På AlltOmTV skapar jag en del omröstningar. En del av dem blir ganska tramsiga, men några av dem ger extra krydda åt diskussionerna. De ger dessutom:
- en snabb överblick av folks åsikter. Utan en omröstning dominerar lätt förolämparna, spammarna och mastodontpostarna.
- folk möjlighet att tänka till en extra millisekund innan de kastar sig in i debatten. Detta torde uppskattas av moderatorerna.
- vid enstaka tillfällen riktigt intressant information.
"Meh! Det går ju redan att skapa omröstningar på FB. Det är bara att starta en tråd och sedan PM:a en moderator med omröstningsdetaljerna."
Jag har kanske haft otur, men jag har försökt fyra gånger. Inga namn nämnda, men svaren har varit totalignorans respektive icke infriade löften. Min misstanke är att moderatorerna har viktigare saker för sig än att sitta och plita med mina idiotiska undersökningar.
"Men omröstningar är ÅSIKTSREGISTRERING!"
Det är det att fråga rakt ut vad folk tycker i en tråd också. Även något mer strukturerad information vill vara fri.
"Meh! Orka ..."
OK, det är kanske ingen jättefråga, men i dessa dagar då folk gnäller som värst på FB så gör det ju inget om man greppar detta lilla halmstrå för att göra forumet intressantare/roligare:
Släpp omröstningarna fria! ... i alla fall den anonyma sorten.