mig. Och i stället för att lägga mig fint på sängen så slängde jag mig ner och det var så nacken började göra ont.

Jag kan varken kolla åt höger/vänster och jag har trott att det skulle släppa efter cirka 1 vecka men nu har det gått 3 veckor och jag har fortfarande lika ont.

Borde jag uppsöka vård?
Du borde definitivt söka vård. Har du otur har du fått någon slags förskjutning på en kota eller att något hamnar i klämma och sen blivit inflammerat. Kolla upp på en gång
Citera
2017-09-16, 06:58
  #8
Medlem
XeroXs avatar
Om du är ung och frisk i övrigt tycker jag inte att du behöver söka sjukvård. Smärtlindring, värme och mer tålamod så blir det bra.

På sin höjd får du utskrivet starkare smärtlindrande efter behov om du söker sjukvård.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback