2006-01-11, 23:29
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Det handlar om verkshöjd, som det så vackert heter.

I så fall bör ni släppa omröstningarna fria direkt.

Enligt min subjektiva önskedrömsbedömning har de nämligen högre verkshöjd än genomsnittstråden. Detta av minst två skäl:
  1. Det kräver mer arbete att starta en omröstningstråd. Detta rensar per automatik bort en hel del spontantrams.
  2. En omröstningstråd handlar per definition om ämnen med flera olika alternativ. Detta bäddar för intressanta diskussioner.
Och hur vet jag att det är så?

Ptja, tramsandets högborg* AlltOmTV har haft fria omröstningar sedan flera år och min uppfattning är att det till och med där fungerar utmärkt. Låt oss som ett exempel undersöka de omröstningar som förekommer bland de 100 senast aktiva trådarna:Jag vet inte vad du tycker Tippi Hedren, men i mina ögon är det här alldeles utmärkta trådar där omröstningen tillför diskussionen något. OK, rubriken "Misstroendeömröstning?" var kanske inte helt lysande, men i övrigt anser jag att verkshöjden ligger i paritet med eller över den genomsnittliga FB-tråden.

* Inget fel med det. Trams är utmärkt trevlig omväxling.
Citera
2006-01-12, 01:29
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Är intresset för en omröstning tillräckligt stort så kommer dom flesta moderatorer att se till att sagda omröstning blir genomförd.
Citat:
Det handlar om verkshöjd, som det så vackert heter. Jag kan inte komma på att jag har ignorerat en användares förfrågan om att posta en poll, så länge det har funnits ett diskussionsunderlag.

Hmm, jag kan plocka fram ett par av mina gamla omröstningsförslag och så kan vi diskutera om det var verkshöjden eller något annat som gjorde att de blev ignorerade.
Citera
2006-01-12, 01:34
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle555
Hmm, jag kan plocka fram ett par av mina gamla omröstningsförslag och så kan vi diskutera om det var verkshöjden eller något annat som gjorde att de blev ignorerade.

Gör så. Jag kan inte minnas att du har pm:at mig i ett sådant ärende, men jag kan ha fel.
Citera
2006-01-12, 01:52
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Gör så. Jag kan inte minnas att du har pm:at mig i ett sådant ärende, men jag kan ha fel.

Jag är inte helt säker, så jag tar två ignorerade exempel från Sex & Samlevnad i stället för Loungen:

Har du provat webcam-sex?
Ja, vilken sexuell handling som helst räknas och du avgör vad som räknas som en sådan.

Nej, att bara ha tittat räknas inte.
  1. Jag är kille och nej (jag har webcam)
  2. Jag är kille och nej (jag har inte webcam)
  3. Jag är kille och ja
  4. Jag är tjej och nej (jag har webcam)
  5. Jag är tjej och nej (jag har inte webcam)
  6. Jag är tjej och ja
PTH eller PTV - vad beror det på?
Korrelerar PTV* med högerhänthet och vice versa? Det ska vi ta reda på nu.

* Pitten Till Vänster

Jag är ...
  1. högerhänt och PTH
  2. högerhänt och PTV
  3. vänsterhänt och PTH
  4. vänsterhänt och PTV
  5. ambidextriös och PTH
  6. ambidextriös och PTV
  7. spikrak
  8. penislös, kvinna eller på annat sätt avvikande från normen
Citera
2006-01-12, 01:59
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Nu kan jag inte svar på dina frågor, eftersom jag inte modererar Sex & Samlevnad. Men jag skulle tro att din poll om PTV eller PTH ansågs som för oseriös och tramsig. Jag kan däremot tänka mig en dylik poll i loungen, om intresse skulle finnas. Jag skulle nog säga att det är ett ypperligt lounge-material på den pollen.
Citera
2006-01-12, 02:13
Medlem
Nemesis1s avatar
Om vi skall få skapa omröstningar så tycker jag att vi själv skall få välja om de skall vara öppna eller anonyma... Visst, alla vill inte ge känsliga svar i öppna omröstningar, men det är ingen som tvingar en heller...

Förstår varför omröstningarna är förbjudna, men jag tycker ändå inte att de skall vara det... Känns lite väl omyndigförklarande att vanliga användare inte skall få starta omröstningar medan moderatorerna får det... Omotiverade spamomröstningar ("poll: viken Glass tYcker duH e GoDast liXX0m!!!!???") kan låsas, men annars tycker jag det borde vara fritt fram...
Citera
2006-01-12, 02:20
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Anledningen till att det togs bort var att användarna helt enkelt inte visste vad dom gjorde. Om ni söker på gamla (old) trådar så inser ni vilken fundamentalt låg standard det var på pollarna på den tiden.

