2017-09-25, 16:24
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
OK hmm, i dag åt jag spagetti och köttfärsås det är väl kaloririkt? Jag kanske ska äta mer halv fabrikat? äter aldrig halfabrikat, men det är ju massa kalorier i typ micro mat och man blir ju inte mätt på det, ska jag köra mer micro mat, typ lägga till ett mål om dagen som är micro mat, typ två panpizzor som är på 1000 kcal typ.
Men bästa vore om jag kunde få i mig cirka 1000 kcal flytande om dagen, för jag klarar tvinga i mig 2000 kcal mat. I dag var det svårare så jag var tvungen att trycka en choklad kaka på 1000 kcal.

Jag tycker verkligen inte du ska köra mer halvfabrikat, det är skit. Det är kalorier men inga bra kalorier. Kom ihåg att kalorier finns inte i maten så som protein eller vitaminer/minaraler det är bara ett abstrakt mått på energimängden. Socker, exempelvis, är massa kalorier i, men ingen näring. Det är näringsämnen som styr hur din hjärna och kropp ska fungera och hur du presterar. Du kan hellre ta en tesked rapsolja.
Citera
2017-09-25, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Jag tycker verkligen inte du ska köra mer halvfabrikat, det är skit. Det är kalorier men inga bra kalorier. Kom ihåg att kalorier finns inte i maten så som protein eller vitaminer/minaraler det är bara ett abstrakt mått på energimängden. Socker, exempelvis, är massa kalorier i, men ingen näring. Det är näringsämnen som styr hur din hjärna och kropp ska fungera och hur du presterar. Du kan hellre ta en tesked rapsolja.

Håller med dig. Halvfabrikat är innehåller inte mycket nyttigheter. Men man kan göra mycket bra med halvfabrikat, samt att halvfabrikat då och då är en trevlig lösning i vardagen. Jag rekommenderar verkligen halvfabrikat till de som känner att det är lösningen för att de ska nå sina resultat.
Minns tex mina köpa pizzor på ICA. Jag stekte 10 ägg som jag lade som ett lager på pizzan. Sen på med trevliga såser. Idag köpte jag bröd och så stekte jag två stora kycklingfileer som jag delade och gjorde till 3 saftiga hamburgare.
Ska ikväll äta egengjord rabarberpaj och vaniljsåsen är delvis halvfabrikat.

Man får leva också! =) Kände att jag fick vara den mörka kraften för att balansera upp "the force"! :P
Citera
2017-09-25, 20:00
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Håller med dig. Halvfabrikat är innehåller inte mycket nyttigheter. Men man kan göra mycket bra med halvfabrikat, samt att halvfabrikat då och då är en trevlig lösning i vardagen. Jag rekommenderar verkligen halvfabrikat till de som känner att det är lösningen för att de ska nå sina resultat.
Minns tex mina köpa pizzor på ICA. Jag stekte 10 ägg som jag lade som ett lager på pizzan. Sen på med trevliga såser. Idag köpte jag bröd och så stekte jag två stora kycklingfileer som jag delade och gjorde till 3 saftiga hamburgare.
Ska ikväll äta egengjord rabarberpaj och vaniljsåsen är delvis halvfabrikat.

Man får leva också! =) Kände att jag fick vara den mörka kraften för att balansera upp "the force"! :P

Joo men absolut!

Ingen kan ha perfekt kosthållning så länge du inte är proffsbyggare på heltid. Så är det. Jag har som mål att försöka äta så nyttigt som möjligt, man gör så gott man kan och så mycket man orkar
Bara att försöka sikta på grönsaker till varje mål ihop med massa carbs. Den främsta proteinkällan är framförallt vassle för mig, sen ett ägg här och där.
Haha rolig att du nämnde varianten med köpepizzorna. Har skapat liknande alster i hungersnöd.
Citera
2017-09-26, 15:22
Medlem
Citat:
Joo men absolut!

