• 1
  • 2
2006-01-10, 19:52
Medlem
Som ni möjligtvis har sett i flera olika domedagesfilmer (hittar inte på nå bra men iaf matrix, terminator) där robotarna blir tillräckligt smarta för att ta över världen kanske man ska säga. Att med hjälp av AI så kommer datornerna en dag blivit så smart / starka att dom bara kan ta över världen.

Detta tror jag själv säkert kommer hända, va tror ni? och finns det något sätt att stoppa detta?

(ps. jag är dålig på att formulera mig men jag tror jag fick fram budskapet)
Citera
2006-01-10, 19:59
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Här finns ett par äldre trådar som du kanske kan ha intresse av:

Terminator - Kan det inträffa?

När går en dator över gränsen och blir intelligent?
Citera
2006-01-10, 20:19
Medlem
Tack för upplysningen, jag har bara en snabb fråga till dig. tror du robotarna kommer ta över världen?
Citera
2006-01-10, 20:37
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oggeh
Tack för upplysningen, jag har bara en snabb fråga till dig. tror du robotarna kommer ta över världen?

Lämnar helst blankt på den men rör det sig om en akut opinionsundersökning kan du kryssa i NEJ-rutan tills vidare. Men förhoppningsvis dyker det snart upp debattörer med riktiga synpunkter på saken i denna tråd.
Citera
2006-01-10, 23:27
Medlem
bunshins avatar
Absolut inte ta över världen, men kanske användas till att göra det. Annars tror jag stenhårt på The Matrix, och om det går riktigt illa riktigt snabbt så är det inte omöjligt att vi skulle kunna hamna i ett sådant system. Hoppas att det är relativt fritt från buggar bara
Citera
2006-01-10, 23:53
Medlem
Bleeps avatar
Allting om AI presenteras i fiktiva sammanhang alltid i termer av dystopier, där maskinerna blir maktgalna och elaka och sadistiska och tar över hela skiten och vill utrota människorasen. Men oddsen är väl lika goda (50/50) att maskinerna bidrar till en utopi?

Det blir naturligtvis bättre rent dramaturgiskt med dystopier i sf-filmer och dito böcker. En utopi är inte lika spännande. Men framtiden är som bekant på riktigt, inte på låtsas.
Citera
2006-01-11, 17:04
Medlem
Jag tror att Maskinerna kommer ta över, men på det sättet att människan blir alltmer integrerad i maskinerna. Dvs att vi har en massa maskiner som gör allt åt oss, och tillochmen kommer att ha nanorobotar i hjärnan som förbättraar vår koncentration etc. Någon okontrollerad och ovälkommen acceleration av maskinintelligens är det dock inte tal om.
Citera
2006-01-11, 17:10
Medlem
Kwik-E-Marts avatar
hur vet vi att vi inte redan lever i the matrix?

Där fick nin nåt att suga på
Citera
2006-01-11, 17:14
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Allting om AI presenteras i fiktiva sammanhang alltid i termer av dystopier, där maskinerna blir maktgalna och elaka och sadistiska och tar över hela skiten och vill utrota människorasen. Men oddsen är väl lika goda (50/50) att maskinerna bidrar till en utopi?

Det blir naturligtvis bättre rent dramaturgiskt med dystopier i sf-filmer och dito böcker. En utopi är inte lika spännande. Men framtiden är som bekant på riktigt, inte på låtsas.

Saken är väl den att en maskin skulle enligt teorin inte veta att människolivet är något att vara rädd om, den skulle inte känna känslor utan bara köra på "sin grej". Att maskinen skulle ha en stark fortplantningsdrift och bygga andra farliga maskiner är ju däremot ganska otroligt, därför tror jag aldrig att vi kommer få se något direkt hot.
Citera
2006-01-11, 17:24
Medlem
Lär nog inte att bli som i terminator/matrix filmerna att robotar kommer ta över, utan mer att vi människor blir integrerad med teknologin. Nanoteknologin är den enabling power som kommer göra det möjligt, den kommer ha enorma konsekvenser för människligheten inom alla områden.

Ett exempel är att med nanobots i kroppen som underhåller cellerna samt dödar främande virus/bakterier innan dom hinner utgöra någon risk eller göra skada så kommer människor kommer att kunna leva i över 500 år.
Citera
2006-01-11, 19:51
Medlem
Jag menade inte direkt som filmen men maskinerna om dom på något sätt klarar av att skaffa sig insikt så kommer dom (om dom hittar lösning att driva sig själva
) inse att människorna gör mer skada än nytta, och kanske för jorden bästa? göra sig av med dom. men som jag läst innan varför vara slav när man kan välja att vara mästaren?
Citera
2006-01-11, 19:59
Medlem
Jomazis avatar
Vad ska maskinerna ha dumma, klena och sjukliga människor till?

Jag tror att vi på sikt är dömda att ersättas av artificella intelligenser om vi inte istället väljer att växa ihop med vår teknologi och använda AI för att öka vår egen intelligens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in