Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Är inte "Knockin' On Heaven's Door" en av Guns N' Roses största hits? Jag har alltid gillat den versionen och jag har aldrig hört någon i verkliga livet tala illa om den, men det verkar, likt dig, finnas folk som ogillar den kraftigt. Varför? Inget påhopp om din personliga smak. Skulle bara vara intressant att veta.
Jag kan ju personligen säga att om man lyssnar på Dylans version och sen på Guns's så upptäcker man ju vissa olikheter. Det jag främst "retar upp mig på" är att man gjort om låten så mycket som man gjort. Coverversioner är ok om de har en likhet med originalet. Detta är dock helt min personliga åsikt. Jag tycker de skulle ha kunnat lämna den som ett allsångsnummer.
Axl gör ju även en version av Sympathy for The Devil av Rolling Stones den har inte heller uppskattats och jag gillar inte den heller. Kanske coverversioner borde begränsas till lite mera okända låtar, att ge sig på fantastiska låtar kräver också en del av den nya versionen. Tänk t.ex. att Foo Fighters skulle göra en version av Springsteen's Thunder Road, nog skulle de måste göra en fantastisk version för att den skulle accepteras av fansen.
Någon av deras större hitlåtar är det väl inte, förvisso en hel del träffar på Youtube, men det har nog till stor del med originalversionen att göra. Skulle jag spontant räkna upp en tio-i-topp skulle den inte finnas med, och utan att veta så tror jag nog andra fans också skulle lämna bort den.
Alltid svårt att jämföra original Vs. cover