Ingen kan ha perfekt kosthållning så länge du inte är proffsbyggare på heltid. Så är det. Jag har som mål att försöka äta så nyttigt som möjligt, man gör så gott man kan och så mycket man orkar
Bara att försöka sikta på grönsaker till varje mål ihop med massa carbs. Den främsta proteinkällan är framförallt vassle för mig, sen ett ägg här och där.
Haha rolig att du nämnde varianten med köpepizzorna. Har skapat liknande alster i hungersnöd.

Jag tror du är inne på något bra med alla grönsaker. Har själv märkt positivt av det vid deffarna
Citera
2017-09-28, 11:02
Medlem
Dirtun07s avatar
Som många andra är symtomen: fryser lättare, tröttare, obalanserat humör, mindre fokus, låg sexlust, tankspridd osv.

Det ska dock tilläggas att själva fettprocenten en utgår ifrån spelar stor roll. De som hävdar att de "inte märker någon som helst skillnad under deff" är förmodligen inte personerna i bäst form heller. Lycka till att inte känna av någon bieffekt när du rör dig under 10% i kroppsfett exempelvis.

Jag skulle inte påstå att det är värt att fortsätta deffa om man mår riktigt psykiskt dåligt. Då skulle jag hellre ta en paus och äta som vanligt (aka balans/litet överskott) för att sedan testa igen efter några veckor.
Citera
2017-09-29, 09:47
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ok så ju bättre näring i maten ju bättra kommer min hjärna fungera under deffen? Jag har poblem med psykisk ohälsa vilket gör att symtom på de ökar under deff, men jag måst verkligen ner i vikt, tänkte hålla mig mellan 500-1000 kcal underskott per dag.
Har du nått tips på saker jag kan lägga till under deffen som gör att hjärnan inte bli lika seg?
Citera
2017-09-29, 09:51
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Saknar hamburgare. Annars har jag ingen skillnad. 4e veckan nu och för att det ska gå smidigt funderar jag på att bulka i några veckor och deffa senare igen. Nu är det dags för den där hamburgaren känner jag...
Vill nämna att jag har fått tillbaka aptiten mer pga stress runt mig har minskat samt att jag har ökat tiden jag mediterar per dag. Så nu tänkte jag börja deffa på riktigt. och mina första dag var i går och då låg jag på cirka 1000 kcal i underskott vilket gjorde att jag kände mig:

-Väldigt seg i huvudet, har svårt att hänga med
-Ökad ångest
-förvärrad koncentrationssvårigheter vilket gör att jag dagdrömmer mer.
-Ökad yrsel
-Nedstämd
-minskad sexlust
-sömnsvårigheter
-konstiga drömmar
-lite svagare i kroppen

Jag åt i går går cirka 3000 kcal för att må bra så måste jag ligga på 4000 kcal.
Citera
2017-09-29, 10:51
Medlem
Citat:
Vill nämna att jag har fått tillbaka aptiten mer pga stress runt mig har minskat samt att jag har ökat tiden jag mediterar per dag. Så nu tänkte jag börja deffa på riktigt. och mina första dag var i går och då låg jag på cirka 1000 kcal i underskott vilket gjorde att jag kände mig:

-Väldigt seg i huvudet, har svårt att hänga med
-Ökad ångest
-förvärrad koncentrationssvårigheter vilket gör att jag dagdrömmer mer.
-Ökad yrsel
-Nedstämd
-minskad sexlust
-sömnsvårigheter
-konstiga drömmar
-lite svagare i kroppen

Jag åt i går går cirka 3000 kcal för att må bra så måste jag ligga på 4000 kcal.

