• 1
  • 2
2017-09-13, 21:38
Medlem
Hej.

Jag köpte en oregistrerad bil av en kille som påstod att det skulle inte vara några som helst problem att registrera den. Vi skrev ett kvitto att om bilen skulle inte gå att registrera då ska han köpa tillbaka den för samma summa jag köpte bilen för. Vi båda skrev under på kvittot.

Skickade in Alla papper till ursprungskontroll. Visade sig att det fattas ett papper att få bilen godkänd.

Men nu vill han inte köpa tillbaka bilen. Hur ska jag göra nu?
Citera
2017-09-13, 21:54
Medlem
https://transportstyrelsen.se/sv/vag...rungskontroll/

Vilket papper är det du saknar?
Citera
2017-09-13, 21:58
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuka
Hej.

Jag köpte en oregistrerad bil av en kille som påstod att det skulle inte vara några som helst problem att registrera den. Vi skrev ett kvitto att om bilen skulle inte gå att registrera då ska han köpa tillbaka den för samma summa jag köpte bilen för. Vi båda skrev under på kvittot.

Skickade in Alla papper till ursprungskontroll. Visade sig att det fattas ett papper att få bilen godkänd.

Men nu vill han inte köpa tillbaka bilen. Hur ska jag göra nu?

Då du inte skriver vad det är för bil och från vilket land den är importerad från så är det svårt att ge något tips men ta chassinumret och gör en sökning på carfax och kolla om den är stulen.
Citera
2017-09-13, 22:13
Medlem
pillenottens avatar
Sälja den i delar....
Citera
2017-09-13, 23:06
Medlem
Antingen försöker du regga in den trots allt, förslagsvis genom att försöka få fram rätt papper (kan gå, kan vara omöjligt)

I andra hand stämmer du vederbörande i Tingsrätt.

Hurpass värdefull är bilen?
Citera
2017-09-14, 00:13
Medlem
killawifes avatar
Du har ett papper säger du. Stäm honom.
Citera
2017-09-14, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
https://transportstyrelsen.se/sv/vag...rungskontroll/

Vilket papper är det du saknar?

Certificate of registration alltså regg papper från ursprungslandet.
Citera
2017-09-14, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorStenen
Antingen försöker du regga in den trots allt, förslagsvis genom att försöka få fram rätt papper (kan gå, kan vara omöjligt)

I andra hand stämmer du vederbörande i Tingsrätt.

Hurpass värdefull är bilen?

Hej. Det går inte att registrera bilen i Sverige. Det fattas regg papper från ursprungslandet Filipinerna. Har redan kontaktat transportstyrelsen där. Man kan endast få ut nytt regg papper om man är medborgare där och äger bilen. Tänkte ringa jurist idag.

Bilen är värd runt 250 tkr
Citera
2017-09-14, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Du har ett papper säger du. Stäm honom.

Ja jag har ett kvitto där vi båda har skrivit under att om bilen inte går att registrera då köper han tillbaka den. Har aldrig haft att göra med en jurist så ingen aning hur det fungerar.
Citera
2017-09-14, 07:50
Medlem
Citat:
Ja jag har ett kvitto där vi båda har skrivit under att om bilen inte går att registrera då köper han tillbaka den. Har aldrig haft att göra med en jurist så ingen aning hur det fungerar.

Problemet som (troligen) kommer att uppstå är att även om du på något sätt får rätt till ersättning från säljaren eller löfte om återköp så är denne kanhända medellös. Har det gjorts någon kontroll av dennes kreditvärdighet?
Citera
2017-09-14, 08:04
Medlem
Citat:
Hej. Det går inte att registrera bilen i Sverige. Det fattas regg papper från ursprungslandet Filipinerna. Har redan kontaktat transportstyrelsen där. Man kan endast få ut nytt regg papper om man är medborgare där och äger bilen. Tänkte ringa jurist idag.

Bilen är värd runt 250 tkr
Man blir ju lite nyfiken vilket märke det är som gör det ekonomiskt försvarbart att importera ända från Filipinerna
Citera
2017-09-14, 08:06
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Certificate of registration alltså regg papper från ursprungslandet.
Saknas det dokumenetet är du nog rökt..Det är ju ÄGARdokumentet.
Det kan ju t ex vara ett stulet fordon och att någon fösöker sälja ett stulet fordon ju exakt vad ursprungskontrollen är till för!

Importerade bilar utan alla papper har ett MYCKET lågt värde så jag hoppas det rör sig om små summor..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in