Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-12, 09:46
  #1
Medlem
SkateBlinds avatar
Aftonbladet


Citat:
Bilen svängde vänster för att köra in på en mack i Tumba – då rammades den av en mc som kom i mötande körfält.
Redan där ser vi att det är bilförarens ansvar.

Citat:
– Misstanken är att den mc:n körde i hög fart, säger Richard Tegnér vid polisen i Stockholm syd.
Redan här försöker man skylla på MC-föraren. Beakta att vi bara kommit igenom ingressen nu.

Citat:
Kollisionen inträffade på Dalvägen i Tumba söder om Stockholm på måndagseftermiddagen. Personbilen svängde vänster och var på väg att korsa mötande körfält för att köra in på en mack. Då kom en mc som inte hann väja för bilen. Krocken blev våldsam.

Hur fan kommer det sig att man alltid ska skylla det på MC-föraren? När det är klart och tydligt att bilisten brustit i att kontrollera innan sväng. Nu säger jag inte att MC-föraren på något vis gjort sig oskyldig till att hålla för hög hastighet.
Citera
2017-09-12, 09:58
  #2
Medlem
För bilisten hade redan påbörjat sin sväng och MC föraren körde in i honom.

Min gissning är att kom i full fart bakom en eller fler bilar körde om och så small det.
Citera
2017-09-12, 10:05
  #3
Medlem
Säger som min körskolelärare när jag tog A-kort, om man antingen blir påkörd eller kör på en bil så har man själv gjort misstaget att lita på idioterna som kör bil.

Det är en svag kurva där MCn har kommit ifrån till där olyckan har skett och vägen ser någorlunda bred ut, jag vet själv att när hornen växer i hjälmen så saftar man på och kommer han i 180-200km/h (Jag har inget belägg för att han kört så fort) så är tidsspannet mellan den kurvan (ur synfält för bil) till plåtpuss typ 2-3 sekunder vilket inte går väl ihop med tiden det tar att reagea, bromsa och stanna en hojj i den farten.

Nu kanske scenariot var annorlunda, det vet vi inte än

Man får hoppas att han inte hann känna så mycket iallafall
Citera
2017-09-12, 10:06
  #4
Medlem
Måste finnas en hel del sådana olyckor där MC-föraren faktiskt kört med rejäl överhastighet. Men finns säkert också en hel del där så inte är fallet. Svårt att avgöra i ett enskilt fall om man inte ser skadorna på bil/MC, eventuella bromsspår och t.ex. hur långt föraren och eventuellt MCn förflyttat sig efter kollisionen. Jag litar som regel inte på andra trafikanter när jag kör MC (hellre för stora marginaler än för små). Drar jag på någon gång är det när det är "fritt fram" och väldigt lite eller inga andra trafikanter på vägen. Skulle aldrig ta risken att köra överhastighet genom en korsning när det kommer trafik i motsatt riktning som ser ut att ska göra eller kan göra en västersväng. Risken för en olycka är tillräckligt stor ändå i det fallet.
__________________
Senast redigerad av fantomsmurfen 2017-09-12 kl. 10:13.
Citera
2017-09-12, 10:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Aftonbladet


Redan där ser vi att det är bilförarens ansvar.

Redan här försöker man skylla på MC-föraren. Beakta att vi bara kommit igenom ingressen nu.



Hur fan kommer det sig att man alltid ska skylla det på MC-föraren? När det är klart och tydligt att bilisten brustit i att kontrollera innan sväng. Nu säger jag inte att MC-föraren på något vis gjort sig oskyldig till att hålla för hög hastighet.

Oavsett vem som gjorde fel, eller gör fel, så är det motorcyklisten som är den i särklass sämst skyddade i trafiken förutom fotgängare. Detta borde alla mc-förare ha som högsta prio i skallen när de kör, men det har ju tyvärr allt för få av dem.

Alla gör fel och missar i trafiken, men det hjälper oftast inte att efteråt skylla på att att bilföraren gjorde fel, för då är hojförsren tyvärr ofta redan död....

Hojar är små i trafiken, kan synas dåligt, kan lättare skymmas, körs tyvärr ofta fortare än de borde. Därför kan bilförare lättare missa dessa och det går nästan alltid värst ut över den/de på hojen.
Citera
2017-09-12, 11:42
  #6
Medlem
Jag skulle tro att det är lätt hänt att bilföraren i det här fallet missbedömer hastigheten på motorcykeln eller missar den helt om den håller överhastighet.
__________________
Senast redigerad av fantomsmurfen 2017-09-12 kl. 11:49.
Citera
2017-09-12, 12:16
  #7
Medlem
PTHJs avatar
Att missbedöma ett mötande fordons hastighet är lätt hänt oavsett om det är en MC eller bil. Av erfarenhet vet jag hur långt borta en mötande bil måste vara på en sjuttioväg för att jag ska kunna svänga på ett säkert sätt. Men kör bilen i 100 kan det lätt bli fel och ännu värre med en MC som brassar på i 150.

