• 1
  • 2
2017-09-12, 17:12
Medlem
Läste en snyfthistoria på Expressens hemsida:

http://www.expressen.se/dinapengar/l...ka-522-924-kr/

Som handlar om en kvinna som ville låna 190.000kr för att renovera sin bostadsrätt på Södermalm, Stockholm, som hon bott i i 25år.

Hon prövade först att höja sitt befintliga bolån om 1.600.000kr hos SBAB, men de nekade kvinnan med hänvisning till hennes låga inkomst som enligt kvinnan beror på att hon som egenföretagare valt att plocka ut en låg lön, nobben blev det som sagt ändå.

Kvinnan som var desperat efter pengar till renovering då hon tänkt sälja lägenheten (värderad till 5,5miljoner) och flytta ut från stan valde då att ta ett blancolån hos Bank Norwegian 17% i ränta. Nu har hon kommit underfund med att hon under de 15år hon tänkt återbetala lånet på innebär att de 190.000kr hon lånade kommer kosta 332924kr bara i ränta.

Kan någon förklara hur människan tänker? Kan förstå att man kanske vill renovera en sliten lägenhet innan försäljning... Men varför hänga upp sig på 15år återbetalningstid?

För inte fan brukar väl blancolån vara tidsbundna?

I min värld är det bara att renovera, sälja och använda en del av vinsten till att betala av det dyra lånet. Kanske har jag fel. Fattar inte heller hur Expressen kan publicera dynga likt denna, då det finns långt fler människor i betydligt större ekonomisk kris än denna...

Men min fundering är främst hur sjutton folk egentligen tänker kring låååånga amorteringstider, har självklart sett lyxfällan men denna kvinna verkar ju vara något av en medelsvensk om än lite mer korkad, eller?

Och som sagt, blancolån brukar väl inte vara bundna till vissa avtalade återbetalningstider, finns det ens?
Citera
2017-09-12, 17:20
Medlem
Boskapsklass i Sverige som inte tar eget ansvar eller ens kan räkna och tänka logiskt.

Lån och krediter privat är väldigt korkat från grunden. Och om man tänker vilken effektiv ränta med många har så är det nivå värre än idiot.

Företag är det rimligt behöva lån och krediter till i vissa fall.
Citera
2017-09-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mementooo
Diversifiering är bra, så folk föds med lägre IQ än dig, so what?
Tänk "om" dom flesta var smarte än dig så skulle dom finna lustigt i princip allt du gjorde. Som t.ex. denna tråd, som du självklart postat för att lyfta upp ditt självförtroende, men skulle dom skapa en tråd där dom undrar varför du har ett behöv att påpeka andras fel? Nej dom skulle inte göra det.

Har betydligt bättre forum för att lyfta mitt självförtroende än Flashback, verkligheten är ett bra exempel... Tror inte heller att IQ nödvändigtvis innebär en sund syn på ekonomi.

Mina frågor är enkla och konkreta, hur fan tänker folk? Speciellt då hon tycks driva eget företag. Samt även om det är vanligt förekommande med blancolån med bindningstider?

Jag vill inte påpeka andras fel, men blir seriöst förundrad samt orolig att till och med en 63-årig egenföretagare tycks ha så otroligt dålig koll.

Vet inte vad du önskar få ut av dina svar, mer än att du tycks tycka att det är helt okej att folk har noll koll.
Citera
2017-09-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mementooo
Vad kul att du var så smart.
I vissa fall? Nej företag ska ha kredit, det handlar om produktivitet, kan företaget tjäna mer pengar med lånade pengar än vad dom kostar att låna. Dom flesta långsamma företag tjänar på att låna. Så nu vet du varför alla företag och även länder har lån. Och det är dom som lånar ut som är "Boskapsklass i Sverige" dom vet inte hur man använder pengar, som dom säger i princip ta mina pengar för att tjäna pengar, och om du kan släng en slant tillbaka till mig som tack.

EDIT: Visst är det roligt när Boskapsklass inte känner igen sig?

Jag tjänar pengar på boskapsklass som tar lån med dyr ränta, men oavsett kallar jag en idiot för idiot även om jag tjänar pengar på idioter eller inte.

Samma sak jag inte har några moraliska problem med vapenindustrin eller vad det nu kan vara.

Håller inte med att alla företag ska ha lån eller krediter, bara i dom fall det långsiktigt genererar mer pengar för företaget eller snabb lönsam tillväxt.

Men en dålig idé / tjänst eller produkt är fortfarande dålig hur mycket pengar man än spenderar eller lånar. Så alla lån eller krediter är nödvändigtvis inte bra.

Att länder har lån och stora statsskulder visst, sedan kan man väl fråga sig länder som årligen endast ökar sin statsskuld är bra.
Citera
2017-09-12, 18:24
Medlem
Låter väldigt märkligt med att lånet skulle vara bundet i 15 år och det står ju inte uttryckligen det så jag förmodar att det är återbetalningstiden hon valt. Hon borde ju rimligtvis kunna lösa det innan.
Citera
2017-09-12, 18:42
Medlem
Märkligt att hon har ett befintligt bostadslån på 1,6 miljoner om hon har bott i lägenheten i 25 år. Under den tidsperioden borde hon ha amorterat ner lånet helt och hållet.
Citera
2017-09-12, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Märkligt att hon har ett befintligt bostadslån på 1,6 miljoner om hon har bott i lägenheten i 25 år. Under den tidsperioden borde hon ha amorterat ner lånet helt och hållet.

Ja inte ens logiskt, nu orkar jag inte leta efter statistik i för Sth för 25 års period. Men om man utgår man köper lgh 25 år sedan för 1.6M med årlig värdeökning på 5% om året skulle det vara uppe i 5.5M nu.

Men skulle även betyda om man tagit lån på 1.6M för 25 år sedan har person inte ens amorterat en enda krona under 25 år.

Men finns orsak varför jag inte frivilligt läser tidningar som Expresser eller AB, för aldrig logiskt och aldrig äkta fakta.
Citera
2017-09-12, 19:14
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Måste hon verkligen betala 15 års ränteskillnadsersättning om hon löser in lånet? Låter lite tufft. Finns inga lagar som reglerar maximal ränteskillnadsersättning? (det var ett tag sedan jag lånade, har dålig koll)

Nu verkar hon gå 4 miljoner plus på lägenheten och då har väl en "ärthjärna" iofs råd med en läropeng på 300.000 kr, om det verkligen stämmer vilket det eventuellt inte gör.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-09-12 kl. 19:16.
Citera
2017-09-12, 19:36
Medlem
CXQHs avatar
Ja blancolån är ett helvete, men det är bara betala bort skiten direkt så är problemet löst.
Citera
2017-09-12, 20:22
Medlem
Tro fan att folk intr har några pengar kvar i slutet av månaden när dom är så jäkla dumma...
Citera
2017-09-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt

Skulle tro att banken tagit hänsyn till ovanstående och nekat henne mer lån. Vet även att långliggare på krediter och blancolån drar ner kreditrating hos personer med goda inkomster då banker helst ser att folk betalar av sina lån - framförallt om man har en god inkomst.
Citera
2017-09-13, 00:04
Medlem
Nej lånet är inte "bundet" i femton år. Hon kan amortera det så mycket hon vill när hon vill. Men genom att hon valde att återbetala på femton år blir räntan svinhög jämfört med tex sex år. Har varit dum nog att låna av norwegian själv för några år sedan så jag vet hur det ligger till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in