Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-09-14, 06:45
Medlem
Igni-ferroques avatar
En bit in i programmet intervjuas biträdande rikspolischefen Löfving. Det gäller frågan om våldtäkter och resurser för att utreda dessa. En bit in i intervjun hävdar Löfving att de har 400 fler anmälningar av den här typen 2017 jämfört med tidigare år.

Det är här jag bara häpnar. Trots att det här påståendet upprepas så bara vägrar reportern ställa den uppenbara följdfrågan. Var kommer den här stora ökningen ifrån?

Sedan vägrar reportern acceptera att samma mängd personal inte kan utreda en massiv ökning av ärenden. Särskilt då det tar tid att utbilda utredare som kan hantera den här typen av utredningar.

Det finns en gräns för allt och för mig framstår det som SVT sviker sitt uppdrag när de inte ställer den här typen av frågor.

Sedan kommer två politiker in. De ägnar sig åt den vanliga pajkastningen utan att de heller undrar var den stora ökningen kommer från, utan "vad felet inom polisorganisationen är".

Någon måste ju våga ta i svåra frågor. Det här var en katastrof SVT...
Citera
2017-09-14, 07:09
Medlem
Reagerade också på det. Vänsterpacket lägger agendan för vad allmoge skall få veta.
Citera
2017-09-14, 07:15
Medlem
SVT hade säkert inte tid att ringa sin kriminolog. Orsaker till brott är något av det mest hysch-hyschade som finns.
Citera
2017-09-14, 07:24
Medlem
Igni-ferroques avatar
Nu menar inte jag att någon är "pack" eller så. Men för att dra en liknelse, och här ber jag om ursäkt om någon finner det stötande.

Om det plötsligt blev en kraftig ökning av en sjukdom och det framkom uppgifter om att sjukvården inte klarade av denna kraftiga ökning, enskilda personer blev lidande exempelvis.

Finns det då någon som tror att den enda journalistiska vinklingen varit: "vad är det som är fel inom sjukvården"? Och att man inte frågade varför sjukdomen helt plötsligt ökat så kraftigt.

Jag är fel person att svara på var ökningen kommer ifrån. Däremot är Löfving rätt person och jag tycker absolut att han borde ha fått frågan?

Jag menar heller inte att SVT inte borde fråga om det finns saker som kan göras bättre från polisens sida. Men att man bara ignorerar den kraftiga ökningen är direkt oärligt i mina ögon.
Citera
2017-09-14, 07:27
Bannlyst
Nike är den bäste på hela SVT.
Folk kan gnälla hur mycket dom vill, men så är det.
Citera
2017-09-14, 07:35
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Nike är den bäste på hela SVT.
Folk kan gnälla hur mycket dom vill, men så är det.

Har alltid tyckt reportern varit helt ok tidigare. Dessutom är jag rätt säker på att reportern har en öronsnäcka där någon ansvarig(producent?) ger tips/instruktioner om frågor?

Det är alltså inte en ren personfråga i mina ögon, utan mer en fråga gällande hela produktionen.
Citera
2017-09-14, 08:31
Medlem
reagerade oxå på den sändningen.

det märks att det är intränat innan, vilka fraser de skulle repetera, detta upprepades under följandeintervjuer med dvärgen bland annat.

ynkligt att inte reportern avbryter harangen och säger "ursäkta men kan du svara på frågan varför" istället låter denna fars fortsätta med upprepandet av floskler och omskrivningar/ordtekniska finter för att få fokus någon annanstans.
Citera
2017-09-14, 10:32
Medlem
rostigamazons avatar
Ska du komma åt problem, då måste du undersöka vad som orsakar problemet, varför ökar våldtäkterna i Sverige, den frågan skulle reportern på SVT fråga.
Citera
2017-09-14, 11:49
Moderator
Siegfrids avatar
Ämnesrubrik ändrad (original 'Aktuellt 2100 13/9 2017.')
/Mod.
Citera
2017-09-14, 14:29
Medlem
Därför att alla som jobbar inom SVT är PK, det är liksom ett krav för att få jobba där.
Innan följde jag nyhetssändningar, kollade på livesända politikerdebatter från plenisalen, läste cirka 3 dagstidningar/dag.

Idag har jag slängt min tv, läser inga dagstidningar längre, lyssnar aldrig på politiska debatter längre.

Varför?

Jo jag har tröttnat på deras lögner, jag har tröttnat på "journalisters"/aktivisters lögner, det är samma struntprat hela tiden även fast alla vet vad problemet handlar om så undviker de hela tiden det alla vill ha svar på, så nä det finns ingen anledning att lyssna längre.
Citera
2017-09-14, 14:45
Avstängd
I och med att sommaren varit svinkall finns det bara en förklaring kvar - ökad anmälningsbenägenhet.
Citera
2017-09-14, 15:02
Medlem
Kollade på reportaget. Vidrigt politiskt korrekt som vanligt när det gäller SVT. Stundtals fick jag känslan av att verkligheten överträffar satiren. Inte EN enda gång ställs frågan om varför antalet våldtäkter och skjutningar ökar. Däremot är dvärgsyltryggen Morgan Johansson mycket noga med att påpeka att vi i Sverige har ett 100-tal fall av dödligt våld varje år och att det varit så sen en lång tid tillbaka...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in