Citat:
Ursprungligen postat av
Soxi
Beklagar din psykiska ohälsa. Har en dysfunktion (Neuropsykiatrisk diagnos) som ställer till det för mig, så vet precis hur det kan vara. Håller tummarna för att du ska bli frisk!
Precis som du säger så fungerar din hjärna bättre med sömn (reparationsprocess) minimal stress samt en bra kost.
Vissa näringsämnen, styr vissa funktioner och organ i kroppen. De skapar alltså kemiska processer som bildar signalsubstanser etc.
Jag kan inte uttala mig specifikt om vad som gör vad, men rekommenderar en allsidig, varierad <-- (understruket) kost. En bra princip är att fråga sig: "Kommer det från jorden?"
Om svaret är ja är det nästan alltid bra skit.
Var aldrig rädd för kolhydrater och fett heller.
De är lika viktigt som protein.
Nej. Det stämmer inte. Redan i antikens Grekland visste man att protein var det viktigaste näringsämnet, och det är det enda makronäringsämnet man måste äta relativt stora mängder av för att överleva (man överlever på något eller max några gram fett om dagen, om fettet är av rätt sort, och kolhydrat behöver man överhuvudtaget inte äta). Med relativt stora menar jag inte hundratals gram utan just det:
relativt stora, i förhållande till de essentiella nivåerna av kolhydrat respektive fett.
Även för styrketränande är protein den i särklass viktigaste makronutrienten. Man
kan lyckas med en deff på enbart 300 gram protein per dag; försöker man deffa på enbart 300 gram kolhydrat eller 300 gram fett så blir resultatet katastrof även om man gör 100 % rätt i alla andra kategorier).
För en fullgod hälsa, och framförallt välmående, så är fett och kolhydrat väldigt viktiga - i vilken storleksordning såklart beroende på vem man är. De är dock inte i närheten av lika viktiga som protein. Jag pratar populationsnivå nu, eller bara rent generellt, och för överlevnad respektive styrketräning; för enskilda individer, t ex hårt konditionstränande på elitnivå, kommer kolhydratintaget att bli det enda man behöver tänka på (för träningsresultaten, i alla fall och även för konditionstränande på amatörnivå så blir kolhydrat det primära).
Även en vanlig medelsvensson har kolhydrat som den största energigivaren, men det handlar mest om preferenser och inte alls om nödvändighet eller vad som essentiellt eller inte.