Gott att aptiten blivit bättre! En fråga jag har är om du märker symtomen samma dag som du deffar. Du skrev att du låg på 1000 kcal underskott igår och idag märker du sämre sexlust? Det är ju väldigt tidigt på dagen fortfarande så det känns lite underligt med alla symptom. Kroppen kan ju inte klockan heller så det är lite svårt att säga när symptomen bör komma.
Får du samma symptom de dagar när du inte räknat kalorier? För du lär ju hamna på allt ifrån 2000-5000 kcal de dagar du inte räknar. Det är naturligt. Så det borde innebära att du får symptom ganska ofta i så fall. =/
Citera
2017-09-29, 11:23
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Gott att aptiten blivit bättre! En fråga jag har är om du märker symtomen samma dag som du deffar. Du skrev att du låg på 1000 kcal underskott igår och idag märker du sämre sexlust? Det är ju väldigt tidigt på dagen fortfarande så det känns lite underligt med alla symptom. Kroppen kan ju inte klockan heller så det är lite svårt att säga när symptomen bör komma.
Får du samma symptom de dagar när du inte räknat kalorier? För du lär ju hamna på allt ifrån 2000-5000 kcal de dagar du inte räknar. Det är naturligt. Så det borde innebära att du får symptom ganska ofta i så fall. =/
Alla symtomen jag har under deff har jag även sen innan pga min psykiska ohälsa dom ökar bara kraftigt under deff, något som jag märker av mycket mer under deff är sömnproblemet och sexlusten, när det gäller sexlusten känner jag av så fort jag äter för lite under dagen jag kan ha ätit jätte bra frukost och mår som ja ska sen äter jag inte på kanske 8 timmar och ska ha sex eller nått liknande så är de kraftigt nersatt.

Jag började deffen i går och jag märkte av den minskade sexlusten i går kväll och i morse. Jag har svårare för att komma samt att det inte känns lika mycket.
De dagar jag inte räknar kalorier så får jag inte dessa symtom på det sättet för när jag känner hunger så äter jag tills jag blir mätt och då ligger jag på plus minus noll i kalorier.

Jag har hela mitt liv varit jätte känslig för att inte få i mig tillräckligt med mat, även dom perioderna i mitt liv då jag varit psykisk frisk så har jag dippat extremt när jag inte får i mig mat i tid. Jag känner fler som är som mig...
Senast redigerad av theralena 2017-09-29 kl. 11:26.
Citera
2017-09-29, 16:25
Medlem
Jag får en jävla huvudvärk.
Citera
2017-09-29, 16:37
Medlem
Negativt

Frusen som fan
Cravings efter chips
Svårt att somna
Svårt att komma upp på morgonen
Hög puls trots ej högintensiv träning
Extremt låg vilopuls (runt 40)
Minskad sexlust
Irritabel

Finns bra saker också
Minskad ångest
Nykter och ingen bakfylla
Fokuserad
Mer "vardaglig" energi
Citera
2017-09-29, 16:54
Medlem
Citat:
Alla symtomen jag har under deff har jag även sen innan pga min psykiska ohälsa dom ökar bara kraftigt under deff, något som jag märker av mycket mer under deff är sömnproblemet och sexlusten, när det gäller sexlusten känner jag av så fort jag äter för lite under dagen jag kan ha ätit jätte bra frukost och mår som ja ska sen äter jag inte på kanske 8 timmar och ska ha sex eller nått liknande så är de kraftigt nersatt.

Jag började deffen i går och jag märkte av den minskade sexlusten i går kväll och i morse. Jag har svårare för att komma samt att det inte känns lika mycket.
De dagar jag inte räknar kalorier så får jag inte dessa symtom på det sättet för när jag känner hunger så äter jag tills jag blir mätt och då ligger jag på plus minus noll i kalorier.

Jag har hela mitt liv varit jätte känslig för att inte få i mig tillräckligt med mat, även dom perioderna i mitt liv då jag varit psykisk frisk så har jag dippat extremt när jag inte får i mig mat i tid. Jag känner fler som är som mig...

Tråkigt att höra. :/ Lycka till iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in