2017-09-08, 11:47
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
Kan det vara så att man kan komma undan med skyhög ränta men inte med skyhög avgift?

Om jag minns upplägget rätt var du tvungen att samla poäng genom sparande utan ränta som du sedan använde för att låna räntefritt men mot en avgift. Avgifter tar väl bankerna också ut men kallar det uppläggningsavgift, aviseringsavgift.
Citera
2017-09-08, 11:58
Medlem
teasardigs avatar
Haha. JAK är inte någon muslimsk bank: https://sv.wikipedia.org/wiki/JAK_Medlemsbank Det är ett kooperativ för folk som inte gillar bankkapitalismen.
Citera
2017-09-08, 12:53
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Haha. JAK är inte någon muslimsk bank: https://sv.wikipedia.org/wiki/JAK_Medlemsbank Det är ett kooperativ för folk som inte gillar bankkapitalismen.
Men likt förbannat tjänar dom pengar som vilken kapitalistisk bank som helst. Säkert hat som ett fint kontor och ger sig själva lön.
Citera
2017-09-08, 13:23
Medlem
Fris avatar
Tja, Riksbanken kallar ju räntan för ränta även när den avskaffats till 0%. Är det viktiga, teologiskt, ekonomiskt och juridiskt, huruvida det verkligen betalas någon ränta eller huruvida man använder ordet ränta i betydelsen ingenting (eller ingenting i betydelsen ränta)?
Senast redigerad av Fri 2017-09-08 kl. 13:25.
Citera
2017-09-08, 14:01
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyrkaHitler
Det är väl endast bankens eget problem ifall de inte får några ränteinkomster på sina lån? Dåligt för affärerna, men hur drabbar det resten av samhället?

Inget religiöst dessutom. Hitler var även han emot ränta.
Fast, utifrån texten framgår det ju att de tog ränta. Det var räntefria lån, men som kund betalade man väl kanske en viss årlig avgift beroende på hur stort ens lån var och landets styrränta.... dvs ränta, fast med andra ord. Rätten tvingade dem att använda ordet ränta eftersom det är ränta det handlar om.
Citera
2017-09-08, 14:05
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyrkaHitler
Det är väl endast bankens eget problem ifall de inte får några ränteinkomster på sina lån? Dåligt för affärerna, men hur drabbar det resten av samhället?

Inget religiöst dessutom. Hitler var även han emot ränta.

Läste du artikeln? Banken TAR ränta, men kallar den inte för ränta. Det är det som är problemet.
Citera
2017-09-08, 16:58
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Integration och invandring --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2017-09-08, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Fast, utifrån texten framgår det ju att de tog ränta. Det var räntefria lån, men som kund betalade man väl kanske en viss årlig avgift beroende på hur stort ens lån var och landets styrränta.... dvs ränta, fast med andra ord. Rätten tvingade dem att använda ordet ränta eftersom det är ränta det handlar om.
Ja jag fattade första gången detta påpekades
Citera
2017-09-08, 19:09
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kesey
JAK banken är inte muslimsk. Aldrig varit och kommer aldrig bli. Så varför TS kallar den muslimsk bank är ett mysterium.
Vem som helst får vara med i JAK, men de har ett stort fokus mot muslimska gruppen och deras kundtjänst är arabisktalande (därmed inte sagt att de inte kan svenska). Har aldrig någonsin träffat någon svensk som är medlem i JAK, men ett par muslimer. Ingen seriös ekonom skulle ge rådet att välja JAK av ekonomiska skäl. Det är ett ideologiskt val.

Läs "Islam som livsstil" av Linn Brodin. Det är uppenbart att muslimer är en stor intressegrupp för JAK. Om du vill leka med ord och påstå att "vem som helst" i praktiken är kund i JAK är upp till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Är det en del i propagandan att öka hatet mot muslimer?
Är det propaganda att berätta att en bank i domstol anför att religion borde trumfa lagstiftning? Då är vi av olika uppfattning. De muslimer jag känner, anser att Sverige är det tryggaste land de skulle kunna tänka sig att bo i. Har du uppriktigt frågat en muslim om var de hellre skulle bo än i Sverige?

JAKs styrelseordförande, Monjia Manai Sonnius, är muslim och debattör för islam.