Pollar är ungefär lika intressanta som potatis, det vill säga, dom är bara värdefulla när det är brist på dom. Min erfarenhet av pollar är att forumet inte "tål" större omröstningar mer än varannan vecka ungefär. Blir det inflation i pollar så sjunker intresset att svara i dom ganska snabbt.
Citera
2006-01-12, 02:21
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Men jag skulle tro att din poll om PTV eller PTH ansågs som för oseriös och tramsig.

Jag har hört att penis böjning inte har något som helst med onani att göra, men andelen högerhänta verkar stämma överens med vad ryktet säger om andelen PTV. Det fick mig att undra hur det ligger till egentligen och jag blev inspirerad att skapa en omröstning på FB.

Jag tycker att det är av allmänintresse huruvida snoppens böjning är starkt kopplad till med vilken hand man runkar. Faktiskt. Är man riktigt sned kan det ju vara läge på att byta hand till exempel.

En utmärkt omröstning i mitt tycke, och ett utmärkt diskussionsunderlag.
Citera
2006-01-12, 02:56
Bannlyst
Citat:
Anledningen till att det togs bort var att användarna helt enkelt inte visste vad dom gjorde. Om ni söker på gamla (old) trådar så inser ni vilken fundamentalt låg standard det var på pollarna på den tiden.

Pollar är ungefär lika intressanta som potatis, det vill säga, dom är bara värdefulla när det är brist på dom. Min erfarenhet av pollar är att forumet inte "tål" större omröstningar mer än varannan vecka ungefär. Blir det inflation i pollar så sjunker intresset att svara i dom ganska snabbt.

Fel Fel Fel!

anledningen till att skapa poll togs/försvann bort var för att efter bytet till vBulletin så fungerande inte pollen som den skulle och när väl den funka så "glömde" admin att sätta på den igen och nu skyller ni på att det är för användarnas bästa att låta det va avständ

Nu är det inte så att användarna skapar poll för att du ska bli glad och jag tror inte dom bryr sig om din värdefulla erfarenhet. Dom vill skapa poll för att dom tycker det är intressant och dom borde inte behöva skicka pm och fråga om tillåtelse!

P.S alla (old) trådar med poll är förstörda p.g.a bytet till vBulletin så läs på innan du uttalar dig och FYI så funkade pollarna fint innan vi bytet till vBulletin skedde och det var ingen abuse från användarnas sida!
Citera
2006-01-12, 03:03
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Blir det inflation i pollar så sjunker intresset att svara i dom ganska snabbt.

Det där stämmer inte.

Omröstningarna på ett sånt här forum är ju vanliga trådar, och folk går inte in i en tråd bara för att den råkar vara en omröstning. Nej, man går in i en tråd för att den verkar intressant och händer det sig att där finns en omröstningsfråga så svarar man. Det har ingenting, eller i alla fall mycket lite, med den totala mängden omröstningstrådar att göra.

Inte ens idag då det bara trillar in någon enstaka omröstning i veckan så blir det ju rusning bara för att det är en O M R Ö S T N I N G.

Citat:

Omröstningarna (de fria alltså) är färre än och av bättre genomsnittskvalitet än vanliga trådar. Det kommer självklart att skapas usla omröstningar, men inte ens i närheten av mängden usla alldeles vanliga trådar.

Jag anser att fördelarna överväger solklart, men det är å andra sidan inte jag som städar bland trådarna.

;-)
Citera
2006-01-12, 03:15
Bannlyst
Så här svarade admin när jag tog upp poll frågan för ca 11 månader sen

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag ska ta upp en intern diskussion om detta, och väga fördelar mot nackdelar. Återkommer om det.

admin

liten quote från samma tråd 11mån sen:

Citat:
Ursprungligen postat av jrosen
När det gäller kritik mot forumet eller om man har åsikter om åt vilket håll det skall utvecklas så är det mycket lättare att ta in denna persons åsikter om det är en användare som varit reggad mer än ngn vecka.

Du skriver att förr behövde du inte tänka innan du postade, det tyder ju på att du haft ett annat nick då? Slutade du frivilligt med det nicket eller blev det bannlyst? Och vad hette du då?

kommit på nåt svar än? letar du än jrosen ?
Citera
2006-01-12, 03:25
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0d
när jag tog upp poll frågan för ca 11 månader sen

Oups, den missade jag. Jag borde kanske använt mig av den tråden? Nåväl, här är i alla fall en länk till den:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=193178
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in