2017-09-14, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Problemet som (troligen) kommer att uppstå är att även om du på något sätt får rätt till ersättning från säljaren eller löfte om återköp så är denne kanhända medellös. Har det gjorts någon kontroll av dennes kreditvärdighet?

Han har en del pengar ja.
Citera
2017-09-14, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skycaptain
Man blir ju lite nyfiken vilket märke det är som gör det ekonomiskt försvarbart att importera ända från Filipinerna

Chevrolet Chevelle års mod 1968
Citera
2017-09-14, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Saknas det dokumenetet är du nog rökt..Det är ju ÄGARdokumentet.
Det kan ju t ex vara ett stulet fordon och att någon fösöker sälja ett stulet fordon ju exakt vad ursprungskontrollen är till för!

Importerade bilar utan alla papper har ett MYCKET lågt värde så jag hoppas det rör sig om små summor..

Bilen är ej stulen. Jag har alla andra papper på den som tull papper, frakt, och från museum där bilen stog i 20 år. Ägaren innan har helt enkelt tappat bort regg papper.
Citera
2017-09-14, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuka
Ja jag har ett kvitto där vi båda har skrivit under att om bilen inte går att registrera då köper han tillbaka den. Har aldrig haft att göra med en jurist så ingen aning hur det fungerar.
Ok, du kommer behöva stämma honom i Tingsrätt, om han inte ger med sig frivilligt.

Kolla upp i förväg så att han inte är kriminell / har stora skulder, då kan du lika gärna låta bli eftersom du ändå kommer stå som förlorare
Citera
2017-09-14, 09:25
Medlem
Kan du få bilen registrerad i något mindre välreglerat land och sedan importera bilen därifrån?
Citera
2017-09-14, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Kan du få bilen registrerad i något mindre välreglerat land och sedan importera bilen därifrån?

Hej. Har tänkt på det. Är det någon som har erfarenhet Ang det?
Citera
2017-09-14, 09:40
Medlem
Citat:
Bilen är ej stulen. Jag har alla andra papper på den som tull papper, frakt, och från museum där bilen stog i 20 år. Ägaren innan har helt enkelt tappat bort regg papper.

Så du påstår bilen är importerad till sverige med filipinska ägarpapper,eller iallafall att dessa fanns när bilen gick på export?
Annars så vete fan hur man fått ut bilen ur landet om den inte "falsk" exporterats och dessutom "falsk" importerats.

Om det är fall ett. Vem var ägare när bilen exporterades?
Fall två...du är körd. Inte bara lite utan totalt helt körd med att någonsin kunna regga denna bil i Sverige utan att göra minst ett rambyte ( ID byte)

Och en Chevelle från Flipland....knepigt knepigt. Måste ju vara mycket bättre utbud i USA om man prompt vill ha en så urful modell..

PM om du behöver hjälp/ Råd
Citera
2017-09-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord

Går gör det säkert,men vad kommer det kosta om bilen fysiskt måste befinna isg i Uzbekistan eller Mongoliet.
Sedan ska du ha både ut och in den utan riktiga papper,något jag inte begriper hur man lyckats med ifrånbörjan......
Citera
2017-09-14, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Går gör det säkert,men vad kommer det kosta om bilen fysiskt måste befinna isg i Uzbekistan eller Mongoliet.
Sedan ska du ha både ut och in den utan riktiga papper,något jag inte begriper hur man lyckats med ifrånbörjan......

Transportstyrelsen godkände alla papper men det fattades regg papper. Så lugn nu. Bilen är ej stulen eller smuggel. Han som importerade bilen hade den i 10 år. Under dom 10 åren har han slarvat bort regg papper.

Det jag frågar i denna tråd är hur jag ska gå till väga så att han köper tillbaka bilen för vi skrev kontrakt inte hur jag ska få bilen reggad.
Citera
2017-09-14, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller

Ett mindre nogräknat land kanske inte ens behöver se bilen, bara vissa siffror på deras bankkonto.
Citera
2017-09-14, 10:03
Medlem
Citat:
Transportstyrelsen godkände alla papper men det fattades regg papper. Så lugn nu. Bilen är ej stulen eller smuggel. Han som importerade bilen hade den i 10 år. Under dom 10 åren har han slarvat bort regg papper.

Det jag frågar i denna tråd är hur jag ska gå till väga så att han köper tillbaka bilen för vi skrev kontrakt inte hur jag ska få bilen reggad.

Tingsrätten som sagt, om du inte kan övertala honom att ge med sig och följa avtalet.

Men först får du försöka bedöma om personen i fråga är något sånär seriös, eller helt opålitlig. I det sistnämnda fallet är det inte säkert att du når framgång ändå, om han har skulder hos fogden exempelvis.
Citera
2017-09-14, 10:06
Medlem
Citat:

Absolut lättat är ju att han snällt betalar dig....men det verkar han ju inte vilja??

Då får du stämma honom i tingsrätten ( om du är en vanlig pjalt) och se till att vinna målet

Är du inte en pjalt så skulle du inte frågat här vad du ska göra. Då hade du tagit med dig 4-5 "kompisar" och åkt till säljarn för att i all vänskaplighet bjuda på kaffe med bulle och prata lite bil

Och vill han inte heller då betala dig så får du be om handräckning från KFM....och har han ingenting som kan utmätas så har du spenderat nått år på att vänta.....och förlorar du målet så ska du ersätta hans kostnader dessutom...

För regga bilen var du ju inte intresserad av helt plötsligt
Senast redigerad av peller 2017-09-14 kl. 10:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in