• 1
  • 2
2017-09-11, 17:24
Bannlyst
Ja det finns en tråd för nybörjare. Denna tråd vill jag dock ska fokusera på mitt specifika problem och av girighet så skapar jag en ny tråd för att få snabbare respons, då detta tillstånd oroar mig.

... Min rutin är enkel. Jag gymmar som vanligt och jag kör väldigt lugnt. När jag gymmar så är det mer rehabträning, som exempel så har jag inga problem med att bänkpressa 120kg ett antal reps eller att benpressa 200kg, men jag kör nästan alla övningar på hälften med vissa undantag där jag tar bort 5-15kg eller lägger på 5-15kg.

När jag är färdig med maskinerna så är det slagpåsen som väntar. Ja jag kallar det för slagpåse för inte ens det vet jag, vad det heter. Det är iallafall det ni förmodligen tror, en stor säck som hänger från taket och väger massor.

Min rutin här är att slå 10 slag med bra form och med varsin hand. Detta är mest som uppvärmning samt "många bäckar små" för att härda knogarna ytterligare.

Efter dessa 10 slag så är det hopprep och hoppa upp på plintar som gäller. Plintarna är inte höga, allt från 20cm till 60cm, beroende på vilken fas jag är i. Jag kör även lite situps på en yoga-matta.

Sedan är det säcken igen, och nu är det "allvar", iallafall på Sovtutans sätt. Jag slår 50 hårda, snabba slag med bra form och avslutar med 10 sparkar med vardera ben. Sedan vilar jag och upprepar. Jag slår dessa 50 slag i intervaller ända tills vänsterhanden ger upp av smärta. Jag brukar hinna med 50x2 slag, alltså två rundor, men idag körde jag 50x3.

Här uppstår också problemet. När jag slagit klart dessa 50 slag så känner jag mig yr, och måste nästan lägga mig på golvet. Jag vilar flera minuter, allt från 2-5.

Nu är väl svaret uppenbart, ja byt ut 50 slag mot 40, 30 eller 20. Hoppa över hopprepet. Kör lugnare! Men... Det är inte "jag". Jag har åkt vasaloppet två gånger, jag rör mig hela tiden förutom när jag sover (har ett väldigt aktivt jobb, och utanför jobbet så är det gym eller trädgårdsarbete) och jag anser att min kropp borde klara av att utföra dessa slag.

• Kan det vara så att eftersom jag är helt ny till MMA eller "att slåss" övht, så är det något helt nytt för kroppen och ej jämförbart med t.ex. ansträngningen hos löpning?

• Kan det vara så att p.g.a. narkotika (jag brukar amfetamin varje morgon, sitter i när jag gymmar) så tänjer jag på gränserna? För isåfall, är 50 upprepade slag (totalt 100, 50 med varje hand) ett stort antal slag? Eftersom säcken bara rör sig några centimeter per slag så tar jag inte i för kung och fosterland, utan det är riktiga rejäla slag som ni kan förvänta er av en svennebanan som inte kan slåss. Skillnaden här är väl att jag har korrekt/bra form och på så vis kanske utför starkare mer energikrävande slag.

Snälla hjälp mig flashback, imorgon ska jag träna igen men jag ska nog byta ut 50 slag mot 10, och så kör jag 10 "slag som härdar knogarna och övar på formen"-slag samt 10 "slag som innehåller styrka och utövaren fokuserar på korrekt form"-slag.

Vill uppenbarligen gärna höra från er som håller på med boxing eller annan kampsport. Kunde ni svinga på i början eller märkte ni nästan direkt att kroppen sa ifrån "alldeles för tidigt" ?

Tack, hälsningar från skribenten som skapade den mest onödiga tråden på flashback. Kan fan svara skiten själv: Du blir utmattad av nuvarande rutin. Ta samma rutin men sänk antal reps.
Citera
2017-09-11, 17:28
Medlem
torrenttobbes avatar
Du spänner dig antagligen alldeles för mycket när du slår, vilket resulterar i att dina muskler inte får syre och du blir trött. gissar jag på iaf.
Passa dig för att slå med dålig teknik, du kan förstöra muskelfästen, knogar osv.
Citera
2017-09-11, 17:32
Medlem
Bluebeast72s avatar
jag brukar amfetamin varje morgon---

Ja du , trodde du tjacket verkade som en vitaminkur o du ska hålla i längden kommer sanningen slå dig hårt i ansiktet grabben.

Lägg ner o knarka o träna o ät tallriksmnodellen ska du se på fan..innan dess...NOT!
Citera
2017-09-11, 17:46
Bannlyst
Dina muskler är trötta av maskinerna.
Citera
2017-09-11, 18:25
Medlem
Bulkninjas avatar
Härdar knogarna ?

Brukar du slå med en hammare på knän och fötter för att bli bättre på att löpa, i syfte att härda benen ?
Citera
2017-09-11, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Härdar knogarna ?

Brukar du slå med en hammare på knän och fötter för att bli bättre på att löpa, i syfte att härda benen ?

Det är snarare huden man härdar. Funkar rätt bra faktiskt.
Citera
2017-09-11, 21:30
Medlem
Sigstens avatar
Ja alltså det kan ju ha att göra med att du tar amfetamin varje morgon.

Men vad fan vet jag? Är ingen jävla doktor.
Citera
2017-09-12, 00:24
Medlem
Eko-Krigarens avatar
Ska du lära dig att slåss/MMA på ett vettigt sätt får du söka dig till en klubb. Du kommer inte bli någon fighter av att klappa på en sandsäck på gymmet.

Med hopp om bättring
Eko-Krigaren
Citera
2017-09-12, 09:00
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Det är snarare huden man härdar. Funkar rätt bra faktiskt.

Ja risken är att du skadar händerna och aldrig kan slå på en sandsäck igen.
Det finns en anledning till varför man har handskar, och när man börjar slå hårt även lindar händerna.

Att bli bra på MMA genom att slå på en säck är ungefär som att träna simning i badkaret.
Du lär dig ingenting om du inte tränar mot andra
Citera
2017-09-12, 12:54
Bannlyst
Bra sätt att förstöra knäna att sparka på en boxningssäck. Och varför inte 50 gånger?
Citera
2017-09-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Ja risken är att du skadar händerna och aldrig kan slå på en sandsäck igen.
Det finns en anledning till varför man har handskar, och när man börjar slå hårt även lindar händerna.

Att bli bra på MMA genom att slå på en säck är ungefär som att träna simning i badkaret.
Du lär dig ingenting om du inte tränar mot andra

Nej man ska ju inte ta i allt man har. Och träna mot andra är ju såklart en självklarhet.
Citera
2017-09-12, 17:51
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Nej man ska ju inte ta i allt man har. Och träna mot andra är ju såklart en självklarhet.

Och jag kanske skulle skrivit tillsammans med andra snarare än mot.
Man tränar med varandra, man tävlar mot varandra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in