Hur gick det för bilföraren?
Jag har en minnesbild av en olycka där MC'n blev helt inkörd i den lilla personbilen.
Citera
2017-09-12, 12:24
  #8
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Jo absolut, men i alla notiser, artiklar med mera som publiceras så svartmålas vi MC-förare oavsett om vi är vållande eller ej, det finns aldrig på kartan att bilisten kan ha gjort fel och att MC-föraren faktiskt har gjort alla rätt och följt hastighet med mera.



Källa på den tack.

Har tyvärr ingen källa förutom mig själv, inte så att jag hatar mc förare utan detta är vad jag upplever på vägarna.
Citera
2017-09-12, 12:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Oavsett vem som gjorde fel, eller gör fel, så är det motorcyklisten som är den i särklass sämst skyddade i trafiken förutom fotgängare. Detta borde alla mc-förare ha som högsta prio i skallen när de kör, men det har ju tyvärr allt för få av dem.

Alla gör fel och missar i trafiken, men det hjälper oftast inte att efteråt skylla på att att bilföraren gjorde fel, för då är hojförsren tyvärr ofta redan död....

Hojar är små i trafiken, kan synas dåligt, kan lättare skymmas, körs tyvärr ofta fortare än de borde. Därför kan bilförare lättare missa dessa och det går nästan alltid värst ut över den/de på hojen.
Detta borde varenda bilförare tänka på och vara extra försiktig när de ser en tvåhjuling. Att säga jag trodde det var en moped håller inte, speciellt idag när de flesta går som en lätt mc.

Själv brukar jag tänka att varje bil är en älg och är fullständigt oberäknelig!
Citera
2017-09-12, 13:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Detta borde varenda bilförare tänka på och vara extra försiktig när de ser en tvåhjuling. Att säga jag trodde det var en moped håller inte, speciellt idag när de flesta går som en lätt mc.

Själv brukar jag tänka att varje bil är en älg och är fullständigt oberäknelig!


Fast om bilföraren initialt inte ens ser tvåhjulingen då? Då är det ju redan för sent för aktuell tvåhjuling och olyckan kan redan vara ett faktum.

Därför är det ytterst viktigt att de som kör tvåhjuling är extra riskmedvetna och klara över sin sårbarhet, och därför framför sitt fordon på ett sådant sätt att möjligheter för att en olycka ska uppstå, oavsett vem som kan vara vållande, elimineras.

Det hela handlar om att alla i trafiken ska kunna identifiera riskerna, och uppföra sig så att dessa kontrolleras. Och det är extra viktigt för de som är mest oskyddade, för det är deras eget liv och hälsa som står på spel. Den som är sist ansvarig för den egna säkerheten är oftast den man ser i spegeln...
Citera
2017-09-12, 13:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast om bilföraren initialt inte ens ser tvåhjulingen då? Då är det ju redan för sent för aktuell tvåhjuling och olyckan kan redan vara ett faktum.

Därför är det ytterst viktigt att de som kör tvåhjuling är extra riskmedvetna och klara över sin sårbarhet, och därför framför sitt fordon på ett sådant sätt att möjligheter för att en olycka ska uppstå, oavsett vem som kan vara vållande, elimineras.

Det hela handlar om att alla i trafiken ska kunna identifiera riskerna, och uppföra sig så att dessa kontrolleras. Och det är extra viktigt för de som är mest oskyddade, för det är deras eget liv och hälsa som står på spel. Den som är sist ansvarig för den egna säkerheten är oftast den man ser i spegeln...
Om man inte ser så ska man använda vit käpp och gå eller vara passagerare, tänker jag. Man får lära sig att titta och dessutom göra det ordentligt. Jag ser alla som älgar men jag har likväl blivit påkörd eller att någon svänger framför mig. Ansvaret ligger på den som felar även om det inte existerar några rättigheter i trafiken. Undrar om autobroms skulle fungera på mc eller om det vore farligt?
Citera
2017-09-12, 13:55
  #12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Aftonbladet


Redan där ser vi att det är bilförarens ansvar.

För han borde inte ha låtit sig bli påkörd?
Citat:
Bilen svängde vänster för att köra in på en mack i Tumba – då rammades den av en mc som kom i mötande körfält.
Hur är det INTE mc-förarens fel, han körde ju in i bilen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback