• 1
  • 2
2004-01-05, 19:06
Har under dagen kollat igenom alla tre Terminator-filmerna. Dom är bra. Men tror ni att människan kommer att kunna utveckla en maskin som kan få självmedvetandehet, som i detta fall Skynet?

Inte att de skickar folk & robotar tillbaka i tiden och att stridsmaskinerna ser ut som ett titanskelett eller med polymimetiska legeringar, det är lite väl otroligt.

Men just att en maskin får självmedvetande? Obenannade flygplan, kryssningsmissiler o sånt är ju ändå kontrollerade.

En dator kan fortfarande vara smartare än människan, schack-datorn Deep Blue (eller nåt sånt hette den), slog ju världsmästaren. Men den gick naturligtvis att kontrollera.

Men om maskin bygger (utvecklar i alla fall) en maskin som bygger en annan maskin som blir smartare o smartare o smartare, och som till slut börjar se människorna som ett hot, som vill kontrollera maskinerna?

Så, kort sagt, tror ni att det kommer att komma en maskin med självmedvetande någon gång?
Citera
2004-01-05, 22:02
Medlem
brunk.dunks avatar
Att datorer kommer att få självmedvetande är något jag hört ska komma inom de närmaste 20 åren. Tror jag läste det i en DI-intervju med någon ingenjör på Microsoft. Men därifrån är det ju långt tills de börjar kontrollera oss människor, hoppas man.
Citera
2004-01-06, 01:06
Medlem
Att datorer kommer bli såpass intelligenta att dom upplever någon form av självmedvetenhet tror jag inte alls är omöjligt inom 20 år, iaf inte om moores lag fortsätter att gälla). Det kommer dock inte vara ett hopp från en smart dator till en artificiell individ, utan utvecklingen kommer troligen gå gradvis. Lite som det är med djur, det är väldigt svårt att ta veta hur mycket ett djur egentligen förstår.

En framtid som i terminator tror jag dock inte är aktuell bara pga av att en enda dator skulle få medvetande.
Citera
2004-01-06, 02:53
Medlem
Skägg-Krales avatar
Det här handlar inte om att datorerna skulle vara tillräckligt snabba, utan om att programmera rätt. En början är iallafall att få en dator att kunna förutse och ifrågasätta konsekvenserna av sina handlingar och relalationer till andra människor / A.I.
Citera
2004-01-06, 11:45
Medlem
Det enda sättet att ta fram en "riktig" artificiell intelligens som inte begränsas av regler och liknande som en människa satt upp, är att låta datorn lära sig själv. Detta kan antingen göras genom evolutionär utveckling eller genom dynamiska neurala nätverk eller en kombination av de båda. Det största problemet med dessa är att de är oerhört beräkningsintensiva, och nuvarande datorer kan inte på långa vägar utnyttja dessa metoder för att lösa annat än triviala förutsägelse-problem.
En forskargrupp på KTH (tror jag det var) gjorde några simulering av en väldigt liten del av en mus-hjärna, i vilken dom använt den mest komplexa modell av mus-neuroner man har för tillfället. I denna simulering tog det ca 1 min för 1msek eller något liknande (kan ha vart mer, kan tyvärr inte hitta artikeln för tillfället).

Att börja bygga en intelligens genom att sätta upp regler om att den ska ifrågasätta sina handlingar osv kommer endast producera begränsade intelligenser som aldrig kan utvecklas längre än en viss nivå beroende på hur många regler man implementerar. Man kan se Neurala Nätverk som ett special-fall av denna metod med dom simplaste reglerna möjliga vilket ger minst begränsade resultat.
Citera
2004-01-18, 09:12
Medlem
Lite Off Topic här men ändå värt att nämnas...

Att OM datorer\robotar får självmedvetande, så kommer dom till slut att göra upplopp av människan....

Kan jämföras med negrar i USA förr i tiden...

Dom blev till slut rejält trötta på att slava åt den vita mannen... Och gjorde upplopp...
Ingenting som har självmedvetande vill väl vara en slav?
Citera
2004-01-22, 23:02
Medlem
nxstys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunk.dunk
Att datorer kommer att få självmedvetande är något jag hört ska komma inom de närmaste 20 åren. Tror jag läste det i en DI-intervju med någon ingenjör på Microsoft. Men därifrån är det ju långt tills de börjar kontrollera oss människor, hoppas man.

Bleh. Jag skulle föredra skynet framför något liknande utvecklat av microsoft
Citera
2004-01-23, 19:00
Medlem
contrerass avatar
Som tur är kan människan fimpa strömkabeln om det börjar gå överstyr.
Citera
2004-01-24, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaZli
Lite Off Topic här men ändå värt att nämnas...

Att OM datorer\robotar får självmedvetande, så kommer dom till slut att göra upplopp av människan....

Kan jämföras med negrar i USA förr i tiden...

Dom blev till slut rejält trötta på att slava åt den vita mannen... Och gjorde upplopp...
Ingenting som har självmedvetande vill väl vara en slav?
Det var knappast ett slavuppror vilket befriade slavarna i USA, vilka var ca: 50 000 st. Det var de liberala vågorna efter den franska revolutionen vilken växte sig starka i de norra slavfria staterna. De såg ner på slaveriet från deras bokstavsfilosier.(OT) Jag har siffrorna i en bok hemma, om någon är sugen på att veta hur många slavar respektive land i de Amerikanska staterna hade.
Citera
2004-01-25, 21:31
Medlem
Jag skulle mera ge tankarna åt matrix, om ni har sett tanimatrix så förstår ni vad jag menar..
Citera
2004-02-12, 00:01
Medlem
pikzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
En dator kan fortfarande vara smartare än människan, schack-datorn Deep Blue (eller nåt sånt hette den), slog ju världsmästaren. Men den gick naturligtvis att kontrollera.

Det är väl inte riktigt rätt att Deep Blue var smartare än människan. Visst hade den ett vid den tiden ganska komplext system för att räkna ut strategier i schack, men den låg ändå flera år efter vilken treåring som helst när det gäller att göra andra saker.

Sedan finns ju alltid teorin om att det inte går att själv skapa en dator som är smartare än människan, eftersom människan själv skapar datorn (och då måste veta allt datorn vet, plus mer därtill). Hur det är med den saken låter jag andra diskutera.
Citera
2004-02-12, 23:07
Medlem
skinners avatar
antagligen kommer datorer utveckla ett form av medvetande förr eller senare. men att det skulle kunna bli som i terminator betvivlar jag.

om JAG skulle bygga en AI så skulle jag garanterat lägga in ett par första regler liksom, regler som gällde över alla andra, som för maskinen var som naturlagarna är för oss. regler som t.ex att maskinen aldrig får skada en männiksa (direkt, eller indirekt) och aldrig får reproducera sig själv, typ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in