2006-01-12, 11:12
Medlem
calle555s avatar
Jag kan tillägga att jag i natt skickade ett PM till moderatorerna för detta delforum och bad dem lägga en omröstning till denna tråd i enlighet med Badsectors förslag.

Håll tummarna!
Citera
2006-01-12, 11:42
Medlem
Mesharrys avatar
Otroligt bra idé Calle. Tråkigt bara om den stoppas "för användarnas bästa"
Citera
2006-01-13, 00:28
Medlem
calle555s avatar
Jag kan tillägga att ett par gånger då jag bett moderatorer om att lägga upp omröstningar så har de sagt "Jajamensan!"

... men efter en stund kommit tillbaka med svansen mellan benen för att meddela att de inte har rättigheter att skapa omröstningar de heller.

Det heter att admin glömt att ge dem sådana rättigheter men att de ska återkomma så snart misstaget rättats till.

Sedan hör man inget mer.

Usch, förlåt om jag lät gnällig nu, men det ÄR min fasta övertygelse att omröstningar har högre verkshöjd än andra trådar och att Flashback skulle bli ett intressantare forum om de släpptes fria.
Citera
2006-01-13, 11:01
Medlem
Badsectors avatar
Nåväl.
24h har nu strax gått, eller eg. drygt med tanke på att PMet skickades på natten, och ännu ingen omröstning. Möjligen beror det på:
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Det handlar om verkshöjd, som det så vackert
heter.

Det känns väldigt tryggt att vi användare skyddas från att skapa omröstningar som denna, som uppenbarligen inte håller acceptabel verkshöjd eller är av tillräckligt intresse, till förmån för omröstningar som denna som utan tvekan har mycket större verkshöjd och existensberättigande.
Citera
2006-01-13, 12:03
Medlem
El Zorros avatar
Som sagt var, vi kan inte skapa pollar i FBforumet. Vi har sagt till admin och bett honom fixa det. Innan så sker så kan jag tyvärr inte hjälpa till.
Citera
2006-01-13, 15:24
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Som sagt var, vi kan inte skapa pollar i FBforumet. Vi har sagt till admin och bett honom fixa det. Innan så sker så kan jag tyvärr inte hjälpa till.

Tills admin har fixat till problemet kan tyvärr inte heller jag lägga till en omröstning då jag har samma problem.
Citera
2006-01-13, 15:31
Medlem
calle555s avatar
Det är lugnt El Zorro och tobes.

... men hur skulle ni rösta OM det hade varit en omröstning enligt Badsectors modell?

Nej, ni behöver inte svara. Jag är bara nyfiken.
Citera
2006-01-13, 16:48
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle555
Det är lugnt El Zorro och tobes.

... men hur skulle ni rösta OM det hade varit en omröstning enligt Badsectors modell?

Nej, ni behöver inte svara. Jag är bara nyfiken.

Jag vet inte.

Å ena sidan så tycker jag att man kan testa å andra sidan så tycker jag att det inte är några problem med så som det är nu. Men det kanske beror på att jag har forum där det sällan blir aktuellt med omröstningar. Tror jag startat ett fåtal genom åren och kan nog inte komma på att jag vägrat någon gång.
Citera
2006-01-13, 17:06
Medlem
Badsectors avatar
Att inte få starta en omröstning måste få ses som en begräsning, då möjligheten faktiskt är avstängd, trots att den existerar.
Därför borde det finnas bra argument för att den är just avstängd.
Dessa verkar lysa med sin frånvaro, tycker ni inte?
Citera
2006-01-13, 17:22
Moderator
tobess avatar
Jag ser en del anledningar.

Dels tror jag att forumet tyvärr skulle översvämmas av omröstningar, om saker som egentligen inte har något egentligt röstningsvärde.

Dels tror jag antalet oneliners skulle öka markant, detta har jag redan märkt i de trådar som har omröstningar, dvs folk röstar och skriver sen ett inlägg som bara beskriver vad de röstat på. T.ex "jag röstade ja".

Sen tror jag också tyvärr att en del omröstningar skulle vara direkt opassande. Ibland säger siffror mer än ord, på gott och ont.

Men visst skulle man kunna införa en testperiod, bara det sedan inte skulle gnällas för mycket om det visar sig att det inte funkar. Är därmed aningen osäker på hur jag skulle rösta.

Bästa alternativet enligt mig, som då vore något av en mellanväg, är om alla kunde skapa omröstningar, men att de skulle synas först efter att ha blivit godkända av en moderator. Därmed skulle det inte slösas tid med att PM:a och vänta på att någon ska skapa en omröstning, utan det skulle då förslagsvis bara finnas två olika knappar, t.ex "godkänn omröstning", "underkänn omröstning" och beroende på vilken knapp moderatorn trycker på så syns alternativt raderas pollen.

Om detta är tekniskt möjligt är en annan femma.
Citera
2006-01-14, 03:38
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Dels tror jag att forumet tyvärr skulle översvämmas av omröstningar, om saker som egentligen inte har något egentligt röstningsvärde.

Jag håller föga förvånande inte med tobes.

Omröstningstrådar är mer genomtänkta än vanliga trådar i genomsnitt samt har alltid per definition något slags frågeställning. En ökning av omröstningstrådar vore bra. Se även:

http://www.flashback.org/showpost.php?p=3522182&postcount=13
http://www.flashback.org/showpost.php?p=3522931&postcount=22

Citat:
Dels tror jag antalet oneliners skulle öka markant, detta har jag redan märkt i de trådar som har omröstningar, dvs folk röstar och skriver sen ett inlägg som bara beskriver vad de röstat på. T.ex "jag röstade ja".

Varför denna enradarskräck? Om någon vill posta vad han eller hon röstat i en anonym omröstning så är det väl inget fel med det? Lite information tillför det ju faktiskt, även om en motivering självklart är intressantare.

Citat:
Sen tror jag också tyvärr att en del omröstningar skulle vara direkt opassande. Ibland säger siffror mer än ord, på gott och ont.

"Har [medlem] skickat kukbilder till dig?" torde vara en sådan omröstning, men varför de siffrorna skulle vara att lita på samt varför den skulle vara så mycket värre än en vanlig tråd med samma frågeställning har jag svårt att förstå. Du kanske har något bättre skräckexempel?

Citat:
Bästa alternativet enligt mig, som då vore något av en mellanväg, är om alla kunde skapa omröstningar, men att de skulle synas först efter att ha blivit godkända av en moderator. Därmed skulle det inte slösas tid med att PM:a och vänta på att någon ska skapa en omröstning, utan det skulle då förslagsvis bara finnas två olika knappar, t.ex "godkänn omröstning", "underkänn omröstning" och beroende på vilken knapp moderatorn trycker på så syns alternativt raderas pollen. Om detta är tekniskt möjligt är en annan femma.

Onödigt jobb för moderatorerna och onödigt jobb för teknikpularna. Fria omröstningar fungerar utmärkt på andra forum. Släpp dem fria här också.
Citera
2006-01-14, 03:45
Medlem
calle555s avatar
Är det månne så att moderatorernas omröstningsskräck beror på det ibland klena deltagandet vid omröstningar i Outlaw?

Förlåt mitt hejvilda och oinsatta spekulerande nu, men OM det är så måste jag klargöra följande:

Det som gör en omröstning intressant är inte att det är just en omröstning. Det är trådens hyperintressanta ämne som lockar folk att rösta.

Om ämnet är den sjuttioelfte varningsomröstningen på ett dygn som kräver djup kunskap om ett visst delforums tramshistorik så är det kanske inte SÅ himla underligt om inte så många röstar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in