Svar om stening av otrogna från en muslimsk kvinna:
Stening av otrogna är ett straff som utdöms av en domstol i en stat som till 100% tillämpar islams lagar. Det kan sägas vara jämställt med högförräderi ungefär. Alltså ett sällsynt brott och ett sällsynt straff.

Stening av otrogna har jag inte så mycket övriga synpunkter på, förutom vad jag tidigare sagt om islamisk stat, domstolar, vittnen, etc. En islamisk stat måste upprätta ett domstolsväsen som är rättssäkert och som går att kontrollera, precis som en sekulär stat och med samma krav på bevisning.
Islamisk sexualmoralism i liberala Sverige

På en svensk sajt om islam, ger konvertiten Monjia Manai Sonnius följande råd till en bisexuell arabisk muslim
Fråga: »Jag undrar hur islam ser på homosexuella människor?? Jag själv är bisexuell och tycker om killar och tjejer. Jag kommer ifrån ett arabiskt land och känner mig som en muslim. Jag tror inte islam tycker om min läggning, men min fråga är då: varför har Gud skapat mig så??? Jag hoppas du vill och kan svara på min fråga....«

Svar: »Enligt islam är det inte OK att vara homosexuell. Det är förbjudet att visa det offentligt, och det beror på att familjen är islams centrala byggsten, och familjen består av en man, en kvinna och eventuella barn. Trots detta är det möjligt att en och annan föds homo eller lesbisk. Det är en prövning från Allah. Trots allt är det väldigt få som föds till detta, de flesta blir homo av andra orsaker. För din del är det en prövning, du gillar både killar och tjejer, då måste du avstå från en av dem om du vill följa Allah.«

Var och en får tycka om en bank med en styrelseordförande som är för stening och ser att homosexuella bör se sin läggning som en prövning från gud.

Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Jag skulle tro att det är precis det som är TS mål med hela tråden faktiskt. Intresserad av saklig information är TS i alla fall inte. TS politiska tro måste gå före och på bekostnad av allt annat.

Men om topic så kan religionsfriheten givetvis aldrig stå över en annan lag
Jag ser att du använder klassisk vänsterretorik, och är mer intresserad av mig än av ämnet i tråden.

Läste du ens trådstarten? Jag berättade om marknadsdomstolens beslut, med ett citat, därtill 4 frågor att diskutera.
Senast redigerad av fredag2010 2017-09-08 kl. 19:14.
Citera
2017-09-08, 19:16
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Men likt förbannat tjänar dom pengar som vilken kapitalistisk bank som helst. Säkert hat som ett fint kontor och ger sig själva lön.

Här är en bild på VD:n med huset de sitter i i bakgrunden: https://imengine.hall.infomaker.io/i...eight=800&q=80

Det ser inte så jäkla flådigt ut tycker jag. VD:n heter Sammy Almedal och han verkar inte ta ut någon mångmiljonlön precis.
Citera
2017-09-08, 19:22
Medlem
Löjligt, har både relationer med både vanliga banker och Islamic banker. Även om sharia säger riba är haram så skiljer det inte så mycket i verkligheten. Ändå form av kostnad oavsett.

Dock när gäller huslån skiljer det mycket mot vanligt sätt, normalt 2 olika alternativ under islamic banking.

Ena är banken köper bostad under sitt namn och blir mindre ett hyresavtal under X period tills fullt betalat med avgifter innan skrivs över / skänks till riktiga ägaren.

Andra är banken köper bostad från säljare sedan säljare vidare till kund med avbetalningsplan på X period och lägger på sin avgift. Detta är motsvarande standard lån med ränta i grunden.

Dock tror jag på just islamic banking inom EU, växande marknad som bör fungera.
Citera
2017-09-08, 20:28
Medlem
Citat:
Här är en bild på VD:n med huset de sitter i i bakgrunden: https://imengine.hall.infomaker.io/i...eight=800&q=80

Det ser inte så jäkla flådigt ut tycker jag. VD:n heter Sammy Almedal och han verkar inte ta ut någon mångmiljonlön precis.
Fd VD https://www.skaraborgslanstidning.se...sbank-avsatts/
Styrelsen i JAK Medlemsbank höll fredagen den 30 juni ett extra styrelsemöte där de beslöt att säga upp vd Sammy Almedal.

Anledningen till beslutet är att styrelsen anser att medlemsbankens fortsatta utveckling kräver en förändring på vd-posten. Sammy Almedal lämnar sitt uppdrag den 4 juli 2017.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in